SPORTS

Πώς η EuroLeague αυξάνει τη δημοτικότητά της εκτός Ευρώπης

Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι ο βασιλιάς των σπορ στην Ευρώπη παραμένει το ποδόσφαιρο, σίγουρα όμως το μπάσκετ, σε αρκετές χώρες (μεταξύ των οποίων και η δική μας), αποτελεί σοβαρό ανταγωνιστή

Μπασκέτα
Photo Credits: @Pexels

Όταν μιλάμε για ευρωπαϊκό μπάσκετ, στην Ελλάδα, μία διοργάνωση μάς έρχεται πρώτη στο μυαλό. Στη EuroLeague, συμμετέχουν οι δύο κορυφαίες ομάδες μας, ο Παναθηναϊκός και ο Ολυμπιακός, που παίζουν κόντρα σε μερικούς από τους πιο δυνατούς αντιπάλους της Ευρώπης και οι μονομαχίες είναι πάντοτε συναρπαστικές.

Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι ο βασιλιάς των σπορ στην Ευρώπη παραμένει το ποδόσφαιρο, σίγουρα όμως το μπάσκετ, σε αρκετές χώρες (μεταξύ των οποίων και η δική μας), αποτελεί σοβαρό ανταγωνιστή. Υπάρχουν, μάλιστα, φορές, που το μπάσκετ γίνεται πολύ πιο σημαντικό και δημοφιλές στην Ελλάδα από το ποδόσφαιρο, χάρη κυρίως στις τεράστιες επιτυχίες που έχει καταφέρει η Εθνική Ελλάδας σε διεθνείς διοργανώσεις, αλλά και οι «αιώνιοι» αντίπαλοι, μαζί με την ΑΕΚ, τον Άρη και τον ΠΑΟΚ, σε επίπεδο συλλόγων.

Το ίδιο ισχύει και σε χώρες όπως η Λιθουανία, η Σερβία, η Σλοβενία, η Τουρκία, αλλά και στην Ισπανία, την Ιταλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία. Ποια είναι, όμως, τα όρια στο ευρωπαϊκό μπάσκετ και τη EuroLeague; Αρκεί η δημοτικότητα που έχει το σπορ και η διοργάνωση, εντός της γηραιάς ηπείρου; Πόσο βοηθάει το γεγονός ότι υπάρχει στοίχημα στην Ευρωλίγκα; Και πόσο μακριά μπορεί να φτάσει η διοργάνωση, πέρα από αυτά τα σύνορα;

Image
Μπάσκετ
Photo Credits: @AI

Η EuroLeague ως εμπορικό σήμα

Για αρχή, πρέπει να δούμε την Ευρωλίγκα ως προϊόν. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι το εμπορικό όνομά της είναι «Euroleague Basketball» και με αυτό προσπαθεί να επεκταθεί σε όλα τα μήκη και πλάτη. Το καλοκαίρι του 2024, η EuroLeague ανακοίνωσε σημαντικά στοιχεία σχετικά με την ανάπτυξή της. Ένα από αυτά ήταν και το ρεκόρ εισιτηρίων που έκανε, με τρία εκατομμύρια φιλάθλους να παρακολουθούν τους αγώνες και ποσοστό αύξησης 19% σε σχέση με την προηγούμενη σεζόν. Αυτό μεταφράζεται σε μέσο όρο 10.383 θεατών ανά παιχνίδι.

Τεράστια, όμως, αύξηση σημείωσε και στις τηλεοπτικές προβολές. Το προηγούμενο έτος, συντονίστηκαν συνολικά 1,126 δις τηλεθεατές για να δουν κάποιο ματς, 27%, δηλαδή, παραπάνω από την προηγούμενη περίοδο. Στην Τουρκία, η αύξηση ήταν 155%, στη Σερβία 35%, στην Ελλάδα 32%, στην Ισπανία έφτασε στο 13%, στη Λιθουανία στο 12% και στην Ιταλία στο 11%.

Εντυπωσιακή, επίσης, ήταν και η αύξηση στην εξειδικευμένη εφαρμογή της λίγκας, το EuroLeague TV, το οποίο πέρυσι έφτασε σχεδόν τους 86 χιλιάδες συνδρομητές, περίπου 46% περισσότεροι από τη σεζόν που είχε προηγηθεί. 

Η δημοτικότητα της EuroLeague εκτός Ευρώπης

Έχει, όμως, τεράστια αξία να δούμε τι σημαίνουν όλα αυτά για τη δημοφιλία της λίγκας και εκτός συνόρων. Ενώ τα νούμερα για τους θεατές που παρακολούθησαν τους αγώνες, λόγω γεωγραφίας, παραμένουν τα ίδια, δεν ισχύει το ίδιο και για τους αριθμούς που αφορούν στις τηλεοπτικές μεταδόσεις και στην εφαρμογή της EuroLeague για τους τηλεοπτικούς δέκτες. Η Ευρωλίγκα είναι μία εξαιρετικά δημοφιλής λίγκα σε περιοχές που πολλοί από εμάς δεν φανταζόμασταν.

Η Ασία αποτελεί μία εξαιρετικά κερδοφόρα αγορά για την κορυφαία διοργάνωση συλλόγων μπάσκετ στην Ευρώπη, με τα τηλεοπτικά δικαιώματα να έχουν παραχωρηθεί σε συνδρομητικά και ελεύθερα κανάλια στην Ινδία, το Βιετνάμ, τις Φιλιππίνες, την Ινδονησία και την Κίνα. Η τελευταία, αποτελεί κομβική αγορά για την EuroLeague, αφού, εδώ και σχεδόν μία δεκαετία, έχει συσταθεί εταιρία στη δεύτερη μεγαλύτερη πληθυσμιακά χώρα του πλανήτη, σε συνεργασία με τον κινέζικο κολοσσό των μέσων μαζικής ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, ΗΒΝ.

Επέκταση στη Μέση Ανατολή

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι μεγάλες εταιρίες έχουν επενδύσει, ως χορηγοί της EuroLeague, για την ασιατική αγορά, ενώ αυτήν την περίοδο υπάρχουν προχωρημένες συζητήσεις με μια επενδυτική εταιρία από τη Σαουδική Αραβία για να αποκτήσει ένα μειοψηφικό ποσοστό στη EuroLegue. Όπως είναι άλλωστε γνωστό, η Ευρωλίγκα είναι μία «κλειστή» διοργάνωση, με τις ομάδες να αποτελούν τους βασικούς μετόχους της.

Το ενδιαφέρον της Μέσης Ανατολής για τον αθλητισμό έχει ανέβει κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια και η εταιρία SURJ Sports Investment θέλει να αποκτήσει το ένα τρίτο των μετοχών της Ευρωλίγκας. Αυτό το σενάριο έρχεται να συνδυαστεί με την τεράστια επιθυμία του Ντουμπάι να δει μία δική του ομάδα να αγωνίζεται κόντρα στους κορυφαίους της Ευρώπης, αλλά και να αναλάβει τη διοργάνωση ενός Final Four της Ευρωλίγκας. 

Η Ωκεανία, η Λατινική Αμερική και η Αφρική ανέβηκαν στο τρένο

Η Ασία αποτελεί πιθανώς τη μεγαλύτερη αγορά, μετά την Ευρώπη, για τη EuroLeague, όχι όμως και τη μοναδική. Οι αγώνες της διοργάνωσης μεταδίδονται ανελλιπώς εδώ και χρόνια στη Νότια Αμερική, με τη Βραζιλία να αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά, καθώς και στην Κεντρική Αμερική, με το Μεξικό να είναι η μεγαλύτερη χώρα. Η Βόρεια και η υποσαχάρια Αφρική παρακολουθούν τους αγώνες, όπως και η Αυστραλία και η Νέα Ζηλανδία, που αποτελούν αναπτυσσόμενες αγορές για την Ευρωλίγκα.

Ο ρόλος της Βόρειας Αμερικής

Δεν χρειάζεται, φυσικά, να αναφέρουμε πόσο σημαντική είναι η αγορά της Βόρειας Αμερικής για οποιαδήποτε εμπορική προσπάθεια. Όταν, όμως, στο κάδρο μπαίνει ο αθλητισμός και, κυρίως, το μπάσκετ, τότε ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος και οι συγκρίσεις με το NBA αναπόφευκτες. Κι όμως, η Ευρωλίγκα έχει καταφέρει να πουλήσει τηλεοπτικά δικαιώματα στις ΗΠΑ και στον Καναδά, που από μόνο του θεωρείται επιτυχία!

Σίγουρα, δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι το NBA βλέπει με καλό μάτι την επέκταση στην Ευρώπη, με διάφορες ιδέες να πέφτουν στο τραπέζι, όπως το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός ανταγωνιστικού πρωταθλήματος με την επωνυμία NBA Europe League. Τίποτα δεν έχει επιβεβαιωθεί ακόμη, αλλά το σενάριο μπορεί να υλοποιηθεί με τις ευλογίες της FIBA, που ποτέ δεν είδε με καλό μάτι το κλειστό πρωτάθλημα της EuroLeague. 

Οι κινήσεις-κλειδιά της EuroLeague

Αν η EuroLeague δεν θέλει να δει το τρένο να χάνεται, πρέπει να βρει λύσεις για να προλάβει τις εξελίξεις. Το πρόβλημά της είναι ότι δεν έχει καταφέρει να επηρεάσει τη λαϊκή κουλτούρα, με τον ίδιο τρόπο που κάνει το NBA. Με καλύτερο μάρκετινγκ, το οποίο τα δύο τελευταία χρόνια έχει βελτιωθεί, θα μπορέσει να επηρεάζει περισσότερο το κοινό και να στρέφει πάνω της τα φώτα. Επίσης, το γεγονός ότι οι πρώτοι των πρωταθλημάτων δεν παίζουν στην EuroLeague μειώνει το target group.

Πολλές ομάδες και οι οπαδοί τους δεν βλέπουν μεγάλο ενδιαφέρον για μία διοργάνωση στην οποία δεν συμμετέχουν, αλλά για να αλλάξει αυτό, θα πρέπει να λυθεί η διαμάχη της Ευρωλίγκας με τη FIBA. Το σίγουρο είναι ότι υπάρχει μεγάλο περιθώριο βελτίωσης. Μπορεί να απαιτούνται δεκαετίες μέχρις ότου το ευρωπαϊκό μπάσκετ καταφέρει να κοιτάξει στα μάτια το NBA, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης για τη EuroLeague και το μέλλον της εκτός Ευρώπης.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση