ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επιβράδυνση της ανάπτυξης και μείωση επενδύσεων στο νέο Μεσοπρόθεσμο
Με εγκύκλιό του ο Γιώργος Χουλιαράκης παραδέχεται ότι ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας θα επιβραδυνθεί προς το 1,8% το 2022 και το 2023
SHARE:
Την παραδοχή ότι ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας θα επιβραδυνθεί στο 1,8% το 2022 και το 2023 περιλαμβάνει εγκύκλιος για το νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Πολιτικής. Στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα προβλέπεται επίσης μείωση των επενδύσεων, αλλά και επιβράδυνση στην κατανάλωση και την απασχόληση.
Ειδικότερα, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης εξέδωσε τη σχετική εγκύκλιο οδηγιών, με την οποία ζητείται, σε πρώτη φάση, από τους φορείς (υπουργεία, αποκεντρωμένες διοικήσεις, εποπτευόμενοι φορείς κ.λπ.) να εξειδικεύσουν το βασικό σενάριο του νέου Μεσοπρόθεσμου, το οποίο θα «πατά» στις παρακάτω προβλέψεις:
Ρυθμός ανάπτυξης. Το 2020 προβλέπεται να σπάσει το φράγμα των 200 δισ. ευρώ (200,467 του χρόνου από 195,924 δισ. ευρώ φέτος), μετά από επέκταση 2,5% φέτος και 2,3% του χρόνου. Ο ρυθμός ανάπτυξης αποδυναμώνεται σταδιακά στο πέρασμα των χρόνων και προβλέπεται στο 2,1% το 2021 και στο 1,8% τόσο το 2022 όσο και το 2023.
Πληθωρισμός. Θα κινηθεί ανοδικά και συγκεκριμένα από 1,2% φέτος -σε επίπεδο εναρμονισμένου δείκτη- εκτιμάται σε 1,3% το 2020, ενισχύεται περαιτέρω σε 1,5% το 2021 και προβλέπεται σε 1,7% για την επόμενη διετία.
Το υπουργείο Οικονομικών δεν περιμένει ενίσχυση της ιδιωτικής κατανάλωσης τα επόμενα χρόνια. Υπολογίζει σε άνοδο κατά 1,1% φέτος και κατά 1,2% τη προσεχή τετραετία. Μάλιστα περιμένει στασιμότητα στην κρατική κατανάλωση (κατά 0,6% άνοδος φέτος και το 2020, κατά 0,4% το 2021 – 2022 και κατά 0,3% το 2023).
Ανεργία. Καθοδική η τάση, με αποτέλεσμα αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις, να υποχωρήσει στο 13,2% το 2023. Νωρίτερα εκτιμάται πως θα διαμορφωθεί φέτος σε 18,2%, στο 16,6% το 2020, στο 15,4% το 2021 και στο 14,3% το 2022.
Δαπάνες κρατικού προϋπολογισμού. Με τον στόχο για το πρωτογενές πλεόνασμα να παραμένει με τα σημερινά δεδομένα απολύτως ανελαστικός και «κολλημένος» στο 3,5% του ΑΕΠ έως και το 2022, οι δαπάνες αυξάνονται αισθητά το 2020 από τα 56,930 δισ. ευρώ σε 58,113 δισ. ευρώ και στη συνέχεια παραμένουν σχεδόν παγωμένες στη ζώνη των 58,5-58,8 δισ. ευρώ έως και το 2023.
Σύμφωνα με τις οδηγίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το σενάριο βάσης αποτελεί την προβολή της εξέλιξης των δημοσιονομικών μεγεθών των φορέων της γενικής κυβέρνησης, κάτω από συγκεκριμένες μακροοικονομικές υποθέσεις για τη συνολική επίδοση της οικονομίας, χωρίς πρόσθετες δημοσιονομικές παρεμβάσεις και νέες πολιτικές, πέραν εκείνων που έχουν ήδη θεσμοθετηθεί μέχρι σήμερα.
Τα Μεσοπρόθεσμα Προγράμματα εκτός από το σενάριο βάσης ενσωματώνουν και ένα εναλλακτικό σενάριο εξελίξεων. Σε αυτό συνήθως αποτυπώνονται ενδεχόμενες αρνητικές επιπτώσεις από το εξωτερικό περιβάλλον, αλλά στην τρέχουσα περίοδο, δεν αποκλείεται να περιληφθούν και προθέσεις της σημερινής κυβέρνησης για ενδεχόμενες παροχές του 2020 ή από την άλλη πλευρά και ενδεχόμενες δημοσιονομικές επιπτώσεις από τις εκκρεμείς δικαστικές αποφάσεις για αναδρομικές διεκδικήσεις δημοσίων υπαλλήλων και συνταξιούχων.
Σημειώνεται ότι το Μεσοπρόθεσμο πρέπει να καταρτιστεί και να αποσταλεί στους θεσμούς με βάση το νέο πλαίσιο εποπτείας.