ΑΠΟΨΕΙΣ
Άμεση ένταξη της Κρήτης στο Μεταφορικό Ισοδύναμο
Τα αγροτικά προϊόντα της Κρήτης που αναζητούν αγορές στην ηπειρωτική Ελλάδα και το εξωτερικό και το υψηλό μεταφορικό κόστος απομειώνει την ανταγωνιστικότητά τους.
Του Βασίλη Κεγκέρογλου
Η ανταπόκριση των εκπροσώπων των φορέων της Κρήτης στο κάλεσμα για συντονισμό των ενεργειών μας, με στόχο την ένταξη της Κρήτης στο Μεταφορικό Ισοδύναμο, είναι σχεδόν καθολική.
Από την 1η Ιανουαρίου του 2019 και μετά, η Κρήτη είναι το μόνο νησί που εξαιρείται από το Μεταφορικό Ισοδύναμο με την ατεκμηρίωτη και αίολη δικαιολογία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας, ότι το μεταφορικό κόστος από και προς την Κρήτη είναι χαμηλότερο απ’ ότι είναι για μεταφορά σε ίση απόσταση στην ηπειρωτική χώρα!!!
Η προσωπική επιμονή μου για την άμεση ένταξη του νησιού μας στο σύστημα των επιδοτούμενων μεταφορών προκειμένου να αντισταθμιστεί το μόνιμο μειονέκτημα της θαλάσσιας απομόνωσης και του υψηλού μεταφορικού κόστους, πηγάζει από το γεγονός ότι, εκτός από άδικος είναι και αντισυνταγματικός αυτός ο αποκλεισμός της Κρήτης και έχω την πεποίθηση ότι αν αφεθεί χαλαρά το θέμα, θα παγιωθεί αυτή η εξαίρεση και κατά συνέπεια η ζημιά, για την οικονομία της Κρήτης και τους Κρητικούς.
Παρακάτω παραθέτω ορισμένα χαρακτηριστικά στοιχεία, για να μην υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι η κυβέρνηση έχει εξαιρέσει την Κρήτη με πολίτική της απόφαση, αφού οι διαφορές στα μεταφορικά κόστη είναι μεγάλες και προκαλούν καθημερινή αφαίμαξη του εισοδήματος των Κρητικών είτε μέσω των υψηλότερων τιμών των καταναλωτικών αγαθών και ιδιαίτερα των καυσίμων, είτε μέσω του υψηλότερου λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων που μετακυλίζεται σ’ αυτούς.
Σημαντικό όμως πρόβλημα, αντιμετωπίζουν και τα αγροτικά προϊόντα της Κρήτης που αναζητούν αγορές στην ηπειρωτική Ελλάδα και το εξωτερικό και το υψηλό μεταφορικό κόστος απομειώνει την ανταγωνιστικότητά τους.
Ας δούμε λοιπόν τα στοιχεία για μεταφορά ίδιων, ποσοτήτων και ειδών, σε ίση διαδρομή στην ξηρά, με αυτή του δρομολογίου ΗΡΑΚΛΕΙΟ από και προς ΠΕΙΡΑΙΑ και συγκεκριμένα σε απόσταση περίπου 320 χιλιομέτρων που είναι π.χ. η διαδρομή ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΑΡΤΑ:
α) Ξηρό φορτίο 25 τόνων για μεταφορά ΠΕΙΡΑΙΑ - ΑΡΤΑ κοστίζει 450 έως
500 Ευρώ ενώ για μεταφορά ΠΕΙΡΑΙΑ - ΗΡΑΚΛΕΙΟ κοστίζει 700 έως 750
Ευρώ, δηλαδή 50% περίπου επιπλέον κόστος.
β) Ψυχόμενο φορτίο 25 τόνων για μεταφορά ΠΕΙΡΑΙΑ - ΑΡΤΑ κοστίζει 500 έως 580 Ευρώ, ενώ για μεταφορά ΠΕΙΡΑΙΑ - ΗΡΑΚΛΕΙΟ κοστίζει 750 έως 800 Ευρώ, δηλαδή περίπου 50% επιπλέον κόστος.
γ) Η μεταφορά υγροποιημένου αέριου 20 τόνων για τη διαδρομή ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΑΡΤΑ κοστίζει
1032 Ευρώ ενώ για τη διαδρομή ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΗΡΑΚΛΕΙΟ κοστίζει 1620 Ευρώ
δηλαδή 60% επιπλέον κόστος.
δ) Τιμές καυσίμων σε ΑΡΤΑ και ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σύμφωνα με το Καθημερινό Δελτίο Επισκόπησης Τιμών Υγρών Καυσίμων για
αμόλυβδη 95 οκτ.:
ε) Τα ίδια ισχύουν και για τις μετακινήσεις επιβατών από ΑΡΤΑ στον ΠΕΙΡΑΙΑ σε σχέση με την ακτοπλοϊκή μετακίνηση από ΗΡΑΚΛΕΙΟ στον ΠΕΙΡΑΙΑ και τανάπαλιν που έχει διαφορά στο κόστος περίπου 20%.
Συμφωνώ ότι ανάλογα είναι τα στοιχεία και για τις μεταφορές και μετακινήσεις μέσω του λιμανιού της Σούδας στα Χανιά. Η Περιφέρεια Κρήτης που έχει συμπεριλάβει το θέμα του Μεταφορικού Ισοδύναμου στα προς διεκδίκηση, με την σύμπραξη όλων μας και όλων των φορέων του νησιού, έχει τη δύναμη να λυγίσει την μέχρι τώρα αδιάλλακτη στάση της ηγεσίας του Υπ. Ναυτιλίας και της κυβέρνησης συνολικά και στην πρόσφατη συνάντησή μου στην Περιφέρεια, ο κ. Αρναουτάκης μου εξέφρασε τη βούλησή του για συντονισμό των φορέων του νησιού με άμεσες ενέργειες.