Ρύθμιση χρεών... με ορκωτό λογιστή και περιουσιολόγιο

Κυβέρνηση και τράπεζες συμφωνούν πως για να αποδώσει τα αναμενόμενα ο εξωδικαστικός μηχανισμός θα πρέπει αφενός να αποκλεισθούν οι στρατηγικά κακοπληρωτές, και η όλη διαδικασία να ολοκληρώνεται σε σύντομο χρόνο.

Δύο βασικές προσθήκες στο νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό εισηγούνται οι τράπεζες, προκειμένου να υπάρχει σαφής εικόνα της πλήρους οικονομικής κατάστασης όσων κάνουν χρήση των διατάξεων του νόμου και ταυτόχρονα βάζουν «φραγή» στους στρατηγικά κακοπληρωτές.

Κυβέρνηση και τράπεζες συμφωνούν πως για να αποδώσει τα αναμενόμενα ο εξωδικαστικός μηχανισμός θα πρέπει αφενός να αποκλεισθούν οι στρατηγικά κακοπληρωτές, και η όλη διαδικασία να ολοκληρώνεται σε σύντομο χρόνο.

Η Ελληνική Ενωση Τραπεζών (ΕΕΤ) με υπόμνημά της έχει υποβάλει τις παρατηρήσεις της και μάλιστα αύριο Δευτέρα αναμένεται να υπάρξει σύσκεψη για το θέμα στην οποία θα μετέχει το προεδρείο της ΕΕΤ και οι συναρμόδιοι υπουργοί. Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι ο εξωδικαστικός θα ψηφιστεί στο τέλος του μήνα και συνεπώς θα πρέπει οι όποιες αλλαγές να ενσωματωθούν άμεσα στο τελικό σχέδιο νόμου.

Τα δύο σημεία που η ΕΕΤ ζητά να ενσωματωθούν στο προς ψήφιση νομοσχέδιο έχουν να κάνουν με την «Αποφυγή εικονικών απαιτήσεων» και την «Ενίσχυση των υποχρεώσεων του οφειλέτη για τη γνωστοποίηση των περιουσιακών του στοιχείων - Αύξηση της περιόδου γνωστοποίησης συναλλαγών από τους 24 μήνες στα 5 έτη».

Συγκεκριμένα η ΕΕΤ στο υπόμνημά της προς την αρμόδια επιτροπή της Βουλής σημειώνει ότι: ο νόμος δεν προβλέπει καμία διαδικασία ελέγχου ή επαλήθευσης των απαιτήσεων που καταγράφονται στην κατάσταση πιστωτών και συμμετέχουν στον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Και καθώς η εμπειρία από παρεμφερείς διαδικασίες του προϊσχύοντος πλαισίου έχει δείξει ότι η προβολή εικονικών απαιτήσεων αποτελούσε συνήθη πρακτική για τον σχηματισμό πλειοψηφιών ευνοϊκών προς τον οφειλέτη, η ΕΕΤ προτείνει: Να προστεθεί στα δικαιολογητικά της αίτησης η κατάθεση βεβαίωσης υπογεγραμμένης από Ορκωτό Ελεγκτή Λογιστή ή από Ελεγκτική Εταιρεία, όπως ορίζονται στον Ν. 4449/2017, οι οποίοι θα βεβαιώνουν την ακρίβεια και την εγκυρότητα της κατάστασης πιστωτών.

Αν ο οφειλέτης είναι φυσικό πρόσωπο, η ανωτέρω βεβαίωση μπορεί να χορηγείται και από ελεγκτή πτυχιούχο ανώτατης σχολής, που είναι μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Ο.Ε.Ε.) και κάτοχος άδειας Λογιστή Φοροτεχνικού Α' τάξεως του ν. 2515/1997 (Α' 154).

Οχι μόνο τα ακίνητα

Σε ό,τι αφορά τη γνωστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη, η Ενωση Τραπεζών σημειώνει ότι «η αναφορά του ΣχΝ σε «περιουσιακά στοιχεία» και δη σε «μεταβίβαση» ή «επιβάρυνση» αυτών, παραπέμπει μάλλον σε ακίνητη περιουσία». Σύμφωνα με την ΕΕΤ «το νομοσχέδιο θα έπρεπε να αναφέρεται ρητά σε τραπεζικές καταθέσεις, άυλες κινητές αξίες, χρεόγραφα, επενδυτικούς τίτλους και άλλα περιουσιακά στοιχεία, τηρούμενα στην Ελλάδα ή σε οποιαδήποτε χώρα της αλλοδαπής.

Ο σκοπός αυτός θα μπορούσε να επιτευχθεί με την προσθήκη ρύθμισης, παρόμοια με αυτή που περιλαμβάνεται στο άρθρο 203 παρ. 2 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας για τη χορήγηση αναστολής εκτέλεσης των βεβαιωμένων χρεών του Ελληνικού Δημοσίου, κατάλληλα προσαρμοσμένης.

Επίσης, ο οφειλέτης θα πρέπει να δηλώνει οποιαδήποτε μη συνήθη συναλλαγή σε χρονικό ορίζοντα 5 ετών πριν από την υποβολή της αίτησης, καθώς το διάστημα των 24 μηνών είναι εξαιρετικά σύντομο. Αυτή η παρατήρηση συμβαδίζει και με τους εκτεταμένους ελέγχους που διενεργεί το Δημόσιο για τη φοροδιαφυγή, αλλά και με την επί μακρόν εξυπηρέτηση δανειακών υποχρεώσεων.

Πηγή: ΕΘΝΟΣ

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ