Αποφάσεις για τα νηπιαγωγεία

​Ανακοίνωση των μελών του συλλόγου Εκπαιδευτικών Α/θμιας Εκπ/σης Χανίων

ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ

Στην  Έκτακτη Γενική Συνέλευση που κάλεσε  την Πέμπτη 8/9,  ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών ΠΕ Χανίων

με πολύ μεγάλη συμμετοχή , αναλύθηκαν τα παιδαγωγικά προβλήματα που προκύπτουν από την καθιέρωση του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου  μετά την, με Αρ. Πρωτ.: 140510/Δ1/ 1-9-16 εγκύκλιο του Υπουργείου με θέμα :«Λειτουργία Νηπιαγωγείων για το σχολικό έτος 2016-2017. Ενημέρωση και οδηγίες για τον Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Νηπιαγωγείου», για την εφαρμογή των  Υπουργικών  αποφάσεων για το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα των νηπιαγωγείων και το ωράριο των νηπιαγωγών.

  Αναλυτικά:

Ø  Η αποσύνδεση του πρωινού προγράμματος από το απογευματινό αλλάζει  το χαρακτήρα του ολοήμερου προγράμματος και ουσιαστικά το μετατρέπει σε δομή φύλαξης. Το ολοήμερο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου κατά γενική ομολογία  κρίνεται επιτυχημένο με επιστημονικά τεκμηριωμένη την παιδαγωγική προσφορά και τον αντισταθμιστικό του ρόλο, και έχει διακριτότητα από αυτόν του Δημοτικού  ως προς τη ηλικία και τις μεθόδους διδασκαλίας.

Με τις νέες ρυθμίσεις συγκροτείται  με διαφορετική σύνθεση ομάδας από το πρωινό υποχρεωτικό πρόγραμμα , χωρίς καμία σύνδεση , συνέχεια ή συνεργασία μεταξύ των νηπιαγωγών ,  χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες παιδαγωγικές  και ψυχολογικές ανάγκες της ευαίσθητης ηλικίας νηπίων και προνηπίων.

Ø  Τα παιδιά του ολοήμερου προγράμματος θα αναγκάζονται να αλλάζουν, ομάδα , εκπαιδευτικό και χώρο κατά τη διάρκεια της ημέρας. Με την κατανομή των μαθητών σε τμήματα με βάση το φύλο και την ηλικία μπορεί να προκύψει στην πρωινή ζώνη να υποδέχεται τα παιδιά ο/ η πρώτη εκπαιδευτικός, μετά να παρακολουθούν το υποχρεωτικό πρόγραμμα σε άλλη τάξη με άλλη/ άλλον εκπαιδευτικό και άλλη ομάδα παιδιών και στη συνέχεια να επιστρέφουν στο χώρο που γίνεται το ολοήμερο πρόγραμμα με άλλον/άλλη    εκπαιδευτικό στον/στην οποίο ανατέθηκε το απογευματινό πρόγραμμα και άλλη ομάδα παιδιών. Πόση σύγχυση για παιδιά 4/5 ετών , ιδιαίτερα στην διάρκεια της προσαρμογής.

Ø   Η διαφορετική ώρα προσέλευσης για παιδιά που φοιτούν στο ίδιο τμήμα θα δημιουργήσει συγκρούσεις με τους γονείς των μαθητών ιδιαίτερα στα συστεγαζόμενα με Δημοτικά νηπιαγωγεία οι οποίοι θα αναγκάζονται να περιμένουν έξω από κλειστές πόρτες ενώ ο/η νηπιαγωγός του παιδιού τους θα είναι μέσα. Αντίστοιχα η διαφορετική ώρα αποχώρησης στο ίδιο τμήμα, όπως φάνηκε και στις πρόωρες αποχωρήσεις όπου και όταν δινόταν χωρίς φειδώ , δυσκολεύει συναισθηματικά  τα παιδιά που βλέπουν τους φίλους τους να φεύγουν νωρίτερα.

Ø  Οι θέσεις των νηπιαγωγών σε κάθε σχολική μονάδα διακρίνονται και δεν είναι ενιαίες, ισότιμες και ισάξιες ως προς το παιδαγωγικό τους έργο με την κατάργηση της εναλλαγής του ωραρίου και της συνέχειας του προγράμματος στα ολοήμερα τμήματα, όπως ίσχυε μέχρι τώρα. Η εμπειρία από τα πρώτα χρόνια εφαρμογής του ολοήμερου προγράμματος, και τον υποβαθμισμένο ρόλο του /της εκπαιδευτικού της απογευματινής βάρδιας ,ανέδειξε την ανάγκη καθιέρωσης της εναλλαγής των θέσεων στο ολοήμερο τμήμα.

Ø  Η πολυαναμενόμενη εξειδίκευση του διδακτικού ωραρίου των νηπιαγωγών, φέρνει αύξηση ωραρίου για την συντριπτική πλειοψηφία των συναδέλφων , αφού δεν λαμβάνεται υπόψη ο ιδιαίτερος χαρακτήρας της λειτουργίας του νηπιαγωγείου, Τα πολυθέσια Νηπιαγωγεία στα οποία προβλέπεται μείωση ωραρίου ανάλογα με τα έτη υπηρεσίας είναι μόλις 9 από 5.140 σε όλη τη χώρα, ενώ προβλέπεται ανάθεση ωρών διοικητικού έργου μόνο για τις προϊσταμένες που υπηρετούν σε ολοήμερα τμήματα χωρίς πρωινή ζώνη.

Με ομόφωνη πρόταση  του διοικητικού Συμβουλίου και ομόφωνη απόφαση της Γενικής Συνέλευσης  ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών ΠΕ Χανίων καλεί τους/τις νηπιαγωγούς μέλη του :

Ø  Με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων να προχωρήσουν σε δημιουργία αμιγών τμημάτων πρωινού ( κλασικού) και ολοήμερου προγράμματος όπου αυτό είναι εφικτό, με βάση τα  παιδαγωγικά κριτήρια και  τις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών τους.

Ø  Με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων να αναθέσουν το ολοήμερο τμήμα με εναλλαγή στο ωράριο της πρωινής και της απογευματινής βάρδιας στους εκπαιδευτικούς του ολοήμερου τμήματος , εκτός αν ομόφωνα αποφασίσουν την ανάθεση πρωινού ή ολοήμερου προγράμματος για όλη τη χρονιά.

Ø  Καλεί  τα μέλη του να καταθέσουν ομαδικά τα πρακτικά των Συλλόγων και το ωρολόγιο πρόγραμμα την Πέμπτη 15/9 στις 1.00 μ.μ. μετά την απεργιακή συγκέντρωση.


Επιστολή προς τους γονείς των νηπίων

 «Δεν είναι προαιρετικές οι ανάγκες των παιδιών προσχολικής ηλικίας»

Αγαπητέ γονιέ,

Μέσα αυτή την επιστολή που κρατάς στα χέρια σου θα θέλαμε να μοιραστούμε μαζί σου ορισμένες σκέψεις και προβληματισμούς ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς ή οποία ξεκινά με σημαντικές αλλαγές στην λειτουργία του Νηπιαγωγείου μετά από σχετικές κυβερνητικές αποφάσεις.

Εσύ που βιώνεις την ανεργία, την κακοπληρωσιά, την ανασφάλεια, την φοροληστεία καλείσαι να μειώσεις τις απαιτήσεις σου απέναντι στη μόρφωση και διαπαιδαγώγηση των παιδιών σου. Και το νηπιαγωγείο μπήκε στον «αυτόματο κόφτη».

Τα δημοσιονομικά αυτής της πολιτικής δεν αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα της δίχρονης προσχολικής αγωγής για όλα τα παιδιά, νήπια και προνήπια. Δεν επιτρέπουν προσλήψεις νηπιαγωγών, ίδρυση νηπιαγωγείων,  δημιουργία κατάλληλων δομών. Την ίδια στιγμή που αναγνωρίζουν την ανάγκη των μεγαλοεπιχειρηματιών για ζεστή χρηματοδότηση και γαλαντόμa φοροαπαλλαγή.

Ήδη από τη λήξη της προηγούμενης σχολικής χρονιάς η κυβέρνηση έδειξε τις προθέσεις της και στην προσχολική. Αύξησε το απαιτούμενο αριθμό νηπίων για τη δημιουργία τμήματος από 7 σε 14 παιδιά. Έθεσε κριτήρια για να περιορίσει την εγγραφή παιδιών στο ολοήμερο τμήμα του νηπιαγωγείου. Και λίγο πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς υποβάθμισε παραπέρα το ρόλο του ολοήμερου τμήματος κάνοντας το προαιρετικό από υποχρεωτικό που ίσχυε μέχρι τώρα.

ΣΕ ΘΕΛΟΥΝ ΣΥΝΕΝΟΧΟ, παθητικό αποδέκτη στο χτύπημα των μορφωτικών δικαιωμάτων των παιδιών σου. Μας εμπαίζουν, γονείς και εκπαιδευτικούς, ντύνοντας την υποβάθμιση του νηπιαγωγείο με παιδαγωγικό και κοινωνικό μανδύα.

Η αλήθεια είναι εντελώς διαφορετική. Το παιδί σου στην προσχολική ηλικία έχει ανάγκη τουλάχιστον τη διετή φοίτηση στο νηπιαγωγείο για να αναπτυχθεί ολόπλευρα. Χρειάζεται να περνά την μέρα του σε χώρους ασφαλείς, επαρκείς, ευχάριστους που καλύπτουν τις ανάγκες των παιδιών σε παιχνίδι, «μάθηση», ανάπαυση, σίτιση. Χρειάζεται το κατάλληλο εξειδικευμένο προσωπικό, τραπεζοκόμοι, καθαρίστριες. Είναι βασικό το παιδί, προσχολικής ηλικίας, με ήπιες ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να έχει το κατάλληλο νηπιαγωγείο με  το κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό.

       Η θέσπιση του «Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου νηπιαγωγείο» με την  προαιρετική λειτουργία του ολοήμερου που θα γίνεται με όρους «παιδοφύλαξης» υποβαθμίζει ακόμα παραπέρα το περιεχόμενό του. Δεν μπορούν να μπαίνουν περιορισμοί στην φοίτηση των παιδιών. Είναι αντιπαιδαγωγικό το παιδί να αλλάζει και να παρακολουθεί δύο ομάδες, την πρωινή και την απογευματινή. Είναι αντιπαιδαγωγικό να μην υπάρχει συνέχεια μεταξύ του πρωινού και του απογευματινού ωρολόγιου προγράμματος.

Απέναντι σε όλα αυτά, γονείς και εκπαιδευτικοί, δεν μπορούμε να συναινέσουμε. Δεν μπορούμε να μετρήσουμε τις ανάγκες των παιδιών μας με τη μεζούρα των δημοσιονομικών  κυβέρνησης και επιχειρηματιών. 

Με μέτρο τις σύγχρονές μορφωτικές ανάγκες των παιδιών μας μπορούμε να σηκώσουμε το ανάστημα μας, να προσπεράσουμε την απογοήτευση και τη μοιρολατρία και να διεκδικήσουμε:

v Δίχρονη υποχρεωτική για όλα τα παιδιά

v Διορισμούς νηπιαγωγών

v 15 παιδιά το μέγιστο ανά τμήμα

v Δημιουργία σύγχρονων και κατάλληλων νηπιαγωγείων

Η μόνη απάντηση στις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των παιδιών μας είναι η αναβάθμιση της προσχολικής αγωγής.

 Άλλωστε για την σπουδαιότητα της προσχολικής ηλικίας, δεν έχουν μιλήσει μόνο σύγχρονοι παιδαγωγοί και επιστήμονες, αλλά έγραψε ο σπουδαίος λογοτέχνης του προηγούμενου αιώνα Λέων Τολστόι:

 «Μήπως δεν απόχτησα τότε όλα  εκείνα, που είναι τώρα η ζωή μου; Απόχτησα τότε τόσα πολλά, τόσο γρήγορα, ώστε σε όλη την υπόλοιπη ζωή μου δεν απόκτησα ούτε το ένα εκατοστό σε σύγκριση με εκείνα. Από την ηλικία του πεντάχρονου παιδιού ως τη σημερινή μου μόνο ένα βήμα.» 


Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ