ΚΡΗΤΗ
ΣΥΡΙΖΑ: "18 μήνες κοροϊδία για τον ΒΟΑΚ"
Κοινή ανακοίνωση των Νομαρχιακών Επιτροπών της Κρήτης
SHARE:
Κοινή ανακοίνωση εξέδωσαν οι Νομαρχιακές Επιτροπές Ηρακλείου, Λασιθίου, Ρεθύμνου, Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία με φόντο τις δηλώσεις του Υφυπουργού Γιάννη Κεφαλογιάννη στη Βουλή για τον ΒΟΑΚ. Σε αυτή γίνεται λόγο για " 18 μήνες κυβέρνηση ΝΔ, 18 μήνες κοροϊδία με τον ΒΟΑΚ!".
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
Χρειάστηκαν περίπου 18 μήνες για να παραδεχτεί η κυβέρνηση της ΝΔ ότι ο σχεδιασμός της για τον ΒΟΑΚ τελικά είναι ο ίδιος με αυτόν που παρέλαβε σε πορεία υλοποίησης από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ τον Ιούλιο του 2019. Ένας σχεδιασμός που ακολουθεί πιστά το ίδιο διαγωνιστικό πλαίσιο και βασίζεται στην προτιμητέα χάραξη λειτουργικού σχεδιασμού του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Άγιος Νικόλαος την οποία ενέκρινε τον Μάρτιο του 2019 ο πρώην υπουργός Υποδομών Χ. Σπίρτζης.
Είχαν προηγηθεί καταγγελίες περί «γονατογραφημάτων», «σκίτσων και πινελιών στον χάρτη» και ανύπαρκτης διαγωνιστικής διαδικασίας για το έργο του νέου ΒΟΑΚ. Εξαγγελίες του πρωθυπουργού για «ενιαίο ΒΟΑΚ» και νέο σχέδιο. Οι 18 μήνες καθυστέρησης ήταν αναγκαίοι για να μπορέσουν να παρουσιάσουν τους διαγωνισμούς που είχαν ήδη περάσει στο δεύτερο στάδιο, ως δικούς τους.
Ακόμα και ο κ. Κεγκέρογλου κατάλαβε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ ακολουθεί το σχεδιασμό του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά χωρίς να ξέρει πώς θα το χρηματοδοτήσει και εξαιρώντας πλήρως το νομό Λασιθίου.
Αυτό δηλαδή που δρομολόγησε πρώτη η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, μετά από την εγκληματική αδιαφορία όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, έχοντας την πολιτική βούληση για τη διαμόρφωση ενός πλήρους και βιώσιμου σχεδιασμού για το νέο ΒΟΑΚ από Κίσσαμο μέχρι Σητεία, προς όφελος της τοπικής κοινωνίας, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και χωρίς ανταποδοτικά τέλη για την παραχώρηση, από τους μόνιμους κατοίκους.
Όμως από τη συζήτηση στη Βουλή και τις αναφορές του υφυπουργού Μεταφορών Γ.Κεφαλογιάννη προκύπτουν μια σειρά από ψέματα, ανακρίβειες και προβληματικές επιλογές που δείχνουν ότι η βούληση της κυβέρνησης της ΝΔ δεν είναι να ολοκληρώσει ένα ασφαλή αυτοκινητόδρομο από την Κίσσαμο ως τη Σητεία, αλλά να καλλιεργήσει επικοινωνιακές φούσκες και να αρχίσει ένα ακόμα έργο που δεν θα τελειώνει και θα καταβροχθίζει δημόσιο χρήμα προς όφελος «φίλων και συνεταίρων», όπως έχει κάνει συστηματικά με όλα τα οδικά έργα στο παρελθόν, στην Κρήτη και σε όλη την Ελλάδα.
1. Ανέφερε ο κ. Κεφαλογιάννης ότι το τμήμα Χανιά - Κίσσαμος μπαίνει τώρα στο σχεδιασμό ως προαίρεση. Αλήθεια με ποιο διαγωνισμό θα γίνει αυτό; Μήπως ξεχνά ο υφυπουργός ότι η προαίρεση προβλέπεται στο σχεδιασμό ΣΥΡΙΖΑ, στο διαγωνισμό που έχει ήδη ολοκληρώσει την πρώτη του φάση από το 2019; Μήπως ξεχνά ότι η συμπερίληψη στο έργο παραχώρησης του τμήματος Χανιά - Κίσσαμος ανακοινώθηκε από τον πρώην υπουργό Υποδομών Χ. Σπίρτζη στα Χανιά τον Μάρτιο 2019;
2. Ανέφερε ότι το τμήμα Σούδα - Αεροδρόμιο Χανίων μπαίνει τώρα στο σχεδιασμό. Αλήθεια σε ποιο διαγωνισμό θα συμπεριληφθεί αυτό, όταν, κατά τα λεγόμενά του, οι διαδικασίες για την ανάθεση σε τεχνικό σύμβουλο της μελέτης του συγκεκριμένου τμήματος ξεκινούν το επόμενο διάστημα. Είναι προφανές ότι το συγκεκριμένο τμήμα δεν συμπεριλαμβάνεται στο έργο παραχώρησης Κίσσαμος – Ηράκλειο, που έχει ήδη δημοπρατηθεί, και η υλοποίησή του παραπέμπεται στο μέλλον.
3. Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, που μπορούσε να δημοπρατηθεί άμεσα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ως δημόσιο έργο, παραπέμπεται στην κατασκευή του τμήματος Νεάπολη – Σητεία, με ανύπαρκτες χρηματοδοτήσεις ΕΣΠΑ. Ίσως το φυλάει σαν αντιστάθμισμα για να «εξαγοράσει» τις διαμαρτυρίες των Λασιθιωτών για την κοροϊδία. Δεν υπάρχει ουσιαστικά κατασκευαστικό σκέλος για τα ΕΣΠΑ 21 – 27. Οι κατευθύνσεις του τομέα Υποδομών και Μεταφορών δεν περιλαμβάνουν κατασκευή οδικών δικτύων: «Στις μεταφορές και τα ευρυζωνικά δίκτυα θα κατευθυνθούν κονδύλια που θα αντιπροσωπεύουν το 15,3% του νέου ΕΣΠΑ (περίπου 3 δισ. ευρώ) με στόχο κυρίως την ανάπτυξη ενός ασφαλούς και διαλειτουργικού συστήματος σιδηροδρομικών μεταφορών, την εξασφάλιση προσβασιμότητας και τη βέλτιστη χρήση των αυτοκινητοδρόμων (συνδετήριες οδοί), των θαλάσσιων λιμένων και των αεροδρομίων της Ελλάδας, αλλά και την προώθηση δράσεων για καλύτερο ψηφιακό περιβάλλον...» Όλη η πρόταση της κυβέρνησης για τα έργα του Λασιθίου παραπέμπεται στις καλένδες του 2030 και βάλε... Η κοροϊδία συνεχίζεται!
4. Ανέβασε το κόστος του έργου κατά 60% περίπου, χωρίς καμία εξήγηση. «Επί ΣΥΡΙΖΑ, ο σχεδιασμός προέβλεπε τίμημα μελετών-κατασκευών: 944 εκ. ευρώ, ενώ ο τωρινός σχεδιασμός για το ίδιο τίμημα έχει επαναπροσδιορισθεί περίπου στο 1,5 δισ. ευρώ. Η χρηματοδοτική συμβολή του Ελληνικού Δημοσίου επί ΣΥΡΙΖΑ ήταν 472 εκ. ευρώ, ενώ ο τωρινός σχεδιασμός είναι ύψους 800 εκ. ευρώ κατά μέγιστο». Η συμβολή του Δημοσίου θα είναι από το Ταμείο Ανάπτυξης. Αλήθεια, πώς ακριβώς θα καλυφθούν τα 800 εκατομμύρια ευρώ από το σκέλος των επιχορηγήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης, όταν οι δαπάνες στο Ταμείο είναι επιλέξιμες μέχρι το 2026, και κατά τα λεγόμενά του ο νέος ΒΟΑΚ στην καλύτερη περίπτωση θα ξεκινήσει στα τέλη του 2023, με τις ετήσιες πληρωμές του ελληνικού δημοσίου για την παραχώρηση να καταβάλλονται για δεκάδες χρόνια; Η μόνη «σίγουρη» χρηματοδότηση που εξαγγέλλει η ΝΔ είναι τα γενικευμένα διόδια για όλους τους πολίτες, σε ένα νησί που δε διαθέτει εναλλακτικές διαδρομές. Η τεράστια αύξηση του κόστους κατασκευής θα εκτοξεύσει και το κόστος των διοδίων. Ο ΒΟΑΚ χρησιμοποιείται από τους κατοίκους για καθημερινές μετακινήσεις, κυρίως προς την εργασία, και η οικονομική τους επιβάρυνση θα είναι μεγάλη. Ταυτόχρονα η αναζήτηση εναλλακτικών διαδρομών (χωρίς διόδια) θα επιδεινώσει ακόμα περισσότερο τα προβλήματα οδικής ασφάλειας και ατυχημάτων.
Πρέπει να εξηγηθεί αναλυτικά αυτή η τεράστια αύξηση του κόστους. Η χώρα έχει πληρώσει πολύ ακριβά τα «νταραβέρια» της ΝΔ με τους εργολάβους.
Ας τελειώνει η κοροϊδία! Δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για χάσιμο χρόνου. Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Κρήτης καλεί την κυβέρνηση να καλύψει την καθυστέρηση, που με δική της ευθύνη προξένησε στο έργο για μικροκομματικούς και επικοινωνιακούς λόγους:
• Να επιταχύνει την υλοποίηση του σχεδιασμού που παρέλαβε, ώστε να ολοκληρωθεί εγκαίρως και σε κάθε περίπτωση να συμβασιοποιηθεί το έργο το αργότερο το 2022.
• Να αξιοποιήσει τις πολύ καλύτερες δυνατότητες χρηματοδότησης που υπάρχουν σήμερα, ώστε να περιληφθούν άμεσα σαν δημόσια έργα, τα τμήματα του ΒΟΑΚ που δεν περιλαμβάνονται στην παραχώρηση (Σούδα – Αεροδρόμιο Χανίων, Άγιος Νικόλαος – Σητεία, Παχειά Άμμος – Ιεράπετρα). Άμεσα να καταθέσει με σαφή και τεχνοκρατικό τρόπο τις πηγές χρηματοδότησης, που θα εξασφαλίσουν την ομαλή υλοποίηση και αποπληρωμή του έργου.
• Να διασφαλίσει την απαλλαγή των μόνιμων κατοίκων του νησιού από τα διόδια.