Το Φιλανδικό εκπαιδευτικό θαύμα είδαν μαθητές και καθηγητές από την Κρήτη !

Διακρατική συνάντηση στην πόλη Αlavus της Φινλανδίας στα πλαίσια του Erasmus

Στα πλαίσια  του  Ευρωπαϊκού  Προγράμματος Erasmus+ KA2, το  25Ο και 27ο Δημοτικό  Σχολείο  Ηρακλείου  συμμετείχε σε διακρατική συνάντηση στην πόλη  Αlavus  της Φινλανδίας.  Το πρόγραμμα έχει   τίτλο ΄΄ MADD -Music, Art, Drama, Dance - in the classroom ΄΄ και στόχο την αξιοποίηση των τεχνών στη μαθησιακή διαδικασία.  Στο πλαίσιο αυτό υπήρξε  κινητικότητα του εκπαιδευτικού του 25ο Δημ. Σχ. Ηρακλείου κ. Λαμπράκη  Μανόλη, της εκπαιδευτικού κας  Χουδετσανάκη Μαρίας  και των μαθητών Γιαγά Κυριάκο και  Ελένη Φασουλά. Η συμμετοχή μας στη συγκεκριμένη επιμορφωτική δραστηριότητα μας έφερε σε επαφή με Ευρωπαίους εκπαιδευτικούς, δίνοντάς μας τη δυνατότητα  να ανταλλάξουμε καλές πρακτικές, να μοιραστούμε διεθνείς διαπολιτισμικές εμπειρίες και να αντιληφθούμε καλύτερα τα εκπαιδευτικά συστήματα άλλων χωρών.

Συναντηθήκαμε  με εκπροσώπους από  άλλες έξι  χώρες  Τουρκία, Ρουμανία, Πορτογαλία, Ισπανία, Κροατία, Φινλανδία, στην πόλη Alavus  που απέχει  περίπου 400χμ. βόρεια από το Ελσίνκι.  Συναντήσαμε ένα εκπαιδευτικό  σύστημα που επενδύει στη δημιουργικότητα, δε κάνει διακρίσεις και ενισχύει με τον καλύτερο τρόπο τις ιδιαίτερες κλίσεις του κάθε μαθητή.
Σημαντικό ρόλο σε αυτή την επιτυχία έχει το γεγονός  ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί  είναι απαραίτητα κάτοχοι Μεταπτυχιακού διπλώματος, επιμορφώνονται συστηματικά, αυτοαξιολούνται – αξιολογούται  και γενικώς απολαμβάνουν  εκτίμησης και σεβασμό από το ευρύτερο  κοινωνικό σύνολο.
Το Φινλανδικό σχολείο είναι ένα σχολείο πρότυπο με άριστη υλικοτεχνική υποδομή, το οποίο οι μαθητές αγαπούν γιατί το νιώθουν σαν στο σπίτι τους. Χώροι ζεστοί, φιλικοί, άνετοι, δημιουργικοί και λειτουργικοί. Το  πρώτο πράγμα που κάνουν τα παιδιά όταν φθάνουν  στο σχολείο είναι να βγάζουν τα παπούτσια τους, να κρεμούν τα μπουφάν τους και να κυκλοφορούν παντού με τα καλτσάκια τους.  Είδαμε τους μαθητές να  κάνουν χρήση  tablets και κινητών τηλεφώνων μέσα στη σχολική τάξη ως εργαλεία αναζήτησης πληροφοριών. Το περιβάλλον στο χώρο του σχολείου είναι  φιλικό και ζεστό, με υποστήριξη στο πρόσωπο του μαθητή. Δεν στοιχίζονται πριν μπουν στην τάξη και ούτε κάθονται στα θρανία τους καθ’ όλη τη διάρκεια  του μαθήματος.  Έχουν την δυνατότητα να κάθονται  κάτω στο πάτωμα ή  ακόμα  να κάνουν  μάθημα  έξω αν τους το επιτρέπει ο καιρός. 
Ιδιαίτερη εντύπωση μας προκάλεσε  η ηρεμία και η  ησυχία που επικρατεί σε όλες τις αίθουσες διδασκαλίας, στο προαύλιο και γενικότερα στους χώρους του σχολείου.
Στα Φινλανδικά δημοτικά σχολεία ο ανταγωνισμός είναι ανύπαρκτος, καθώς δεν υπάρχει βαθμολόγηση μέχρι την Τρίτη δημοτικού.  Στις υπόλοιπες τάξεις υπάρχει περιγραφική αξιολόγηση με λεκτικές επισημάνσεις. 
Το φινλανδικό  εκπαιδευτικό σύστημα δίνει σημασία στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα. Συνεπώς προτιμούν να εντάσσουν στο σχολικό πρόγραμμα δεξιότητες  ζωής  από το να φορτώνουν τους μαθητές με στείρα γνώση και πληθώρα πληροφοριών. Αυτό το διαπιστώσαμε όταν μεταφερθήκαμε στις αίθουσες εικαστικών,  με ραπτομηχανές όπου τα παιδιά έφτιαχναν τσάντες (τις οποίες μας έκανα και δώρο), έπλεκαν κάλτσες, γάντια ,κασκόλ και μάθαιναν να ράβουν. Η μεγάλη μας έκπληξη βέβαια ήταν όταν μπήκαμε στο ξυλουργικό και ηλεκτρονικό εργαστήριο,  μια αίθουσα με πάρα πολλά εργαλεία  και μηχανήματα (πριόνια, σέγες, τρυπάνια, πένσες, πλανιάστρες, κατσαβίδια, σφυριά, δισκοπρίονα, εργαλεία τρυπήματος, κολλητήρι) τα οποία χρησιμοποιούσαν οι μαθητές με μεγάλη άνεση και ασφάλεια. 
Όσο ενδιαφέρον  έχει το μάθημα άλλο τόσο  ενδιαφέρον για το εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας είναι το διάλειμμα. Τα  παιδιά έχουν διάλειμμα των δεκαπέντε λεπτών μετά από   σαράντα πέντε λεπτά μαθήματος. Βάζουν τα παπούτσια τους, τα μπουφάν τους,  τρέχουν, παίζουν ποδόσφαιρο, μπάσκετ, κυλιούνται στα χιόνια. Οι Φινλανδοί πιστεύουν ότι ο καλύτερος τρόπος για να μάθει το παιδί είναι μέσα από το παιχνίδι.  
Πρέπει να τονίσουμε  ότι οι εκπαιδευτικοί στη Φινλανδία πιστεύουν ότι οι μαθητές πρέπει να περνούν παραγωγικό χρόνο με τους γονείς τους αντί να κάνουν εργασίες. Το διάβασμα στο σπίτι διαρκεί πολύ λίγο.
Επίσης το σχολείο παρέχει καθημερινά γεύμα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς. Υπάρχουν μεγάλες τραπεζαρίες με τραπέζια και σκαμπώ όπου οι μαθητές με υπομονή περιμένουν στη γραμμή με το δίσκο τους για να πάρουν το φαγητό τους. 
Το Φινλανδικό σέβεται την ελευθερία του μαθητή,  του  δίνει το δικαίωμα επιλογής, του μαθαίνει πώς να μαθαίνει και τον παροτρύνει να δρα αυτόνομα. Ο δάσκαλος στο Φινλανδικό σχολείο λέει: ΄΄ Οι μαθητές πρέπει κάπου να είναι προετοιμασμένοι στη ζωή ή στις εξετάσεις. Διαλέγουμε το πρώτο…΄΄

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ