Της Νίκης Τρουλλινού*
Η νέα χρονιά, γι’ αυτήν όλοι και όλες ευχόμαστε τα καλύτερα, μπήκε με τα βιβλιοπωλεία κλειστά. Παρ’ όλα αυτά φαίνεται πως στις λίγες μέρες που άνοιξαν, οι αναγνώστες έσπευσαν, το βιβλίο κάθε είδους κινήθηκε, οι άνθρωποι έστω και από λίγοι κάθε φορά, μ’ ένα καρτελάκι στο χέρι, συναντηθήκαμε πάλι. Ερωτήσεις του είδους, τι θα πάρεις; Τι βγήκε, πώς σου φάνηκε αυτό ή το άλλο, ζωντάνεψαν την χαμένη διαπροσωπική επικοινωνία μας. Πρόσεξα δε και τούτο. Όλες οι εφημερίδες πρότειναν βιβλία, όλες οι ιστοσελίδες ανήρτησαν τον δικό του χριστουγεννιάτικο ‘’κανόνα’’, το ραδιόφωνο αφιέρωσε εκπομπές, Και είναι προς τιμήν της ΕΡΤ ότι έκανε ( και έχει συνολικά) κάποιες από τις πιο ωραίες του είδους. Σε εποχή μάλιστα που η διαφήμιση για το βιβλίο δεν ευημερεί, είναι δύσκολο εκδότες και βιβλιοπώλες να πληρώσουν γι΄ αυτόν τον σκοπό. Τα παραπάνω τα γράφω γιατί είναι σημάδι ελπιδοφόρο η τόση ενασχόληση με το βιβλίο. Και η άνθηση του παιδικού βιβλίου, αναρμόδια να πω κάτι γι’ αυτό, βιβλία τόσα πολλά και τόσο όμορφα που – εκτός από την επιθυμία να γινόμουν πάλι παιδί - δεν μπορεί παρά να φτιάξουν νέους αναγνώστες. Είθε.
Χαζεύοντας τον πάγκο γνωστού βιβλιοπωλείου το μάτι πέφτει στην λέξη LOGGIA, και λογότυπο τρεις καμάρες πάνω από την λέξη. Νέος εκδότης;
Η Λότζια, χαρακτηριστικό κτήριο της Ενετοκρατίας σε όλη την τότε ‘’ιδιότυπα κατεχόμενη’’ Μεσόγειο, με ημιυπαίθριους χώρους και καμάρες, ήταν το κέντρο των αποφάσεων, για την εμπορική και οικονομική ζωή μιας πόλης. Αλλά και τόπος ψυχαγωγίας για τους ευγενείς, μια λέσχη ακόμη και για τυχερά παιχνίδια, χωρίς να λείπει ο τελάλης από τα σκαλιά της για τις ανακοινώσεις. Από τις πιο όμορφες Λότζιες η Ηρακλειώτικη στην Ruga Maistra, την σημερινή 25ης Αυγούστου. Φαντάζεστε, λοιπόν, ο εκδότης να είναι Ηρακλειώτης;
Τα κομψά βιβλία της Λότζια συνοδεύονται από το μότο, ‘’Πρώτη εμφάνιση στα ελληνικά γράμματα’’, δηλαδή οι συγγραφείς που θα εκδώσει θα εμφανίζονται για πρώτη φορά στην ελληνική γλώσσα, ανεξαρτήτως εποχής, κλασικοί ή σύγχρονοι, με πρωτότυπες κατά συνέπεια μεταφράσεις.
Εξώφυλλα πολύ απλά, μονόχρωμα, σε εποχή που κυριαρχεί η εικόνα, με τον συγγραφέα και τον τίτλο σε χρώμα έντονο, μονοχρωμία και καλής ποιότητας χαρτί (κυκλοφορεί πολύ χασαπόχαρτο σε κάποιους εκδότες). Τα βρίσκω κάπως περίεργα όλα αυτά και σπεύδω να αποκτήσω τα παρακάτω βιβλία, που σας προτείνω με μεγάλη και χαρά και έκπληξη.
Νικόλα Πουλιέζε, ΣΚΟΤΕΙΝΟ ΝΕΡΟ. Άγνωστος παντελώς ο συγγραφέας καταθέτει ένα μυθιστόρημα που ο ήρωας του είναι οι τέσσερις μέρες βροχής στην πόλη της Νάπολης εν αναμονή ενός εκπληκτικού γεγονότος, όπως ο Πουλιέζε αναφέρει από τον τίτλο ακόμα, ενώ προειδοποιεί από την πρώτη σελίδα πως ’’ τα πρόσωπα και τα γεγονότα {…} είναι εξ ολοκλήρου προϊόντα φαντασίας, αν και, η πραγματικότητα αφθονεί σε αφηγηματικές προφάσεις’’ ( !! τα θαυμαστικά δικά μου). Ο Νικόλα Πουλιέζε γεννήθηκε στο Μιλάνο το 1944 αλλά πέρασε τη ζωή του και πέθανε στη Νάπολη το 2012. Είναι το πρώτο του βιβλίο το 1977 που μετά την εξάντληση της πρώτης έκδοσης δεν επανεκδόθηκε ποτέ, ξεχασμένο για δεκαετίες είναι το εκδοτικό γεγονός στην Ιταλία και γνωρίζει αλλεπάλληλες μεταφράσεις στις ευρωπαΙκές χώρες. Τέσσερις μέρες βροχής με πολλούς καθημερινούς ήρωες της Νάπολης, σε μια αφήγηση που ρέει χωρίς διαλόγους και σαν μια ανάσα, μετάφραση της Ευαγγελίας Γιάννου, με ρυθμό σκερτσόζας βροχής. Βιβλίο – αποκάλυψη, μακάρι να εξαντληθεί η έκδοση και να ξαναβγεί …σε μεγαλύτερη γραμματοσειρά.
Έντουαρντ Φον Κάιζερλινγκ (1855 -1918) ο δεύτερος άγνωστος συγγραφέας της Λότζιας, αριστοκράτης και απόγονος Γερμανών γαιοκτημόνων, μας έρχεται από την Βαλτική θάλασσα, με έργο ξεχασμένο από τον χρόνο, επανέρχεται στο προσκήνιο με επανεκδόσεις και μεταφράσεις. Τίτλος η μοναδική λέξη ΚΥΜΑΤΑ. Μια ερωτική ιστορία στο γύρισμα του εικοστού αιώνα, (1911) σκιαγραφεί τις σχέσεις της αριστοκρατίας στον Ευρωπαϊκό βορρά την περίοδο της πτώσης της. Τρικυμιώδη ζωή ο ίδιος, τυφλός για χρόνια από την σύφιλη, υπαγορεύει τα βιβλία του στις αδελφές του. Στα χρόνια του πολύ γνωστός, τον επαινούσε ο Ρίλκε, ενώ την νεκρολογία του δημοσιεύει το 1918 ο ίδιος ο Τόμας Μαν. Σίγουρα είναι καταπληκτικός εικονοποιός, έκλεινα τα μάτια διαβάζοντάς τον κι έβλεπα τον Μπέργκμαν, στα μουντά βορινά, θαλασσινά τοπία.
Μεγάλο προσόν και των δύο βιβλίων; Τα κατατοπιστικά επίμετρά τους. Καλή τύχη κυρία Λότζια.
*Η Νίκη Τρουλλινού είναι πεζογράφος
Τελευταίο βιβλίο της: ΟΥΡΑΝΟΣ ΑΠΟ ΣΤΑΧΤΗ, μυθιστόρημα, εκδόσεις ΠΟΤΑΜΟΣ, Αθήνα 2020.