ΚΡΗΤΗ
Το αίμα νέων ανθρώπων τρέχει στον ΒΟΑΚ και οι πολιτικοί δηλώνουν (απλώς) συγκλονισμένοι...
Τα νέα "σχέδια" για το Βόρειο Οδικό Άξονα προαναγγέλουν μία ακόμη...φούσκα για την Κρήτη- Πως παίρνουν τεχνικό σύμβουλο και γιατί προκρίνεται τώρα ο...Κεντρικός Άξονας
SHARE:
Μια...νέα φούσκα ετοιμάζουν για το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης! Αυτο τον αιματοβαμένο πλέον δρόμο όπου χθες είχαμε το πολύνεκρο τροχαίο καμία κυβέρνηση- ακόμη και η τωρινή με την λιγότερη ευθύνη- φαίνεται πως δεν ενδιαφέρεται πραγματικά να φτιάξει. Το επόμενο δεκαήμερο αναμένεται να έρθει ο υπουργός κ.Σπίρτζης για να εξαγγείλει τη…δημοπράτηση και η εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ σήμερα αποκαλύπτει το...δήθεν σχέδιο για τη δημοπράτηση ενός έργου χωρίς μελέτες!Στην πραγματικότητα πάνε σε προ-επιλογή εταιρειών καθώς οι εργολάβοι έχουν δείξει μεγάλο ενδιαφέρον... Ο ίδιος δε ο πρωθυπουργός εξήγγειλε τη στρατηγική μελέτη και την πάνε…στις καλένδες, ενώ προκήρυξαν θέση τεχνικού συμβούλου την οποία και προορίζουν για το γραφείο Δοξιάδη. Και όλα δείχνουν ότι στο τέλος θα παρουσιάσουν αντί τον ΒΟΑΚ τον...ΚΟΑΚ, τον κεντρικό δρόμο που κάποτε είχε προτείνει ο ομογενής κ.Νάθενας από την Αμερική! Ένα έργο που υπολογιζόταν κοντά στα 4 δισ (με πολλά χιλιόμετρα σήραγγες στο κέντρο της Κρήτης) ενώ το κόστος του υφιστάμενου ΒΟΑΚ είναι κοντά στα 2 δισ.
Η εξαγγελία
Πως όμως φτάσαμε να μην προχωράνε καν οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού; Πριν 2 μήνες ήταν που ο κ.Τσίπρας (και βουλευτής Ηρακλείου θυμίζουμε) είχε κάνει τις εξαγγελίες για το Βόρειο Οδικό Άξονα: Στρατηγική μελέτη άμεσα , δημοπράτηση του έργου και εγκαίνια το 2023. Και τότε λέγαμε…πως είναι δυνατόν ο πρωθυπουργός να αναφέρει δημόσια με τέτοια ευκολία πράγματα που του…πασάρουν και μετά βεβαιότητας δεν θα γίνουν; Πολιτικοί θα μου πεις…εύκολα λόγια…Αλλά τα λόγια αναφέρονται στα…εγκαίνια που σίγουρα δεν θα γίνουν σε 4-5 χρόνια και όχι στη στρατηγική μελέτη η οποία δεν αμφισβητείτο από κανένα! Κι όμως ο κ.Τσίπρας το εξήγγειλε, αλλά η στρατηγική μελέτη πάει στις…καλένδες!
Ναι, εντελώς ξαφνικά αποφασίστηκε από το υπουργείο Υποδομών και τον ΟΑΚ ως κυβερνητικό οργανισμό να διαγραφεί ουσιαστικά η εξαγγελία του πρωθυπουργού και να αλλάξει η τακτική για το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Να μην ακολουθηθεί η διαδικασία της στρατηγικής μελέτης που θα έδειχνε τι δρόμο χρειαζόμαστε, που τον θέλουμε και με τι λεφτά θα γίνει. Και προκρίνεται- εντελώς ξαφνικά πάλι!- μια λύση που δεν έχει καμία σχέση με τη λογική αυτή της προεπιλογής εταιρείας που θα οδηγήσει σε ένα σύστημα μελέτη-κατασκευή!
Σε πρώτη φάση δηλαδή θα γίνει μια περιγραφή του έργου γενικά, θα κληθούν οι εταιρείες να καταθέσουν το ενδιαφέρον τους και σε δεύτερη φάση θα γίνει για την τεχνική και οικονομική προσφορά.
Η «Π» είναι σε θέση να γνωρίζει ότι υπάρχουν ήδη επαφές με 3 τουλάχιστον μεγάλες ελληνικές εταιρείες, λέγεται ότι ενδιαφέρεται και μια ξένη, ενώ, έγινε προκήρυξη για τεχνικό σύμβουλο και όλα δείχνουν ότι πάμε σε μια πρόταση να γίνει ο ΒΟΑΚ…Κεντρικός Οδικός Άξονας Κρήτης, αυτή που είχε κάνει την περασμένη δεκαετία από την Αμερική ο κ.Νάθενας. Ναι, χωρίς μελέτες, χωρίς χωροθέτηση, χωρίς χρηματοοικονομικό μοντέλο…Άρα με μαθηματική ακρίβεια τα εγκαίνια του δρόμου δεν θα γίνουν το…2023!
Τι συνέβη με τον ΒΟΑΚ
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή για να έχετε μια εικόνα τι πραγματικά γίνεται με τον πολύπαθο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, την τελευταία ντροπή της Ελλάδας. Ο ΒΟΑΚ παραμένει ένας δρόμος της δεκαετίας του ΄60 για την Ελλάδα, προπολεμικός για τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Όλες οι κυβερνήσεις το έχουν εξαγγείλει, καμία δεν τόλμησε να κάνει το επόμενο βήμα- η αλήθεια είναι ότι η πίεση για μεγάλους οδικούς άξονες ήταν μεγαλύτερη στην υπόλοιπη Ελλάδα. Εδώ λόγω πολιτικών και κοινωνικών συγκυριών η «πίεση» ήταν ελάχιστη, μεγάλη η Κρήτη, αλλά παραμένει…νησί στα μάτια των πολιτικών που αποφασίζουν. Και αφού τέλειωσαν οι μεγάλοι άξονες στην χώρα…έμεινε η Κρήτη την οποία τώρα κοιτάζουν και οι εργολάβοι. Στην πραγματικότητα αυτοί ενδιαφέρονται περισσότερο και…σπρώχνουν τους κυβερνώντες να πάρουν αποφάσεις.
Η πολιτική ηγεσία , ωστόσο, μετά από χρόνια, πρόκρινε τη λογική της στρατηγικής μελέτης. Πριν…5 έτη το είπαν και ακόμη δεν το έχουν κάνει! Και τώρα αποφάσισαν να μην την προχωρήσουν , πηγαίνοντας σε απευθείας παζάρια με τους εργολάβους, ότι πιο παράλογο έχει προκριθεί…
Στρατηγική μελέτη (που έπρεπε να είχε γίνει) για τρεις λόγους:
Ο ΠΡΩΤΟΣ: Να μετρούνταν με ακρίβεια οι κυκλοφοριακοί φόρτοι στο ΒΟΑΚ. Πόσα αυτοκίνητα κινούνται και από που όλο το διάστημα. Χειμώνα Καλοκαιρι…
Ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ: Να προτεινόταν χωροθέτηση, να προωθηθούν μελέτες, περιβαλλοντικά, άδειες αρχαιολογίας
Ο ΤΡΙΤΟΣ: το χρηματοοικονομικό μοντέλο, πως και με ποια λεφτά θα γίνει ο δρόμος.
Χωρίς αυτά τίποτα δεν μπορεί να προχωρήσει. Κανένα οδικό έργο με παραχώρηση ή μη δεν προχώρησε χωρίς μελέτες. Κανένα. Πως θα γίνει στην Κρήτη;
Όλα δείχνουν πάντως ότι η απόφαση έχει ληφθεί με τις πιέσεις και των εργολάβων… Λίγο ο ΑΚΤΩΡ, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Ιντρακάτ πιέζουν για μια λύση πακέτο που θα τρέξει από τις ίδιες. Που θα περιλαμβάνει ένα μεγάλο έργο με πολλές σήραγγες (κι αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό…) το οποίο θα τα καρπωθούν έχοντας μεγάλες προσδοκίες για το τελικό αποτέλεσμα.
Σε αυτό το πλαίσιο και με βάση τα όσα ακούγονται για τον τεχνικό σύμβουλο όλα δείχνουν ότι κάποιοι προτάσσουν τον…ΚΟΑΚ, την πρόταση που είχε κάνει ο ομογενής κ.Νάθενας και ο τότε περιφερειάρχης κ.Τσόκας είχε παραγγείλει σχετική μελέτη…Τι προβλέπει ο ΚΟΑΚ; Νέα χαράξη με ένα δρόμο από τα Χανιά στο Λασίθι, από το κέντρο της Κρήτης. Με σήραγγες άνω των 40-50 χιλομέτρων! Και ξέρετε τι σημαίνει σήραγγες για τους εργολάβους- περιγραφή κάνουμε δεν λέμε, επαναλαμβάνω, ότι είναι κάτι κακό…Το θέμα είναι και πόσο εφικτό είναι αυτό το σχέδιο που είχε υπολογιστεί τότε στα 4 δις ευρώ…
Βέβαια εάν θέλαμε πράγματι ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο σε τέτοια λογική έπρεπε να πάμε σε νέα χάραξη πριν χρόνια. Αλλά τις καλές εποχές να είχε ξεκινήσει και να τον είχαμε…το 2023. Τώρα μάλλον ζήσε Μάη μου…
Τεχνικός σύμβουλος
Στο μεταξύ το υπουργείο Υποδομών προκήρυξε τη σύμβαση για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου στο έργο. Οπως όλα δείχνουν το γραφείο Δοξιάδη προκρίνεται.
Δείτε ολόκληρη την προκήρυξη για τον τεχνικό σύμβουλο