Περιμένοντας ... ένα χρηματοδοτικό εργαλείο, τηρεί στάση αναμονής ο Δήμος Μαλεβιζίου για ένα έργο όμως που είναι οφθαλμοφανές πως ... δεν μπορεί να περιμένει! Ο λόγος για τα αναγκαία έργα προστασίας της ακτογραμμής της Αγίας Πελαγίας, παρεμβάσεις για τις οποίες υπάρχουν μελέτες ώριμες και προσφάτως επικαιροποιημένες. Μάλιστα κατά τα τελευταία 4-5χρόνια ο Δήμος Μαλεβιζίου επιδίδεται σε έναν αγώνα δρόμου (που όμως αποδεικνύεται μαραθώνιος) αναζητώντας πηγή χρηματοδότησης.
Μια ανεξήγητη αναμονή, που αγγίζει τα όρια της αδιαφορίας, ενώ μέρα με τη μέρα, τα αποτελέσματα της διάβρωσης είναι όλο και πιο έντονα, ορατά δια γυμνού οφθαλμού. Προ ημερών μάλιστα, επιχειρήσεις στην παραλία της Αγίας Πελαγίας είδαν τις επιχειρήσεις τους να έχουν υποστεί ζημιές λόγω του νερού που "ανεβαίνει" (δείτε εδώ).
Όμως ούτε και ο θάνατος δύο ανθρώπων ούτε οι τεράστιες καταστροφές από τη φονική θεομηνία και το πλημμυρικό φαινόμενο εκατονταετίας τον Οκτώβριο του 2022 φαίνεται να θορύβησαν τα Υπουργεία που μοιάζουν περισσότερο να ... σηκώνουν τα χέρια ψηλά και να "δείχνουν" το ΕΣΠΑ!
"Περιμένουμε να "ανοίξει" το ΕΣΠΑ εδώ και πάνω από ένα χρόνο" - λέει στο Cretalive, ο Δήμαρχος Μαλεβιζίου, Μενέλαος Μποκέας, εξηγώντας πως αν και αναμενόταν σχετική πρόσκληση κατά την άνοιξη ή το καλοκαίρι, η πρόσκληση δεν "βγήκε" και το έργο παραμένει στο "ψυγείο". Πρόκειται για ένα μεγάλο έργο που υπό άλλες συνθήκες θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από τομεακά προγράμματα των Υπουργείων, ωστόσο όπως διαφάνηκε από τα λεγόμενα Σταϊκούρα προ ημερών από το Ηράκλειο, χρηματοδοτήσεις που αγγίζουν τα 2 εκ. ευρώ - όπως η συγκεκριμένη που απαιτείται - δύσκολα θα προκύψουν από τα Υπουργεία.
Ούτε από το Ταμείο Ανάκαμψης ήταν επιλέξιμο το εν λόγω έργο, ενώ αφού ο Δήμος δεν βλέπει "φως" από το ΕΣΠΑ - τουλάχιστον ως τώρα - και με δεδομένη την "πίεση" και στην Περιφέρεια Κρήτης σε ό,τι αφορά στις χρηματοδοτήσεις, στο "τραπέζι" πέφτουν όλα τα σενάρια - ακόμη και συνδυασμού χρηματοδοτήσεων προκειμένου να επιτευχθεί ο μεγάλος στόχος, αυτός της προστασίας της Αγίας Πελαγίας από το διαρκώς εξελισσόμενο φαινόμενο της διάβρωσης.
Σύμφωνα με την οριστική «Μελέτη κατασκευής έργων προστασίας της ακτογραμμής της Αγίας Πελαγίας» η λύση που επιλέγεται για την αντιμετώπιση του φαινομένου της διάβρωσης της ακτής Αγίας Πελαγίας και την αποκατάσταση της ακτής είναι η κατασκευή υφάλου κυματοθραύστη 70 m στο βορειοανατολικό τμήμα του κόλπου της Αγίας Πελαγίας και τεχνητή αναπλήρωση της ακτής σε μήκος περίπου 450 m. Ο κυματοθραύστης τοποθετείται σε μέση απόσταση 20 m από την ακτογραμμή. Το κόστος κατασκευής του ύφαλου κυματοθραύστη κυμαίνεται στις 1.150.000€ και αυτό της αναπλήρωσης στα 600.000 €, με το συνολικό κόστος των έργων να φτάνει ποσό 1.750.000€.
Το χρονικό των διεκδικήσεων
Το δημοφιλές τουριστικό θέρετρο της Αγίας Πελαγίας, που αποτελεί πόλο έλξης για Έλληνες και ξένους επισκέπτες, αποτελεί πυλώνα του Τουρισμού που με τη σειρά του είναι "ατμομηχανή" της τοπικής Οικονομίας του Δήμου Μαλεβιζίου. Αδιαμφισβήτητα λοιπόν, η προστασία των ακτών είναι ζήτημα υψίστης σημασίας!
Ήδη από πριν από εκείνο το Σαββατιάτικο πρωινό του Οκτώβρη του 2022, που άνοιξαν οι ουρανοί στο Μαλεβίζι, με αποτέλεσμα την απώλεια δύο ανθρώπων και την πρόκληση μεγάλων υλικών καταστροφών, ο Δήμαρχος Μενέλαος Μποκέας είχε ξεκινήσει την αναζήτηση, χτυπώντας τις πόρτες των Υπουργείων, ενώ στις 8 Μαΐου 2021, στο πλαίσιο της επίσκεψης του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γ.Τσακίρη, είχε εξασφαλιστεί η δέσμευσή του για το έργο προστασίας της ακτογραμμής της Αγιας Πελαγίας με σημαντική και τη στήριξη του Περιφερειάρχη, Σταύρου Αρναουτάκη. Ο Μ.Μποκέας έχει απευθυνθεί και στο Υπουργείο Νησιωτικής Πολιτικής, χωρίς ωστόσο, ως τώρα να έχει βρεθεί λύση για τα ... πολλά μηδενικά που απαιτεί η καίρια αυτή παρέμβαση.
Παράλληλα, 3 χρόνια μετά, κανένα χρηματοδοτικό εργαλείο δεν έχει "ανοίξει", προκειμένου ο Δήμος Μαλεβιζίου να διεκδικήσει την ένταξη του έργου αυτού, αν και διαθέτει πλήρη και ώριμη μελέτη για την προστασία της ακτής από την κυματική δράση και τις αρνητικές επιπτώσεις, η οποία μάλιστα είναι εκ νέου επικαιροποιημένη, ενώ έχει εκδοθεί και άδεια εκτέλεσης έργων. Πρόκειται για μια σημαντική και καίρια μελέτη που "οδηγεί" στην κατασκευή αντιδιαβρωτικών έργων προστασίας, απολύτως αναγκαίων για την περιοχή. Τι λείπει; Μόνο το ΕΣΠΑ, καθώς πλέον έχει καταστεί σαφές ότι αποτελεί χρηματοδοτικό μονόδρομο.
Ο Δήμος Μαλεβιζίου είναι καθ'όλα έτοιμος να διεκδικήσει πόρους από το ΕΣΠΑ, όταν το πρόγραμμα ανοίξει και με την προϋπόθεση ότι θα βγει σχετική πρόσκληση στο πλαίσιο του προγράμματος. Αξιοσημείωτο είναι ωστόσο ότι εδώ και ένα χρόνο (!) ο Δήμος βρίσκεται εν αναμονή του τομεακού προγράμματος του ΕΣΠΑ "Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή", ενώ σχετική επιστολή προς την ΕΥΔ ΥΜΕΠΕΡΑΑ έχει ήδη σταλεί από τον περασμένο Δεκέμβρη.
Ταχύτατη η διάβρωση της ακτής
Η Αγία Πελαγία αποτελεί αγαπητό τουριστικό προορισμό στην Κρήτη, με διαρκή ανάπτυξη, στην οποία οι παραλίες αποτελούν σημεία-κλειδιά. Δυστυχώς το φαινόμενο της διάβρωσης της ακτής επιδεινώνεται ταχύτατα, με αποτέλεσμα η επιφάνεια της ακτής να περιορίζεται δραματικά.
Μάλιστα τον Οκτώβριο του 2022 η φονική θεομηνία και το πλημμυρικό φαινόμενο που έπληξε την περιοχή είχαν ως αποτέλεσμα την οριοθέτηση της περιοχής ως πληγείσας (ΦΕΚ Β’ 5942/21.11.2022).
Σύμφωνα με έκθεση επιτροπής του άρθρου 3 του Ν. 2971/2001 που διαβίβασε το 2016 το Τμήμα Αιγιαλού της Περιφερειακής Διεύθυνσης Δημόσιας Περιουσίας Κρήτης, διαπιστώνεται η διάβρωση της ακτής Αγίας Πελαγίας και σημειώνεται ότι σήμερα το εύρος της ακτής είναι κατά μέσο όρο 50% μικρότερο σε σχέση με αεροφωτογραφίες του 1945.
Μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις ο χρόνος να είναι ο ... καλύτερος γιατρός, όμως την περίπτωση της Αγίας Πελαγίας, ο χρόνος είναι εχθρός! Οι παρεμβάσεις θα αποδώσουν καταρχήν περιβαλλοντικά οφέλη και παράλληλα "ανάσα" σε μια περιοχή που ζει ακόμη με τον εφιάλτη της θεομηνίας του 2022.
Δείτε επίσης:
Η θάλασσα "τρώει" τα μαγαζιά στην Αγία Πελαγία!