Αυτοδιοίκηση, νεανική επιχειρηματικότητα και...κρεμαστά γιοφύρια

Η Αυτοδιοίκηση μπορεί να επενδύσει στην νεανική επιχειρηματικότητα, στην «έξυπνη» εξειδίκευση δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας αντί να σχεδιάζει … επί χάρτου κρεμαστά γιοφύρια!

Του Γιάννη Ανδριώτη

 Όλοι έχουμε ακούσει ή πει αυτές τις φράσεις . Μια από τις σημαντικότερες επιπτώσεις της κρίσης  που πλήττει τα τελευταία χρόνια τη χώρα μας είναι η μετανάστευση νέων. Πολλοι νέοι στην πλειοψηφία τους ειδικευμένοι-καταρτισμένοι επιστήμονες με όρεξη για δουλειά- αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την Ελλάδα για να αναζητήσουν ένα καλύτερο εργασιακό μέλλον εκτός συνόρων. Φεύγουν από μια χώρα, που «επένδυσε» επάνω τους, τα μόρφωσε σε διακεκριμένα Ελληνικά Πανεπιστήμια-ΤΕΙ με χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου αλλά στη συνέχεια ελέω κρίσης ειδικά τα τελευταία χρόνια τα «διώχνει»-στην πλειοψηφία τους χωρίς γυρισμό- σε άλλες «πατρίδες» όπου και αξιοποιείται εκεί η επιστημονική τους επάρκεια σε χώρους εργασίας αντάξιους της μόρφωσης τους. 

Με δεδομένη την Κρατική ανεπάρκεια  αρκετοί δήμοι της χώρας άρχισαν να δραστηριοποιούνται ώστε να αντιμετωπιστεί αυτή η αιμορραγία νέων στο εξωτερικό. Ο στόχος διττός. Αφενός  να ενισχυθεί η νεανική επιχειρηματικότητα-«έξυπνη» εξειδίκευση   ώστε οι νέοι να παραμείνουν στον τόπο τους και αφετέρου να δώσουν ξανά «πνοή» στην «τραυματισμένη» τοπική οικονομία μέσω του πλέον ελπιδοφόρου όπλου που διαθέτουν, τους νέους τους.

  Ο δήμος Αγίου Νικολάου για άλλη μια φορά ουραγός. Νέοι άνθρωποι με όραμα και διάθεση να δημιουργήσουν μια καινοτόμα σύγχρονη επιχείρηση δεν λείπουν από τον τόπο μας . Αυτό που με ειλικρινή λύπη παρατηρώ, ως γονιός και ως δημότης, είναι ότι απουσιάζει πλήρως η στήριξη από τη δημοτική αρχή. Σ’ ένα τόσο καίριο ζήτημα η τοπική μας αυτοδιοίκηση λάμπει δια της απουσίας της. Τι μπορεί, όμως, να προσφέρει η τοπική αυτοδιοίκηση    στην επιχειρηματικότητα των νέων;

Αρχικά, σε μία διαρκώς μεταβαλλόμενη αγορά με υψηλό ανταγωνισμό ο δήμος μας οφείλει να συμβάλλει στην ενημέρωση των νέων. Το περίφημο «know how» συχνά αποτελεί το κλειδί μία επιτυχημένης επιχείρησης. Βεβαίως, δε μιλάμε για σποραδικές ενημερώσεις που θα οργανώνονται μια στο τόσο για το θεαθήναι χωρίς ουσιαστική ουσία και όφελος. Αναφέρομαι στη δημιουργία ενός χρηματοδοτούμενου από το Δήμο πρόγραμμα το όποιο μέσω ομιλιών-σεμιναρίων, εισηγήσεων, συμβουλών, επαγγελματική επιμόρφωση και προσωπικές συμβουλές-σε συνεργασία με τοπικούς παραγωγικούς φορείς (πχ Επιμελητήρια, Σύνδεσμος Εξαγωγέων, Ένωση Ξενοδόχων κ.α.) θα βοηθήσει ουσιαστικά τους νέους να δραστηριοποιηθούν σε τομείς κατάλληλους με τη φυσιογνωμία της περιοχής.

  Με άλλα λόγια ο δήμος με το παραπάνω πρόγραμμα σ΄ένα πρώτο στάδιο θα στοχεύει να βοηθήσει τους νέους να εξελίξουν τις ιδέες σε διάφορους τομείς και να τις μετατρέψουν σε επιχειρήσεις, τόσο φυσικές όσο και ηλεκτρονικές . Επιπλέον, με γνώμονα τις δυνατότητες αλλά και τις ανάγκες της περιοχής θα εστιάζει στην βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών αλλά και τον εκσυγχρονισμό οικογενειακών επιχειρήσεων που οι νέοι αποφάσισαν να συνεχίσουν.

  Σ΄ένα  δεύτερο στάδιο αφού τα παιδιά με την κατάλληλη επιμόρφωση και βοήθεια εκπονήσουν ένα άρτιο επιχειρηματικό πλάνο είναι πολύ πιθανό να δυσκολευτούν να το υλοποιήσουν για οικονομικούς λόγους. Σ΄αυτό το σημείο ο δήμος οφείλει να τους στηρίξει έμπρακτα. Φυσικά μ΄αυτό δεν υπονοώ να χρηματοδοτήσει άμεσα μια επιχείρηση. Θα ήταν τουλάχιστον ουτοπική και λαϊκίστικη μια τέτοια πρόταση. Όμως, ο δήμος διαθέτει τόσα ακίνητα τα οποία δεν χρησιμοποιούνται και απλά αφήνονται στη φθορά του χρόνου. Απλά τα κατέχει χωρίς να τα αξιοποιεί. Γιατί, λοιπόν, να μην προχωρήσει σε παραχώρηση για κάποιο χρονικό διάστημα ακινήτων ή αγροτεμαχίων σε νεοφυής επιχειρήσεις;

  Στο παραπάνω πνεύμα πιστεύω ότι έμφαση πρέπει να δοθεί στην κοινωνική επιχειρηματικότητα. Εάν καταφέρουμε ιδέες αλλά και εθελοντικές πρωτοβουλίες να μετεξελιχθούν σε  επιχειρήσεις με κοινωνικό σκοπό μόνο οφέλη μπορούν να προκύψουν. Από τη μια πλευρά δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας και από την άλλη ανακουφίζονται ευπαθείς κοινωνικά ομάδες. Βέβαια είναι αυτονόητο ότι ο δήμος οφείλει να τις στηρίξει τόσο στον τομέα της στέγασης όσο και στην τεχνογνωσία. Άλλωστε δεν θα του κοστίσει τίποτα. Τα διαθέτει ήδη και τα δύο. Απλως μέχρι σήμερα επιλέγει να μην τα χρησιμοποιεί….

  Βέβαια ως προς τα παραπάνω πολλοί θα σκεφτούν ότι πρόκειται για άλλη μία φορά για μεγάλα λόγια, ωραίες ιδέες που θα καταλήξουν σε κάποιο συρτάρι. Άλλοι ότι η τοπική αυτοδιοίκηση δεν έχει τις δυνατότητες να υλοποιήσει τέτοιου είδους προγράμματα. Άλλωστε έχουμε συνηθίσει την τελευταία τετραετία σε μία δημοτική αρχή που αδυνατεί να λύσει απλά καθημερινά προβλήματα των πολιτών. Εύλογα λοιπόν οι περισσότεροι  θεωρούν ότι οι δήμοι και η τοπική αυτοδιοίκηση γενικότερα δεν μπορούν να αναλάβουν πρωτοβουλίες για τη νεανική επιχειρηματικότητα. Πριν βιαστεί κάποιος να καταδικάσει, να ακυρώσει τις δυνατότητες της τοπικής αυτοδιοίκησης σας καλώ να θυμηθείτε ότι η τοπική αυτοδιοίκηση κατάφερε να δείξει τα αντανακλαστικά της στο πεδίο της κοινωνικής αλληλεγγύης  όταν κλήθηκε να οργανώσει ολοκληρωμένες δομές για να αντιμετωπιστεί η  πρωτοφανής ανθρωπιστική κρίση των τελευταίων χρόνων.

  Οι δήμοι έχουν δυνατότητες. Αλλά επιτέλους πρέπει να αξιοποιηθούν. Ο δήμος Αγίου Νικολάου για πολλά χρόνια δε μένει απλά στάσιμος    βουλιάζει όλο και περισσότερο, μένει πίσω στις εξελίξεις. Αντί να θυμόμαστε παλιές ιδέες για … στήσιμο γεφυρών καθαρά για λόγους εντυπωσιασμού, σκορπώντας κονδύλια που μπορούν να επενδυθούν στην ανάπτυξη της νεανικής επιχειρηματικότητας δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας, ήρθε ώρα με σοβαρότητα να αναλάβουμε πρωτοβουλίες που μπορούμε να υλοποιήσουμε. Φτάνει πλέον ο ρόλος του παρατηρητή και η αδιέξοδη ρητορική.Αν Θέλουμε οι νέοι να μείνουν στον τόπο τους και αυτή η πόλη να πάει μπροστά είναι χρέος μας να στηρίξουμε τη νεανική επιχειρηματικότητα.

 

 

*Ο Γιάννης Ανδριώτης είναι Ανεξαρτητος δημοτικος συμβουλος Δημου Αγιου Νικολαου

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ