ΑΠΟΨΕΙΣ
Σχολείο στο Σπίτι;
Τα παιδιά χρειάζονται να είναι μαζί σ΄ ένα χώρο και να αποκτούν την εμπειρία σε οποιαδήποτε μάθηση
Του Δημήτρη Μιμή
Από την εμφάνιση του κορωνοϊού και της επιδημίας που ακολούθησε οι εκπαιδευτικοί προσπάθησαν μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης να διασφαλίσουν την παιδαγωγική συνέχεια παρά την απόσταση και την έλλειψη ανταλλαγών με τους μαθητές.
Την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, την γνωρίζαμε και λειτουργούσε με τους ενήλικες. Σήμερα όμως λόγω της κρίσης υγείας που περνούμε έγινε αναγκαία και στους μαθητές. Αν συνεχιστεί, όμως, αυτή η κατάσταση στο μέλλον λόγω της παρουσίας του κορωνοϊού, τα πράγματα θα είναι διαφορετικά για την εκπαίδευση αλλά και τους μαθητές. Άραγε θα μπορέσουν οι μαθητές να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της εκπαίδευσης χωρίς την παρουσία των συμμαθητών και των δασκάλων τους; Σ΄ αυτή τη μορφή εκπαίδευσης μπορούμε να βρούμε και θετικά σημεία. Ένα είναι η δυνατότητα που δίνεται στα παιδιά να βρίσκονται με τους γονείς τους περισσότερες ώρες την ημέρα, παρά τις εντάσεις που δημιουργούνται. Είναι πολύ ωραίο να είσαι με τα μέλη της οικογένειας σου. Ένα άλλο είναι η δυνατότητα της παροχής στο παιδί μεγαλύτερης αυτονομίας και καλύτερης οργάνωσης. Στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση ο μαθητής θα πρέπει να αισθάνεται ενωμένος με τους άλλους μαθητές ακόμα και αν βρίσκονται σε απόσταση, πράγμα δύσκολο γι΄ αυτούς. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να βοηθούμε τα παιδιά να πραγματοποιούν συναντήσεις έξω από το σπίτι για να ανταλλάσουν απόψεις μεταξύ τους.
Σήμερα πάλι οι μαθητές καλούνται να επιστρέψουν στα σχολεία τους, κάτω βέβαια από διαφορετικές συνθήκες απ΄ αυτές που γνωρίζαμε. Αυτό κρίθηκε αναγκαίο από ειδικούς επιστήμονες που όμως δεν γνωρίζουμε τα αποτελέσματα αυτής της απόφασης. Απ΄ ότι γνωρίζουμε ο κορωνοϊός κυκλοφορεί ακόμα ανάμεσα μας και βάζει σε κίνδυνο τους μαθητές. Όλοι μας υπήρξαμε μαθητές και γνωρίζουμε τι γίνεται στα σχολεία κυρίως κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων και πόσο τα παιδιά έρχονται κοντά. Πώς να κρατήσουν τα παιδιά τη φυσική απόσταση των δύο μέτρων μεταξύ τους; Ότι μέτρα και αν ληφθούν δεν θα μπορέσουμε να ξεφύγουμε από «σφιχταγκαλιάσματα». Ας ελπίσουμε να διατηρήσουμε αυτό που κερδίσαμε όλο αυτόν τον καιρό και να φανούμε πάλι τυχεροί όσο φανήκαμε και με την έναρξη του κορωνοϊού.
Όμως απ΄ την άλλη πλευρά, η επάνοδος των μαθητών στα σχολεία εξυπηρετεί το θέμα της μάθησης. Ένα δίλημμα μεγάλο και κάποιος μπορεί να θέσει το ερώτημα, της υγείας ή της μάθησης; Από πλευράς υγείας το θέμα είναι επικίνδυνο όσο αφορά την εξάπλωση του ιού και τα αποτελέσματα της απόφασης αυτής θα το δούμε γρήγορα. Περισσότερο θα το δούμε σε άλλα κράτη που έχουν αυξημένο αριθμό κρουσμάτων. Από πλευράς μάθησης είναι ευεργετικό. Τα παιδιά χρειάζονται τους συνομήλικους τους και τους ενηλίκους εκτός οικογένειας για να κτίσουν τη μάθηση και την πρόοδο τους.
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, για τα παιδιά, δημιουργεί σε ορισμένες οικογένειες άγχος και ανησυχία επειδή διότι οι οικογένειες αυτές δεν έχουν τη δυνατότητα να βοηθήσουν τα παιδιά τους επειδή αντιμετωπίζουν εμπόδια δεξιοτήτων, γνώσεων και γλώσσας. Από την άλλη, η τάξη είναι ένας ζωντανός οργανισμός που τροφοδοτεί όλες τις ανταλλαγές και αλληλοεπιδράσεις μεταξύ των μαθητών και των καθηγητών. Για πολλούς μαθητές είναι δύσκολο να δουλέψουν μόνοι στο σπίτι. Τα παιδιά χρειάζονται να είναι μαζί σ΄ ένα χώρο και να αποκτούν την εμπειρία σε οποιαδήποτε μάθηση. Όπως, εμείς οι ενήλικες πηγαίνουμε σε μια συνάθροιση για να μοιραστούμε δυνατές στιγμές έντονης επικοινωνίας που δεν μπορούμε να τις βρούμε μέσω του διαδικτύου, έτσι και τα παιδιά λειτουργούν μ΄ αυτό τον τρόπο στο σχολείο. Το παιδί πρέπει να ζήσει αυτή τη συγκεκριμένη συλλογική περισσότερο από τους ενήλικες. Το σχολείο καλύπτει τις ιδιαιτερότητες του κάθε μαθητή, πράγμα που δεν μπορεί να γίνει από τον υπολογιστή . Το σχολείο μαθαίνει στο παιδί ότι αυτό δεν ζει μόνο με τον εαυτό του, αυτό που μαθαίνει είναι να μοιράζεται με τους άλλους, δηλαδή μαθαίνει να έχει πρόσβαση σε μια μορφή αντικειμενικότητας που του είναι απαραίτητη για την πνευματική του εξέλιξη.
Ας καλωσορίσουμε τα παιδιά στα σχολεία τους, να είναι αυτά προσεκτικά στις επαφές τους, να τηρούν τις εντολές του προγράμματος του σχολείου και ας περιμένουμε τ΄ αποτελέσματα αυτής της επανόδου στο σχολείο.