Απολογισμός της θητείας στον ΟΠΕΚΕΠΕ

Αποστολάκης Γιώργος
Αποστολάκης Γιώργος

Μετά από σχεδόν 5 χρόνια θητείας στην Διοίκηση του Οργανισμού

Του Γιώργου Αποστολάκη


Αγαπητοί φίλοι αγρότες

Ολοκληρώθηκε η διαδικασία παράδοσης και παραλαβής με την απρόσκοπτη συνεργασία της απερχόμενης με την νέα Διοίκηση του ΟΠΕΚΕΠΕ.

Θέλω να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τον Υπουργό κ. Αποστόλου για την εμπιστοσύνη του και την συνεργασία στο ξεκίνημα, τον Υπουργό κ. Αραχωβίτη, τα μέλη των διοικήσεων του ΟΠΕΚΕΠΕ, όλους τους εργαζόμενους του Οργανισμού και του ΥΠΑΑΤ για την πολύτιμη βοήθεια , τους συνεργαζόμενους Φορείς , τους Φορείς των αγροτών που πορευτήκαμε μαζί όλα αυτά τα χρόνια.

Μετά από σχεδόν 5 χρόνια θητείας στην Διοίκηση του Οργανισμού, αρχικά ως γενικός διευθυντής και στην συνέχεια ως Αντιπρόεδρος, θεωρώ υποχρέωση μου να προχωρήσω σε ένα σύντομο δημόσιο απολογισμό.

Ο ΟΠΕΚΕΠΕ αποτελεί ένας από τους σημαντικότερους Οργανισμούς της χώρας, υπεύθυνος για την διαχείριση της κατανομής και ελέγχου των Κοινοτικών Ενισχύσεων στον Πρωτογενή τομέα, που ετησίως κυμαίνονται από 2,7 δις έως 3 δις ( το 2016 έφτασαν στα 3,6 δις), ποσά τα οποία αντιστοιχούν στο 50% περίπου των ετήσιων γεωργικών εισοδημάτων στην Ελλάδα, σε 700 χιλιάδες περίπου δικαιούχους. Από 2015 έως σήμερα καταβλήθηκαν περίπου 12,2 δις εκ των οποίων τα 1,4 δις στην Κρήτη.

Ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. δεν προσδιορίζει ούτε παρεμβαίνει στο περιεχόμενο της κοινοτικής ή εθνικής πολιτικής για τη γεωργία, αλλά σχεδιάζει και υλοποιεί τις επιχειρησιακές πρακτικές που απαιτούνται, με βάση τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό και την Εθνική νομοθεσία, για τη χορήγηση των Ευρωπαϊκών ενισχύσεων, με το πολιτικό πρόσημο βέβαια της εκάστοτε Κυβέρνησης να είναι πάντα παρόν.

Το 2015 αναλάβαμε την διοίκηση , μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες λόγω μνημονίου, τόσο για την Χώρα και τον Πρωτογενή Τομέα, όσο και για τον ίδιο τον Οργανισμό. Βρεθήκαμε στην κρίσιμη καμπή της πρώτης εφαρμογής των εθνικών επιλογών της προηγούμενης Κυβέρνησης και του νέου Κανονισμού της περιόδου 2015-2020.

Θέσαμε ως πρώτη προτεραιότητα τον έγκαιρο και έγκυρο υπολογισμό των νέων δικαιωμάτων των δικαιούχων για την επόμενη πενταετία, με στόχο την ολοκλήρωση της διαδικασίας εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών και την καταβολή του συνόλου των ποσών, το οποίο επετεύχθη τελικά, με την Ελλάδα να είναι μία από τις πρώτες χώρες που κατάφερε να καταβάλει τόσο νωρίς τη Βασική Ενίσχυση. Για τον 2ο πυλώνα, μετά την ολοκλήρωση μεγάλου πλήθους πληρωμών, οι οποίες ξεπέρασαν κάθε αισιόδοξη πρόβλεψη, χάρη στις μεγάλες προσπάθειες των εργαζομένων, προγραμματίσαμε τις διαδικασίες για την ένταξη των ανειλημμένων υποχρεώσεων από το προηγούμενο στο νέο ΠΑΑ 2014-2020.

Ταυτόχρονα λαμβάνοντας υπόψη την υφιστάμενη κατάσταση στον Οργανισμό, καταβάλαμε όλα αυτά τα χρόνια, κάθε δυνατή προσπάθεια όλοι μαζί, σε συνεργασία με το ΥΠΑΑΤ και τους συνεργαζόμενους φορείς , με την κοινή επιδίωξη: ούτε ένα ευρώ χαμένο για τους αγρότες, ούτε μια ημέρα καθυστέρηση για τις πληρωμές, ούτε ένα ευρώ πρόστιμο για τη χώρα, κινηθήκαμε

πάνω σε 3 βασικούς άξονες.

α) την οργάνωση και προγραμματισμό όλων των υπηρεσιών του Οργανισμού, με στόχο να μπει τάξη για την τακτική και έγκυρη πληρωμή των ενισχύσεων σε συγκεκριμένους και σταθερούς χρόνους, γνωστούς εκ των προτέρων στους παραγωγούς

β) την τακτοποίηση και πληρωμή εκκρεμοτήτων παλαιότερων ετών

γ) την βελτίωση και αναβάθμιση των υπηρεσιών στον έλληνα αγρότη, μέσω της αποτελεσματικότερης οργάνωσης των υπηρεσιών , την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών, τον εκσυγχρονισμό του πληροφοριακού συστήματος, την επιμόρφωση των στελεχών και την απλούστευση των διαδικασιών.

Στο πλαίσιο των προαναφερομένων αξόνων, υλοποιήσαμε τα παρακάτω:

  • Αύξηση του Δικτύου των Φορέων συλλογής των Αιτήσεων (σημερινά ΚΥΔ), από 125 σε 478 , αυξάνοντας την δυνατότητα επιλογής των παραγωγών με παράλληλη μείωση του κόστους υπηρεσιών
  • Αναβάθμιση και απλοποίηση περαιτέρω της on line εφαρμογής για την κατάθεση της Αίτησης από τον ίδιο τον παραγωγό ΔΩΡΕΑΝ
  • Υλοποίηση και λειτουργία Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Αγροτικής Ανάπτυξης . Σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν νέα Πληροφορικά Συστήματα για τα Μέτρα του ΠΑΑ 2014-2020. Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να υποβάλλει ηλεκτρονικά από το σπίτι του, αίτηση για υπαγωγή στη δράση που τον ενδιαφέρει.
  • Αναβάθμιση της Ολοκληρωμένης πληροφοριακής υποδομής (IDC)
  • Δημιουργία εφεδρικής εγκατάστασης (DRS) που τίθεται σε λειτουργία σε περίπτωση καταστροφής. Λειτουργία 40 θέσεων εργασίας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης
  • Ο ΟΠΕΚΕΠΕ πιστοποιήθηκε κατά το διεθνές πρότυπο ISO 27001 Σύστημα Διαχείρισης Ασφάλειας Πληροφοριών ,από τους πρώτους Οργανισμούς του δημοσίου.
  • Εφαρμογή του Γενικού Κανονισμού Προστασίας των Δεδομένων (ΕΕ) 2016/679 (GDPR)
  • Αναβάθμιση υπηρεσιών του Γραφείου εξυπηρέτησης του πολίτη
  • Δημιουργία υποδομής και εφαρμογής Τηλεδιάσκεψης, μειώνοντας δραστικά τα κόστη μετακινήσεων
  • Ανάπτυξη και υλοποίηση διασύνδεσης με τρίτους φορείς (webservices) πχ ΠΣΚΕ, ΥΠΑΑΤ, με ΑΑΔΕ για επιβεβαίωση του ΑΤΑΚ των αγροτεμαχίων

Δημιουργία ψηφιακού φακέλου του συναλλασσόμενου .Προσωποποιημένη ενημέρωση του γεωργού για τις αιτήσεις και τα δικαιούμενα ποσά.

  • Εφαρμογή των ψηφιακών υπογραφών σε όλα τα έγγραφα στο εσωτερικό του Οργανισμού

Ανάπτυξη ψηφιακών υπηρεσιών (Ηλεκτρονικό πρωτόκολλο – paperless, Καταγραφή πόρων , Βεβαιώσεις εφορίας

  • Ανάπτυξη εφαρμογής καταχωρήσεων ποσοτήτων παράδοσης στις μεταποιητικές επιχειρήσεις για την χορήγηση συνδεδεμένων ενισχύσεων
  • Ανάπτυξη εφαρμογής υποβολής ηλεκτρονικά αιτήσεων μεταβιβάσεων δικαιωμάτων
  • Ανάπτυξη εφαρμογής «Καρτέλας Αγρότη» για την ενημέρωση των δικαιούχων.
  • Ηλεκτρονική εφαρμογή για την υποστήριξη της Κάρτας Αγρότη

για την προχρηματοδότηση των παραγωγών

  • Εξαγωγή στατιστικών στοιχείων και προσομοιώσεις που οδηγούν σε λήψεις πολιτικών αποφάσεων
  • Δημιουργία νέου site ΟΠΕΚΕΠΕ
  • Ανανέωση του χαρτογραφικού υποβάθρου στο 100% της χώρας
  • Ενσωμάτωση των κυρωμένων Δασικών χαρτών στο χαρτογραφικό υπόβαθρο και συστηματική ενημέρωση των παραγωγών
  • Δημιουργία ηλεκτρονικής εφαρμογής για αιτήματα σχετικά με την κατανομή των βοσκοτόπων σε συνεργασία με τις Περιφέρειες
  • Συμμετοχή του ΟΠΕΚΕΠΕ σε Ευρωπαϊκά έργα

1.Στο Ευρωπαϊκής εμβέλειας ερευνητικό έργο RECAP , ένα Πληροφοριακό Σύστημα που επιτρέπει την ψηφιακή διενέργεια των επιτόπιων έλεγχων φυτικού και ζωικού κεφαλαίου

2. Έργο NIVA. Μέσω του NIVA θα αναπτυχθούν: η μεθοδολογία και τα εργαλεία ώστε να μπορεί να εφαρμοστεί η νέα διαδικασία MONITORING που επιβάλει η ΕΕ και θα υποκαταστήσει σταδιακά μέρος των επιτόπιων ελέγχων. θα αναπτυχθούν επίσης δείκτες παρακολούθησης και επιδόσεων που είναι απαραίτητοι για την νέα ΚΑΠ.

3.Ευρωπαϊκό Έργο: OPEN-IACS ανάπτυξη συστήματος διασυνοριακής διαμοίρασης ανοιχτών αγροπεριβαλλοντικών δεδομένων του ΟΣΔΕ, προαπαιτούμενα τόσο για το monitoring όσο και για την νέα Κοινή Γεωργική Πολιτική ‘21-‘27.

Έγιναν πολλά θετικά βήματα στην 5ετία, με αποτέλεσμα ο ΟΠΕΚΕΠΕ να θεωρείται σήμερα περισσότερο αξιόπιστος να ανταποκρίνεται με επάρκεια στην αποστολή του, κάτι που αναγνωρίζεται από όλους. Δεν έλειψαν βέβαια και τα λάθη, οι αστοχίες, οι παραλήψεις, κάτι αναπόφευκτο, όμως έχουν καταγραφεί στις υπηρεσίες του Οργανισμού, οι οποίες όπως έκαναν μέχρι σήμερα, με την κατάλληλη υποστήριξη θα δώσουν και τις πρέπουσες απαντήσεις.

Εύχομαι καλή συνέχεια στους εργαζόμενους ,στην νέα Διοίκηση του Οργανισμού, με γνώμονα πάντα την καλύτερη εξυπηρέτηση των παραγωγών με την έγκαιρη και έγκυρη πληρωμή των ενισχύσεων, που πρέπει να υποστηρίζουν την παραμονή των κατοίκων στην ύπαιθρο που ασκούν πραγματικά γεωργική δραστηριότητα και παράγουν κάτω από αντίξοες συνθήκες, ιδιαίτερα των Νέων ανθρώπων, να στηρίζουν τις συλλογικές δράσεις των αγροτών, Ομάδων και Συν/μων, να ενισχύουν τις επιχειρήσεις του Πρωτογενή Τομέα , βελτιώνοντας την ανταγωνιστικότητα στην παραγωγή ασφαλών και ποιοτικών προϊόντων, με σεβασμό στο Περιβάλλον και στην αειφορία των οικοσυστημάτων.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ