Μεταφορικό ισοδύναμο και στις εμπορικές κινήσεις της Κρήτης

Όπως ανακοίνωσε ο Νεκτάριος Σαντορινιός, από 1/7/2019, μία σειρά από προϊόντα και επιχειρήσεις της Κρήτης, θα είναι επιλέξιμα ενώ σταδιακά θα ενταχθούν και οι μεταφορές επιβατών από όλα τα νησιά.

Επεκτείνεται το Μεταφορικό Ισοδύναμο και στην Κρήτη, ενώ πλέον θα ισχύει και για τις αεροπορικές μεταφορές, όπως ανακοίνωσε ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας, Νεκτ. Σαντορινιός.

Συγκεκριμένα στον απολογισμό του μέτρου ο κ. Νεκ. Σαντορινιός ανέφερε ότι τα ποσά επιδότησης είναι ακατάσχετα και αφορολόγητα, ο προϋπολογισμός του μέτρου είναι 570 εκατ. ευρώ για την πρώρτη 4ετία εφαρμογής, ενώ για πρώτη φορά διατίθενται για τα νησιά εθνικοί πόροι από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Μέχρι σήμερα έχουν εγγραφεί περισσότεροι από 200.000 νησιώτες και έχουν αγορασθεί πάνω από 350.000 εισιτήρια για 1.300 και πλέον διαδρομές, ενώ έχουν επιστραφεί συνολικά 6 εκατ. ευρώ στους δικαιούχους.

Για τις επιχειρήσεις επιδοτείται η μεταφορά εμπορευμάτων, είτε με φορτηγό είτε με επαγγελματικό όχημα, με το μέσο ποσοστό επιστροφής του κόστους μεταφοράς να είναι στο 44%, ενώ έχουν εγγραφεί πάνω από 11.000 επιχειρήσεις.

Παράλληλα πιλοτικά το πρόγραμμα επεκτάθηκε από το Μάρτιο και στα καύσιμα για 34 μικρά και απομακρυσμένα νησιά, ώστε η τελική τιμή τους να είναι ανάλογη του μέσου όρου των πρατηρίων της Αττικής, με αποτέλεσμα μεσοσταθμικά να παρατηρείται μείωση της τιμής του λίτρου κατά περίπου 20 λεπτά.

Ακόμη ανακοίνωσε, ότι από 1ης Ιουλίου 2019το πρόγραμμα θα ισχύσει και για τη μεταφορά επιλεγμένων εμπορευμάτων από την Κρήτη, ενώ σταδιακά και 1ης Ιανουαρίου 2020 θα ενταχθούν και οι μεταφορές επιβατών από όλα τα νησιά.

Τέλος από τη Δευτέρα 20 Μαΐου στο Μεταφορικό Ισοδύναμο εντάσσονται και αεροπορικές εταιρείες εκτός των ακτοπλοϊκών για τη μεταφορά επιβατών από και προς τα νησιά.

Σημειώνεται, ότι η εγγραφή των πολιτών και για τις αεροπορικές μεταφορές θα γίνεται όπως σήμερα για τα πλοία με τη χρήση του Μοναδικού Αριθμού Νησιώτη.

Καταλήγοντας επεσήμανε, ότι Μεταφορικό Ισοδύναμο ισοσταθμίζει το κόστος μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων από και προς τα νησιά ανάλογα με κόστος για την ίδια απόσταση στην ηπειρωτική χώρα και ότι εξαλείφεται το ανταγωνιστικό μειονέκτημα των νησιωτικών επιχειρήσεων, λόγω του μεγαλύτερου κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων και πρώτων υλών.

Στην παρουσίαση συμμετείχε και ο Πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος και του ΕΒΕΑ,Κωνσταντίνος Μίχαλος, ο οποίος τόνισε πως «οι ειδικές ρυθμίσεις που θεσπίζονται για τα νησιά, δεν αποτελούν προνόμιο, αλλά δικαίωμα των νησιωτών.

Είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη στήριξη των τοπικών οικονομιών, απέναντι στα προβλήματα που δημιουργούν οι περιορισμένοι φυσικοί πόροι, η απόσταση από τις μεγάλες αγορές, το υψηλό κόστος μεταφορικών και οι χρονικοί περιορισμοί για την παράδοση και παραλαβή των προϊόντων.

Πρόκειται για μέτρο που ήταν πάγιο αίτημα της Επιμελητηριακής Κοινότητας προς την Πολιτεία τα τελευταία χρόνια, γιατί απαντά στην ανάγκη να εξισωθούν σε κόστος οι μετακινήσεις των νησιωτών με της χερσαίας Ελλάδας, στηρίζει τη δραστηριότητα νησιωτικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων, τονώνει τη ρευστότητα και βοηθά τα τοπικά προϊόντα να διεκδικήσουν υπό καλύτερες προϋποθέσεις μια θέση στις μεγαλύτερες αγορές».

Επεσήμανε όμως ότι «το μέτρο αν και δίνει ανάσα στους επιχειρηματίες των νησιών, σε καμία περίπτωση δεν αντισταθμίζει τις απώλειες από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ.

Και θα συνεχίσουμε, μαζί με τους νησιώτες, να υποστηρίζουμε την επαναφορά του προηγούμενου καθεστώτος».

Αναλυτικά η συνέντευξη

Ένας θεσμός για τους Νησιώτες και τις ανάγκες τους

«Η νησιωτική πολιτική είναι μια αναγκαία πολιτική κοινωνικής και οικονομικής συνοχής. Κανένας πολίτης στη χώρα μας δεν πρέπει να θεωρεί τον εαυτό του ως πολίτη δεύτερης κατηγορίας. Η νησιωτική πολιτική δεν είναι ένα μόνο μέτρο, αλλά αφορά ένα πλέγμα δράσεων, πρωτοβουλιών και θεσμικών παρεμβάσεων».

«Η Νησιωτικότητα ορίζεται από τη γεωγραφική απομόνωση που συνεπάγεται αυξημένα κόστη μεταφοράς επιβατών, εμπορευμάτων και στρατηγικών φορτίων. Το ΜΙ ήρθε ως μια θεσμική παρέμβαση και ένα επιστέγασμα μιας σειράς δράσεων για τα νησιά μας που στόχο είχαν την βελτίωση των δομών Υγείας, Παιδείας, των υποδομών και της ακτοπλοΐας».

«Είναι ένας θεσμός που δεν επιβλήθηκε από έξω. Επιβλήθηκε από τα κάτω, από τους νησιώτες.Είναι μια θεσμική παρέμβαση που σχεδιάστηκε από την Κυβέρνηση για να απαντήσει στις ανάγκες των νησιών. Είναι το μέτρο με το οποίο αντισταθμίζεται το κόστος μεταφοράς των επιβατών με το κόστος και των εμπορευμάτων, σε σύγκριση με το κόστος μεταφοράς στη χερσαία Ελλάδα. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται η ισότιμη μεταχείριση των νησιωτών στην πρόσβασή τους στην ηπειρωτική χώρα, αλλά ταυτόχρονα, και στα γύρω νησιά, εξαλείφεται το ανταγωνιστικό μειονέκτημα των νησιωτικών επιχειρήσεων και τους δίνει αναπτυξιακές δυνατότητες για να μπορέσουν να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους,δίνει προοπτικές στον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα, ενώ κάνει τα προϊόντα των νησιών πιο ελκυστικά και πιο ανταγωνιστικά».

«Το μέτρο έχει ήδη αγκαλιαστεί από τους Νησιώτες και στόχος μας είναι συνεχώς να το εξελίσσουμε έτσι ώστε να ανταπεξέλθει στις πραγματικές τους ανάγκες. Προφανώς και δεν είναι αντιστάθμισμα στους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ. Είναι ένα δίκαιο μέτρο που διεκδικήθηκε από τους νησιώτες και τους αυτοδιοικητικούς των νησιών για πάρα πολλά χρόνια και λοιδορήθηκε όσο κανένα άλλο από προηγούμενες Κυβερνήσεις. Όλοι έταζαν, κανένας δεν έκανε τίποτε».

«Για μας η ισότητα, η ισονομία, η αντιμετώπιση των διακρίσεων είναι πρωταρχικός μας στόχος και η διάκριση στο κόστος μετακίνησης και μεταφοράς, εις βάρος των νησιωτών, έθιγε αυτές τις αξίες. Άρα, δεν είναι τυχαίο ότι μια Κυβέρνηση της Αριστεράς εφάρμοσε το Μεταφορικό Ισοδύναμο, σε συνθήκες δημοσιονομικής κρίσης, με εθνικούς πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Με εντολή Πρωθυπουργού δίνονται συνολικά 570 εκατομμύρια για τα τέσσερα πρώτα χρόνια για την λειτουργία του μέτρου».

Το ΜΙ έχει τρεις πυλώνες- μετακίνηση πολιτών, μεταφορά προϊόντων, επιδότηση μεταφοράς καυσίμων- και έναν κανόνα: την εξίσωση του κόστους μεταφοράς από και προς τα νησιά, σε σχέση με την ηπειρωτική Ελλάδα.

ΜΙ για τα νοικοκυριά και τις οικογένειες των νησιών

«Δικαιούχοι του μέτρου της επιδότησης του κόστους μετακίνησης είναι όλοι οι κάτοικοι των νησιών καθώς και οι αναπληρωτές καθηγητές και δάσκαλοι, το επικουρικό ιατρικό και παραϊατρικό προσωπικό, τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων, που διαμένουν στα νησιά μας, αλλά και μέλη αθλητικών νησιωτικών Σωματείων».

«Η ανταπόκριση στο μέτρο, από την πρώτη εφαρμογή μέχρι και σήμερα, είναι χαρακτηριστική:200.000 πολίτες έχουν εγγραφεί και έχουν λάβει το Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη, καθημερινά καταγράφονται 1.000 με 1.500 εγγραφές. Το ποσό επιδότησης, μέχρι σήμερα, έχει υπερβεί τα 6 εκ. €».

«Να επισημάνουμε ότι η επιδότηση αυτή είναι ακατάσχετη και αφορολόγητη».

«Η διαδικασία εγγραφής είναι εξαιρετικά απλή: μπαίνουμε στο www.metaforikoisodynamo.grβάζουμε τους κωδικούς του TAXIS δίνουμε κάποια πληροφοριακά στοιχεία και τον λογαριασμό στον οποίο θα επιστρέφονται τα χρήματα και αμέσως παίρνουμε το μοναδικό αριθμό νησιώτη. Έκτοτε δεν χρειάζεται να κάνουμε τίποτε άλλο από το να δίνουμε στο πρακτορείο τον Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη (ΜΑΝ) κάθε φορά που βγάζουμε το εισιτήριό μας».

Τα επόμενα βήματα

  1. «Από σήμερα ξεκινά η επέκταση του μέτρου επιδότησης των εισιτηρίων των επιβατών και στις αεροπορικές μεταφορές. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα δίκαιο αίτημα το οποίο είχαν όλοι οι νησιώτες, που γίνεται πράξη με σκοπό την εξυπηρέτηση των πολιτών. Οι δικαιούχοι δε χρειάζεται να κάνουν καμία επιπλέον διαδικασία: όσοι είναι ήδη εγγεγραμμένοι χρησιμοποιούν το Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη στο σύστημα κρατήσεων των αεροπορικών εταιρειών και η επιδότηση θα είναι αντίστοιχη στο μέγιστο της επιδότησης για την αντίστοιχη ακτοπλοϊκή μεταφορά, δηλαδή για εισιτήριο με καμπίνα β’ θέσης, για αποστάσεις άνω των 80 ναυτικών μιλίων και εισιτήριο της θέσης ταχυπλόου, κάτω των 80 ναυτικών μιλίων. Στο μέτρο συμμετέχουν η Aegean, η Sky Express και η Astra Airlines».

  2. «Η πιλοτική εφαρμογή για τα καύσιμα, λήγει την 31/12/2019. Με τις απαραίτητες διορθώσεις που θα προκύψουν από την πιλοτική εφαρμογή που τρέχει τώρα και σε συνεργασία με τους φορείς των καυσίμων, από την 1/1/2020 θα επεκταθεί η επιδότηση του κόστους μεταφοράς των καυσίμων και σε όλα τα υπόλοιπα νησιά της χώρας».

  3. «Επέκταση της κάλυψης του κόστους μεταφοράς των προϊόντων από και προς το νησί της Κρήτη- ένα δίκαιο αίτημα των επιχειρήσεων των Κρητικών όπου και αυτοί βιώνουν αυξημένα κόστη. Με τη βοήθεια των Επιμελητηρίων Κρήτης και της Περιφέρειας του νησιού έχει ήδη ετοιμαστεί μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο Πειραιά που μας δίνει τα απαραίτητα στοιχεία. Έτσι από 1/7/2019, μία σειρά από προϊόντα και επιχειρήσεις της Κρήτης, θα είναι επιλέξιμα για το μέτρο της μεταφοράς προϊόντων από και προ το νησί της Κρήτης, στο πλαίσιο του ΜΙ».

Συνέργειες, συνεργασίες και εποικοδομητικές διαβουλεύσεις συνέτειναν στην επιτυχία του μέτρου

«Θέλω να ευχαριστήσω θερμά το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης και τον Υπουργό Γιάννη Δραγασάκη, τον Υφυπουργό Στάθη Γιαννακίδη, τον Αναπληρωτή Υπουργό Στέργιο Πιτσιόρλα, τον τέως Αναπληρωτή Υπουργό και νυν Υπουργό Εσωτερικών Αλέξη Χαρίτση, τον Γενικό Γραμματέα Τάκη Κορκολή, τον πρώην Γενικό Γραμματέα Εμπορίου Δημήτρη Αυλωνίτη, τον Γενικό Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής του ΥΝΑΝΠ Γιώργο Κασσάρα και τον τέως Γενικό Γιάννη Γιαννέλη. Ιδιαίτερα θέλω να ευχαριστήσω για τις προσπάθειες τους για την λειτουργία του μέτρου τους εργαζομένους στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, τον ΕΛΑΝΕΤ, τον ΕΔΕΤ και τον ΕΦΕΠΑΕ για τη μεταφορά στο μέτρο της συσσωρευμένης εμπειρίας τους. Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για την μελέτη και την επιστημονική τους συμβολή».

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ