ΑΠΟΨΕΙΣ

Με το τσιγάρο αναμμένο και με άλμα εις μήκος, μαθητές μέσα στην ανυπεράσπιστη κρήνη Μοροζίνι

Είναι θλιβερή η εικόνα να βλέπει κανείς συχνά μέσα στο μνημείο, όχι μόνον μικρούς και μεγάλους ασεβείς, αλλά και σκουπίδια.

tsigaro
Photo Credits: @Unsplash

Κέντρο του Ηρακλείου. Παρασκευή, 13-12-2024, γύρω στις δέκα το πρωί, όπως μου το διηγήθηκε η σύζυγός μου. Μία ομάδα μαθητών βρίσκεται στην κρήνη Μοροζίνι, σε εκδρομή-μετακίνηση. Τρία-τέσσερα παιδιά πηδούν πάνω από το νερό, που ρέει περιφερειακά μέσα στον κύκλο του μνημείου, και προσγειώνονται στο κέντρο μπροστά από τα πέτρινα Λιοντάρια. Με τα τσιγάρα αναμμένα στο χέρι. Δύο καθηγήτριες-συνοδοί, πολύ ευγενικές, ήρεμες και με πλήρη επαγγελματική συμπεριφορά, αμέσως μόλις τους βλέπουν, τους παρατηρούν και τους επιπλήττουν, λέγοντάς τους ότι δεν είχαν κανένα δικαίωμα να κάνουν κάτι τέτοιο και να ανέβουν στο μνημείο. Οι μαθητές δικαιολογούνται με ένα αφελές «θέλαμε να βγάλουμε φωτογραφίες». Ύστερα, αρχίζουν να βγαίνουν έξω από το μνημείο ένας-ένας. Κάποιοι από αυτούς λένε ότι δυσκολεύονται - δεν δυσκολεύτηκαν πάντως να μπουν. Ενός μάλιστα φαίνεται να τού γύρισε το πόδι στην προσπάθειά του (πηδώντας πάνω από το νερό). Από τις κινήσεις και την έκφραση του προσώπου του, δυσανασχετεί. Ευτυχώς δεν είναι κάτι σοβαρό - διαφορετικά οι καθηγήτριες-συνοδοί θα έτρεχαν και δεν θα προλάβαιναν. Εν τω μεταξύ, κάποιος άλλος μαθητής έπαιρνε βίντεο την όλη διαδικασία με το κινητό. Τον βλέπει η μία εκπαιδευτικός και του λέει να το διαγράψει, επειδή είναι και η ίδια μέσα στο κάδρο, χωρίς τη θέλησή της. Διαφορετικά θα φωνάξει αμέσως την αστυνομία. Πηγαίνει μάλιστα κοντά του για να βεβαιωθεί ότι θα το σβήσει. Ο μαθητής λέει «το έστειλα και στον Μάνο». Η καθηγήτρια φωνάζει τότε τον «Μάνο»» κοντά της και δίνονται εξηγήσεις μάλλον, χωρίς εντάσεις. Μία συνηθισμένη μαθητική εκδρομή συνεχίζεται.
Μελέτη περίπτωσης.
1) Στις εκδρομές-μετακινήσεις των σχολείων οι κανονισμοί ρυθμίζουν μεν τα πάντα, αλλά στην πράξη τα πάντα περιβάλλονται από πλήρη απορρύθμιση. 
2) Στις μετακινήσεις-εκδρομές οι υπουργικές αποφάσεις, οι εγκύκλιοι και ο κανονισμός του σχολείου μετατρέπονται σε κενό γράμμα. Πάνε κυριολεκτικά περίπατο.
3) Είναι αυτονόητο ότι μαθητές σε εκδρομή δεν μπορεί να μην υπόκεινται σε επίβλεψη.   
4) Δεν είναι όμως λογικό η νομοθεσία που ρυθμίζει τις μετακινήσεις μαθητών του Δημοτικού να είναι η ίδια και για το Λύκειο.
5) Σήμερα, η συμπεριφορά των εφήβων δεν υπακούει στα μη και μη.
6) Οι μαθητές, όταν είναι για το συμφέρον τους, βρίσκουν πάντα δικαιολογίες.
7) Η δουλειά των συνοδών εκπαιδευτικών είναι πάρα πολύ δύσκολη, ίσως και επικίνδυνη. 
8) Τυχεροί είναι οι συνοδοί εκπαιδευτικοί, όταν στις εκδρομές δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα συμπεριφοράς.  
9) Ο όποιος τραυματισμός μαθητή, επειδή δεν μπορεί διαμιάς να αποδειχθεί ότι δεν οφείλεται στην κακή επίβλεψη, αποδίδεται εύκολα στην ευθύνη των εκπαιδευτικών. Άντε να ξεμπερδεύεις μετά και να σε τρέχουν για ένορκη διοικητική εξέταση.
10) Από τη στιγμή που φωτογραφία ή βίντεο ανέβηκε στο διαδίκτυο ή διαμοιράστηκε, δεν περιορίζεται με τίποτα, ούτε υπάρχει και καμία απόδειξη ότι έχει περιοριστεί, πόσο δε μάλλον καταργηθεί.
11) Για πολλούς εφήβους η αξία των μνημείων και των τοπίων έγκειται στο κατά πόσον λειτουργούν ως κατάλληλο μπάγκραουντ-ντεκόρ για σέλφι.
12) Η ηθική που καλλιεργείται σε κάθε σχολείο και η προετοιμασία, δεν εγγυάται μεν τίποτα, αλλά κατά πάσα πιθανότητα μπορεί να προλάβει πολλά. 
13) Ειδικότερα, ο δήμος Ηρακλείου και οι αρχαιολογικές υπηρεσίες επιδεικνύουν μία διαχρονική ανικανότητα ως προς την προστασία του μνημείου της κρήνης Μοροζίνι-Λιοντάρια. Είναι θλιβερή η εικόνα να βλέπει κανείς συχνά μέσα στο μνημείο, όχι μόνον μικρούς και μεγάλους ασεβείς, αλλά και σκουπίδια.  


Κώστας Ν. Κωνσταντίνου
Διευθυντής του 2ου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου
https://kostaskonstantinou.com
 

Photo by Amritanshu Sikdar on Unsplash

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση