*Του Γιώργου Αγριμανάκη
Ο τρόπος που επικοινωνούμε αλλάζει με ταχύτητες ασύλληπτα γρήγορες. Ο τρόπος που κάνουμε τις αγορές μας και επιλέγουμε πάροχο για τις υπηρεσίες που μας ενδιαφέρουν γίνεται πιο δυναμικός και σίγουρα πιο ανταγωνιστικός.
Το μέλλον για τις επιχειρήσεις σχετίζεται κυρίως με τον τρόπο που θα δικτυώνονται, τον τρόπος που θα παρέχουν την πληροφορία και τον τρόπο που θα μπορούν να κάνουν τις κατάλληλες συνδέσεις με τον ανθρώπινο παράγοντα, δηλαδή τον τρόπο που οι καταναλωτές αλληλεπιδρούν και τελικά αγοράζουν. Αυτές οι συνδέσεις θα μπορούσε να είναι μεταξύ συστημάτων αλλά και μεταξύ ανθρώπων.
Σίγουρα όμως θα είναι μεταξύ συστημάτων και ανθρώπων με μεταβαλλόμενες τάσεις ανάλογα με τα κοινωνικά και επιχειρηματικά ερεθίσματα της κάθε εποχής.
Στο σημερινό δύσκολο περιβάλλον για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις του νησιού μας, ποια θα πρέπει να είναι η στάση και οι πρωτοβουλίες του Επιμελητηρίου σε αυτήν την κατεύθυνση; Ποια θα πρέπει να είναι η πρωτοβουλία του Επιμελητηρίου και ποια εργαλεία πρέπει να αναπτύξει για να βοηθήσει τις τοπικές επιχειρήσεις να κάνουν τις κατάλληλες διασυνδέσεις για να προλάβουν τις εξελίξεις; Με στόχο ένα απλοποιημένο εργαλείο με το οποίο αυτές οι συνδέσεις θα επαναπροσδιορίζονται συνεχώς σε σχέση με αυτά που γίνονται σήμερα αλλά και τις εξελίξεις που έρχονται αύριο, θα δημιουργηθεί το Επιμελητήριο της Δικτύωσης.
Ένα εργαλείο για τις επιχειρήσεις-μέλη με το οποίο η συνδεσιμότητα μεταξύ των επιχειρήσεων αλλά και απευθείας με τους καταναλωτές θα είναι δεδομένη μέσα από την ενεργή προώθηση των επιχειρήσεων με εργαλεία τα κοινωνικά δίκτυα και τις μεγαλύτερες μηχανές αναζήτησης. Ο σκοπός είναι να υπάρξει ένα απλό αλλά ικανό εργαλείο που θα απαντά στο ερώτημα: «ποιες νέες συνδέσεις πρέπει να κάνω για να γίνω πιο ανταγωνιστικός, να μεταφέρω δυναμικότερα την πληροφορία για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες μου και τελικά να έχω καλύτερα αποτελέσματα;»
Μην ξεχνάμε ότι καταναλωτές δεν είναι μόνο η τοπική αγορά αλλά και τα εκατομμύρια των τουριστών που σίγουρα χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα για την επικοινωνία τους και άρα είναι προσδοκώμενοι πελάτες.
Η αρχική δυσπιστία των καταναλωτών αλλά και των επιχειρήσεων απέναντι στο διαδίκτυο ως ένα νέο μέσο του περιβάλλοντος μάρκετινγκ, αποτελεί πλέον μακρινό παρελθόν.
Σύμφωνα με την τελευταία πανελλαδική έρευνα της Focus Bari τον Ιανουάριο του 2017 (Ιnfocom.gr) στις ηλικίες μεταξύ 13 – 44, περισσότεροι από 9 στους 10 Έλληνες είναι χρήστες του διαδικτύου.
Εντυπωσιακή είναι η χρήση του μέσου και στα παιδιά από 10 έως 12 ετών που αγγίζει το 86,6%. Το 78,6% των Ελλήνων φαίνεται να σερφάρει στο διαδίκτυο με οποιαδήποτε συχνότητα, ενώ το 70,6% σε καθημερινή βάση. Συνολικά 2 στους 6 Έλληνες επισκέπτονται σε καθημερινή βάση site κοινωνικής δικτύωσης, με μέση διάρκεια χρήσης του διαδικτύου τα 196 λεπτά ανά ημέρα. Ακόμη, τέσσερις στους 6 Έλληνες είναι κάτοχοι smart phone, μέσω του οποίου το 49% συνδέεται στο ίντερνετ.
Από το κινητό τους, 2 στους 4 Έλληνες κατεβάζουν εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης (29,8%), παιχνιδιών (22,8%), χαρτών (22,2%), μουσικής και video (19,1%) αλλά και ενημέρωσης (18%).
Με την εξέλιξη των νέων αυτών τεχνολογιών, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις καλούνται να ακολουθήσουν τους καταναλωτές και να επιχειρήσουν να τους προσεγγίσουν αποτελεσματικά στον ιδιαιτέρως ανταγωνιστικό ψηφιακό κόσμο. Οι σύγχρονες φυσικές επιχειρήσεις ανταποκρίνονται είτε μεταφέροντας τα ήδη υπάρχοντα επιχειρηματικά τους μοντέλα στο διαδίκτυο (online επιχειρήσεις) είτε ενισχύοντας τις υπάρχουσες διαδικασίες μάρκετινγκ με στρατηγικές ψηφιακού μάρκετινγκ (Digital Marketing). Σε κάθε περίπτωση, η επιτυχής προσέγγιση και η εν συνεχεία προσέλκυση ενός στοχευμένου και αποδοτικού κοινού στο διαδίκτυο είναι αυτή που θα καθορίσει τη βιωσιμότητα της επιχείρησης στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή.
Τι είναι όμως, πιο αναλυτικά, το ψηφιακό μάρκετινγκ, και ποια εργαλεία και τεχνικές του μπορούν να βοηθήσουν μια επιχείρηση όχι μόνο να επιβιώσει αλλά και να αναπτυχθεί;
Το ψηφιακό μάρκετινγκ είναι η ομπρέλα που καλύπτει μια πληθώρα εργαλείων και τεχνικών που στοχεύουν στην εμπορία προϊόντων ή υπηρεσιών με τη χρήση ψηφιακών μέσων όπως το διαδίκτυο, κυρίως, αλλά και τα κινητά τηλέφωνα και άλλα ψηφιακά μέσα όπως η τηλεόραση κ.λπ.
Τα τελευταία χρόνια έχουν αναπτυχθεί αρκετά εργαλεία και τεχνικές ψηφιακού μάρκετινγκ οι οποίες στοχεύουν στην αύξηση των online πωλήσεων, μέσω της βελτιστοποίησης της προσέγγισης και επικοινωνίας με τους χρήστες-καταναλωτές. Οι πιο γνωστές από αυτές τις τεχνικές είναι η βελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης (Search Engine Optimization), το μάρκετινγκ μηχανών αναζήτησης (Search Engine Marketing), το μάρκετινγκ περιεχομένου (Content Marketing), το μάρκετινγκ μέσων κοινωνικής δικτύωσης (Social Media Marketing) , το μάρκετινγκ ηλεκτρονικού εμπορίου (E-commerce Marketing), καθώς και το μάρκετινγκ μέσω κινητού τηλεφώνου (Mobile Marketing).
Τα κύρια πλεονεκτήματα του Ψηφιακού Μάρκετινγκ για τις επιχειρήσεις είναι:
- Αύξηση αναγνωρισιμότητας επωνυμίας και εδραίωση φήμης. Το ψηφιακό μάρκετινγκ αποτελεί μοναδική ευκαιρία για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις τις μεγαλύτερες εταιρείες-οργανισμούς, δημιουργώντας ένα συνεπές και αναγνωρίσιμο εμπορικό σήμα. Μέσα από την σωστή και στοχευμένη τοποθέτηση μηνυμάτων προώθησης της επωνυμίας στον ψηφιακό κόσμο οι επιχειρήσεις μπορούν να επιτύχουν άμεση αύξηση της αναγνωρισιμότητάς τους, ενώ μέσα από σωστή διαδικτυακή διαχείριση των πελατειακών τους σχέσεων επιτυγχάνουν την εδραίωση της φήμης τους.
- Δημιουργία δεσμών με τους καταναλωτές. Ίσως ο πιο σημαντικός τρόπος με τον οποίο το ψηφιακό μάρκετινγκ βοηθά τις επιχειρήσεις, είναι η αλληλεπίδραση με αυτούς σε πραγματικό χρόνο (real time communication). Στόχος αυτής θα πρέπει να είναι το χτίσιμο σχέσεων εμπιστοσύνης και αφοσίωσης (customer loyalty) με τους πελάτες. Η απλή ανταπόκριση στα ψηφιακά μηνύματα των πελατών πλέον δεν είναι αρκετή. Ο σημερινός ψηφιακός καταναλωτής απαιτεί την άμεση και ουσιαστική εμπλοκή του στη διαδικασία μάρκετινγκ των επιχειρήσεων. Δημιουργώντας ο ίδιος περιεχόμενο που αφορά ένα προϊόν ή μια επιχείρηση (User Generated Content) όπως ένα video αξιολόγησης, ή συστήνοντας ένα προϊόν σε κάποιον τρίτο (Word of Mouth/ Word of Mouse) γίνεται και ο ίδιος εκπρόσωπος των εμπορικών σημάτων που αγαπά.
- Αποτελεσματικότερη μέτρηση απόδοσης επενδεδυμένου κεφαλαίου. Τα σύγχρονα εργαλεία ψηφιακού μάρκετινγκ προσφέρουν τη δυνατότητα έγκυρων μετρήσεων απόδοσης των ψηφιακών καμπανιών προώθησης, οι οποίες μπορούν να αναλυθούν και να παρακολουθούνται έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η βέλτιστη απόδοση, ενώ οι αντίστοιχες μετρήσεις για τηλεοπτικές, ραδιοφωνικές και έντυπες διαφημίσεις είναι συχνά λιγότερο ακριβείς και στοχευμένες. Εξαιτίας αυτού, το ψηφιακό μάρκετινγκ χαρακτηρίζεται ως πιο προσιτό από τα παραδοσιακό μάρκετινγκ και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμη και από επιχειρήσεις με μικρούς προϋπολογισμούς.
- Αποτελεσματικότερη στόχευση προωθήσεων. Το ψηφιακό μάρκετινγκ, μέσω διαφόρων εργαλείων, επιτρέπει τη στοχευμένη προώθηση στους καταναλωτές εκείνους που είναι πιο πιθανό να επιλέξουν το διαφημιζόμενο προϊόν ή υπηρεσία. Ενώ οι τηλεοπτικές ή ραδιοφωνικές διαφημίσεις προσεγγίζουν ένα ευρύτερο κοινό, οι πληρωμένες διαφημίσεις στο διαδίκτυο (Paid Advertisement) δίνουν τη δυνατότητα στενότερης εστίασης και επομένως επιτρέπουν πιο αποδοτικές διαφημιστικές καμπάνιες.
- Επεκτασιμότητα επιχείρησης και αύξηση πελατολογίου. Στην ψηφιακή εποχή, οι περισσότεροι καταναλωτές διενεργούν έρευνα αγοράς μέσω διαδικτύου. Το ψηφιακό μάρκετινγκ επιτρέπει την αύξηση των πωλήσεων, κάνοντας την επιχείρηση πιο ορατή και προσβάσιμη σε ένα ευρύτερο φάσμα δυνητικών πελατών ακόμη και σε περιοχές γεωγραφικά απομακρυσμένες.
- Αποτελεσματικότερη δικτύωση. Μέσω της κατάργησης των φυσικών εμποδίων χρόνου και απόστασης οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα μέσω πολλών ψηφιακών εφαρμογών να επεκτείνουν την επιχειρηματική τους δικτύωση, ανταλλάσσοντας ιδέες και απόψεις με νέους δυνητικούς συνεργάτες.
Εύκολη έρευνα ανταγωνιστών. Στο παρελθόν οι μεγάλες επιχειρήσεις ξόδευαν ένα μεγάλο ποσό χρημάτων σε μελέτες ανταγωνισμού. Ακόμη και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις γνώριζαν μόνο τους άμεσους τοπικούς ανταγωνιστές τους. Με το διαδίκτυο και τις δυνατότητες που αυτό προσφέρει, ακόμη και η πιο micro - επιχείρηση μπορεί να μελετήσει την αγορά και να καταγράψει τις ανταγωνιστικές κινήσεις με στόχο την άμεση και συχνά σωτήρια ανταπόκριση Συμπερασματικά, το ψηφιακό μάρκετινγκ μπορεί να προσφέρει στη μικρομεσαία επιχείρηση όλα τα μέσα και εργαλεία προκειμένου να ανταγωνιστεί τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις-οργανισμούς, γεγονός που δεν έχει ξανασυμβεί ποτέ στο παρελθόν με το συμβατικό μάρκετινγκ. Επομένως, η κατανόηση και η εκπαίδευση των επιχειρήσεων πάνω στη σωστή διαχείριση του νέου αυτού περιβάλλοντος μάρκετινγκ θα αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα για την επιβίωση και ανάπτυξή τους. Το Επιμελητήριο πρέπει να δημιουργήσει το εργαλείο ‘Επιμελητήριο της Δικτύωσης’ άμεσα, αποτελεσματικά και με μηδέν κόστος για τους χρήστες του. Είναι ώρα, επιτέλους, να γίνουν ενέργειες που θα είναι άμεσα συνδεδεμένες με τη λήψη αποφάσεων από τους καταναλωτές και θα προσδίδουν αξία στο να είναι η επιχείρησή σου μέλος του Επιμελητηρίου.
*Ο Γιώργος Αγριμανάκης είναι κάτοχος Diploma of Business και MBA από το Nottingham Trent University. Γεννήθηκε στο Τεφέλι το 1970. Διατέλεσε επί 15 χρόνια ( από το σύνολο των 23) Περιφερειακός Διευθυντής Πωλήσεων Κρήτης και Δωδεκανήσων στην εταιρεία Pfizer Hellas και από το 2014 δραστηριοποιείται επιχειρηματικά στον τομέα της υγείας ως ιδιοκτήτης και διευθυντής του κέντρου φυσικοθεραπείας, αποκατάστασης και ολιστικής θεραπείας ΚΤΗΣΙΑΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ. Συμμετέχει ως υποψήφιος σύμβουλος στις επιμελητηριακές εκλογές (2-4/12), στο τμήμα υπηρεσιών, με το ψηφοδέλτιο «Επιμελητηριακή Σύμπραξη» με επικεφαλής τον Μηνά Μελισσείδη (@AgrimanakisGiorgos).