Με βαρύτατα πρόστιμα για τις ελληνικές τεχνικές εταιρείες κλείνει η υπόθεση του καρτέλ

Πρόκειται για την ελληνική πτυχή της υπόθεσης

Με την επιβολή βαρέων προστίμων, συνολικής αξίας της τάξης των 80 εκατομμυρίων ευρώ, στις τέσσερις μεγαλύτερες ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες ολοκληρώνεται η υπόθεση του καρτέλ στον κατασκευαστικό κλάδο. 

Ωστόσο, πρόκειται για την ελληνική πτυχή της υπόθεσης που κλείνει, καθώς η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού δεν έχει ακόμη αγγίξει τις εμπλεκόμενες μεγάλες ξένες τεχνικές εταιρείες, οι οποίες αρνήθηκαν να προσέλθουν σε διαδικασία διευθέτησης. Αυτό τη στιγμή που σε άλλες μικρές ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Σλοβακία, Τσεχία, Ουγγαρία κ.λπ.), οι πολυεθνικοί όμιλοι τιμωρήθηκαν παραδειγματικά για την οργάνωση και συμμετοχή στα καρτέλ που αποκαλύφθηκαν στον κατασκευαστικό κλάδο.

Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η στάση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, έναντι των αλλοδαπών σχημάτων, θα κρίνει τις συνολικές επιπτώσεις που θα έχει η υπόθεση του καρτέλ στον κατασκευαστικό κλάδο. Εάν, δηλαδή, οι πολυεθνικοί πρωταγωνιστές των καρτέλ στην Ευρώπη θα τιμωρηθούν και στην Ελλάδα, ή εάν το νομοθετικό πλαίσιο περί ανταγωνισμού θα χρησιμοποιηθεί, τελικά, οδηγώντας σε ισχυροποίηση της θέσης των πολυεθνικών εταιρειών στην ελληνική αγορά. 

Πρόστιμα ρεκόρ
H εξέταση των υποθέσεων οριζόντιων καρτελικών συμπράξεων στην ευρωπαϊκή αγορά κατασκευών, κατά τις τελευταίες δύο δεκαετίες, φανερώνει ότι τα πρόστιμα στις τέσσερις ελληνικές τεχνικές εταιρείες είναι τα υψηλότερα που έχουν επιβληθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Ενδεικτικά, το 2008 στην Μεγάλη Βρετανία, σε υπόθεση καρτέλ όπου εμπλέκονταν 103 βρετανικές κατασκευαστικές, επιβλήθηκε μέσο πρόστιμο (ανά εταιρεία) ύψους 1,4 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, το 2010, στη Σλοβακία σε καρτελική σύμπραξη όπου συμμετείχαν η γαλλική Vinci, μέσω της θυγατρικής της Eurovia, η αυστριακή Strabag και η σουηδική Skanska το συνολικό πρόστιμο ανήλθε σε 74 εκατ. ευρώ.

Όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, τα μεγέθη, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων, ο κύκλος εργασιών και η κερδοφορία των αλλοδαπών κατασκευαστικών ομίλων είναι, επ' ουδενί, συγκρίσιμα με τα αντίστοιχα των ελληνικών τεχνικών ομίλων.

Οι ευρωπαϊκοί κολοσσοί κατέχουν δεσπόζουσα θέση στην ευρωπαϊκή κατασκευαστική αγορά, χρησιμοποιώντας τα καρτέλ για να εμποδίζουν τις χαμηλότερες προσφορές από τις τοπικές κατασκευαστικές που έχουν τη δυνατότητα να υλοποιούν μεγάλα έργα υποδομής, όπως αναφέρουν.

Πηγή: capital,gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ