Μικρό «χρονικό» των προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων

Για το σχολικό έτος 2016-2017

*Της Αγγελικής Ζαχαράτου,

Υπεύθυνης Σχολικών Δραστηριοτήτων Δ.Δ.Ε. Ν. Ηρακλείου


Είναι ευρέως γνωστό ότι η σχολική «ρουτίνα» δεν αφήνει ελεύθερο χώρο δημιουργικής και πρωτότυπης έκφρασης στου εφήβους μαθητές. 

«Συμπληρώματα» σε αυτή τη διαπίστωση αποτελούν οι κάθε λογής εξωσχολικές, απογευματινές, «υποχρεωτικές» δραστηριότητες, οι οποίες  ροκανίζουν και απορροφούν τον λιγοστό ελεύθερο χρόνο των μαθητών, επιτρέποντάς τους, σε κάποιο βαθμό, να ασχοληθούν με όλα όσα δεν είναι εφικτό στο σχολικό επτάωρο. 

Ωστόσο, τα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων (Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Πολιτιστικών Θεμάτων), αν και θεωρούνται εξωδιδακτικές δραστηριότητες, πραγματοποιούνται εντός του σχολείου με τη λήξη του ωραρίου, υπό την επίβλεψη, εμψύχωση και καθοδήγηση όσων εκπαιδευτικών επιθυμούν να εμπλακούν σε αυτά, αναδεικνύοντας κάθε σχολική χρονιά το τεράστιο, σημαντικό και πολυσχιδές έργο που επιτελούν εκπαιδευτικοί και μαθητές στο δημόσιο σχολείο.

Τα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα επιστημονικών, λογοτεχνικών, ιστορικών, καλλιτεχνικών και κοινωνικών πεδίων παρέχοντας τη δυνατότητα στους μαθητές να ασκήσουν τη φαντασία και τις κλίσεις τους και να ανακαλύψουν νέους ορίζοντες ενδιαφέροντος. 

Τα συγκεκριμένα προγράμματα ωθούν τους εφήβους να ψάξουν για απαντήσεις στις διερωτήσεις και στις απορίες τους, να αναπτύξουν πρωτοβουλίες, να εκφράσουν ελεύθερα τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους, αλλά και να ψυχαγωγηθούν με τη γνωριμία άλλων τόπων και πολιτισμών. 

Τα προγράμματα, ως μικρές «οάσεις» εντός του σχολείου, αντανακλούν τις προσδοκίες, τις αναμονές, τις αναζητήσεις, αλλά και τους στόχους των μαθητών, αποτελώντας  μία σπουδαία αφορμή να ακούσουν και να γνωρίσουν ο ένας τον άλλο, να νοιαστούν ο ένας για τον άλλο, να επικοινωνήσουν ο ένας με τον άλλο, να «συνταιριάξουν» ο ένας με τον άλλο, ως ιδιοσυγκρασία, προσωπικότητα και χαρακτήρας, μια απόπειρα το εγώ να γίνει εμείς, το προσωπικό να γίνει συλλογικό, μία ακόμα αφορμή να δέσει η «ομάδα» και να βιώσει  με δημιουργικό τρόπο μια πολύ σημαντική πλευρά της σχολικής ζωής.

Τα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, ενώ ξεκινούν από τους μαθητές, έχουν ως αποδέκτη έναν διευρυμένο κύκλο ανθρώπων, την ενδο/εξωσχολική κοινότητα στην οποία θα απευθυνθούν οι έφηβοι στο κλείσιμο της χρονιάς για να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα της ενασχόλησής τους, είτε αυτά είναι ερευνητικού χαρακτήρα, είτε είναι θεατρικές, χορευτικές, μουσικές, οπτικοακουστικές ή και εικαστικές δημιουργίες. 

Είναι αυτή η πολυαναμενόμενη στιγμή της σχολικής χρονιάς που οι έφηβοι θα καταθέσουν πάνω στην οθόνη, στο σανίδι ή στη μουσική εξέδρα το δικό τους βλέμμα στον κόσμο, το δικό τους τρόπο σκέψης και αφής πραγμάτων και συμβάντων, είναι αυτή η στιγμή  κατά την οποία εκπαιδευτικοί, γονείς, φίλοι και θεσμικοί παράγοντες θα μπορέσουν να νιώσουν τον παλμό, την αγωνία, τη δύναμη της νοιότης που καλπάζει και που συμπαρασύρει με τη φρεσκάδα και το ρυθμό της. Είναι αυτή η ευλογημένη στιγμή που εμψυχωτές εκπαιδευτικοί και μαθητές θα νιώσουν με τη σειρά τους δικαιωμένοι που για μία ακόμα χρονιά οι κόποι της «ομάδας» ανταμείφθηκαν, είναι αυτή η στιγμή που οι εμπλεκόμενοι θα νοιώσουν πως τα «όνειρα βρήκαν για άλλη μια φορά το δρόμο τους» και δεν καταπλακώθηκαν από μιζέριες και αναβολές. 

Είναι αυτή η μοναδική στιγμή που θα  ακουστεί από τα χείλη των μαθητών το «κυρία ή κύριε να το επιχειρήσουμε και πάλι», κλείνοντας νέες «συμφωνίες» και κάνοντας σχέδια για την επόμενη σχολική χρονιά, αφού ο σπόρος ήδη έχει φυτευτεί και κάθε χρονιά δίνει υπέροχους καρπούς. Και μία τελευταία σημαντική πληροφορία: το σχολικό έτος 2016-2017 εβδομήντα (70) σχολεία της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ηρακλείου υλοποίησαν προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων (Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Πολιτιστικών Θεμάτων), στα οποία ενεπλάκησαν πεντακόσιοι εξήντα (560) εκπαιδευτικοί και έξι χιλιάδες (6.000) μαθητές. 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ