Απευθείας αναθέσεις προμηθειών; Όχι πια! Υπάρχει «καλύτερος», αποδοτικότερος, τρόπος!

Μήπως θα πρέπει να δώσομε και κάποιο βραβείο στον έξυπνο αντιδήμαρχο κ. Τάδε;

Αγαπητό cretalive,

Συχνά διαβάζομε στα μέσα ενημέρωσης άρθρα για απευθείας αναθέσεις σε έργα και προμήθειες δημοσίων φορέων (δήμοι, περιφέρειες, νοσοκομεία κλπ). Και συνήθως ασκείται έντονη κριτική για αυτούς που τις αναθέτουν, ενίοτε δε -αλλά σπάνια- υπάρχουν και απαντήσεις των διοικήσεων που υπερασπίζονται τις αποφάσεις αυτές.

Φαίνεται όμως ότι οι πλέον έμπειροι στις απευθείας αναθέσεις παράγοντες και οι πλέον δραστήριοι ενάντια στον ελεύθερο υγιή ανταγωνισμό, έχουν ανακαλύψει και νέες αποδοτικότερες μεθόδους και διαδικασίες. Πρόσφατα, περιπλανώμενος στον θαυμαστό κόσμο του internet και ειδικότερα στο Δι@ύγεια, έπεσα πάνω σε μια απόφαση Οικονομικής Επιτροπής ενός μεγάλου δήμου της Κρήτης, στον οποίο και κατοικώ. Μελετώντας την απόφαση αυτή, κάτι ιδιαίτερα δύσκολο για εμένα (το κείμενο περιέχει νομικές εισηγήσεις και εγώ δεν είμαι νομικός), μορφώθηκα ακόμη περισσότερο και έμαθα και νέα πράγματα. 

Από την απόφαση αυτή λοιπόν, η οποία έχει ληφθεί στις 29 Μαΐου 2018, προκύπτει ότι υπάρχει δικαστική απόφαση διαταγής πληρωμής με την οποία διατάσσεται ο Δήμος να πληρώσει το ποσό των 260 χιλιάδων ευρώ περίπου για ηλεκτρολογικό υλικό που προμηθεύτηκε από συγκεκριμένο προμηθευτή. Μάλιστα, για την προμήθεια αυτή, όπως γράφει ο νομικός σύμβουλος του Δήμου στην εισήγησή του προς την Οικονομική Επιτροπή, έχουν εκδοθεί 118 τιμολόγια τα οποία βρίσκονται στη γραμματεία του Πρωτοδικείου.  Από τα 118 αυτά  τα τιμολόγια, το ένα έχει εκδοθεί στις 17/4/2018 και ΟΛΑ τα υπόλοιπα 117 τιμολόγια έχουν εκδοθεί την ίδια ημέρα (!!!) στις 3/4/2018. Γράφει ο δικηγόρος του Δήμου, αναφέροντας και το όνομα συγκεκριμένου αντιδημάρχου, κατά  λέξη:

«Όλα τα παραπάνω τιμολόγια πώλησης αφορούν προμήθειες ηλεκτρολογικού υλικού, φέρουν -στην ένδειξη «παραλαβή»- υπογραφή του Αντιδημάρχου κ. Τάδε και σφραγίδα του Δήμου, συνοδεύονται δε από παραστατικά παραγγελίας πελάτη προς εκτέλεση των αντίστοιχων – ίδιων υλικών, που αναγράφονται στο τιμολόγιο πώλησης και από δελτίο παραγγελίας για τα αντίστοιχα – ίδια υλικά, επί του οποίου (δελτίου παραγγελίας) φέρουν -στην ένδειξη «ο εντολέας»- υπογραφή του Αντιδημάρχου κ. Τάδε και σφραγίδα του Δήμου και -την ένδειξη «ο παραλαβών»- υπογραφή και σφραγίδα του Αντιδημάρχου κ. Τάδε».

Μάλιστα, ο δικηγόρος του Δήμου σημειώνει ότι μετά την επίδοση της διαταγής πληρωμής απευθύνθηκε στον συγκεκριμένο Αντιδήμαρχο και αυτός του επιβεβαίωσε όλα τα παραπάνω. Και μετά από όλα αυτά, εισηγείται ο άνθρωπος στην Οικονομική Επιτροπή ότι όλα είναι ξεκάθαρα, όλες οι προμήθειες έχουν γίνει και δεν υπάρχει λόγος να αμφισβητήσουν την υποχρέωση του δήμου για να πληρώσει το ποσό των 260 χιλιάδων ευρώ. Και η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου αποφασίζει, ομόφωνα παρακαλώ, ότι «δεν  συντρέχει λόγος άσκησης ενδίκων βοηθημάτων ανακοπής (…) και αίτησης αναστολής εκτέλεσης» της διαταγής πληρωμής, δηλαδή αποφασίζουν να πληρώσουν αμέσως τα 260 χιλιάρικα. Βέβαια, να μην το ξεχάσω, ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος κ. Τάδε πήγε στην επιτροπή και έδωσε διευκρινίσεις, όπως λέει η απόφαση. 

Τι προκύπτει από όλα αυτά; Ένας αντιδήμαρχος, μοναχός του αποφασίζει ότι χρειάζεται υλικά, μοναχός του αποφασίζει σε ποιον προμηθευτή θα τα παραγγείλει, μοναχός του τα παραγγέλνει, μοναχός του τα παραλαμβάνει, μοναχός του τα καταμετρά, μοναχός του τα εξετάζει και τα βρίσκει σύμφωνα με τις προδιαγραφές που πρέπει να έχουν. Και μοναχός του βάζει και υπογραφές, βάζει και σφραγίδες του Δήμου σε όλα τα έγγραφα. Και αμέσως μετά, ο προμηθευτής πηγαίνει τάχιστα στο δικαστήριο, το οποίο, επίσης γρήγορα, απλά και λογικά, αποφασίζει ότι ο Δήμος πρέπει να πληρώσει. Και λίγο μετά, η Οικονομική Επιτροπή αποφασίζει με τη σειρά της και ομόφωνα παρακαλώ, να μην κάνουν έφεση στην απόφαση αυτή, αλλά να πληρώσουν αμέσως, για να μην τρέχουν και οι τόκοι.

Πως σας φαίνεται όλη αυτή η διαδικασία; Μια χαρά δεν είναι; Ένας και μόνο ένας άνθρωπος αποφάσισε, διέταξε, εκτέλεσε, παράλαβε, υπόγραψε και «υποχρέωσε» δικαστήρια, νομικό σύμβουλο και οικονομική επιτροπή του Δήμου να πληρώσουν. Και μάλιστα σε χρόνο ρεκόρ (Τα τιμολόγια εκδόθηκαν στις 3/4/2018 και η οριστική, τελεσίδικη, απόφαση για την πληρωμή πάρθηκε στις 29/5/2018, δηλαδή η όλη διαδικασία διήρκεσε λιγότερο από 2 μήνες). 

Μήπως η παραπάνω μέθοδος είναι στο πλαίσιο της απλούστευσης των διαδικασιών που ακούμε ότι θα υπάρξουν στο δημόσιο; Μήπως θα πρέπει να δώσουμε και κάποιο βραβείο στον έξυπνο αντιδήμαρχο κ. Τάδε; 

Όμως, ας σοβαρέψω λίγο. Στην Ελλάδα, μετά τα όσα περάσαμε και θα περάσουμε ακόμη με τα μνημόνια, μπορεί να είναι αποδεκτές διαδικασίες όπως η προηγούμενη; Προμήθειες πολλών χιλιάδων ευρώ στο δημόσιο μπορεί να γίνονται από ένα και μόνο ένα άνθρωπο; Όλοι οι αιρετοί του Δήμου (συμπολίτευση και αντιπολίτευση) τα βρίσκουν όλα αυτά σωστά και φυσιολογικά; Αλήθεια, στο δήμο υπάρχουν επιτροπές προμηθειών; Υπάρχουν συλλογικά όργανα για να αποφασίζουν για τις προμήθειες και τον τρόπο με τον οποίο θα γίνουν; Και τέλος, υπάρχουν αρμόδιες αρχές που εποπτεύουν και ελέγχουν πράξεις όπως αυτές; (Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση  ή οι Ελεγκτές Δημόσιας Διοίκησης τι άποψη έχουν άραγε;)  

Όταν θα ακούσω ξανά δυσμενείς κριτικές για απευθείας αναθέσεις, σκέφτομαι να τις αντικρούσω. Γιατί, τις απευθείας αναθέσεις κάποιες επιτροπές τις εισηγούνται και κάποια συμβούλια τις αποφασίζουν. Και κάποιες επιτροπές παραλαμβάνουν τα προϊόντα που παράγγειλαν ή να έργα που ανάθεσαν. Και κάποιες άλλες επιτροπές τα ελέγχουν την ορθότητα των όσων έγιναν και αποφασίζουν την πληρωμή τους, η οποία στο τέλος τέλος ελέγχεται και από τον Επίτροπο. Με την νέα διαδικασία του Αντιδημάρχου κ. Τάδε, όλα γίνονται a la carte.

Ολοκληρώνοντας το μακροσκελές αυτό κείμενο, θέλω να σημειώσω και τούτο: Όταν πολλές φορές διαμαρτύρομαι στον Πρόεδρο του χωριού μου διότι υπάρχουν πολλές καμένες λάμπες φωτισμού και αυτός μου απαντά ότι «φταίει ο Επίτροπος που δεν εγκρίνει την πληρωμή των ενταλμάτων». Ε, ας δει τώρα ότι οι δημοτικοί μας άρχοντες τον έχουν ξεπεράσει και αυτόν τον σκόπελο και ας ζητήσει από τον αντιδήμαρχο κ. Τάδε να του δώσει κάμποσες από τις λάμπες της απόφασης αυτής. (Δεν έχει σημασία ποιο είναι το χωριό μου, σε όλα τα χωριά του δήμου τα ίδια παρατηρούμε).

Μ.Δ. 11/9/2018

ΥΓ1: Οι παρατάξεις στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου, αλλά και ο κάθε ένας χωριστά από τους πολλούς αξιόλογους δημοτικούς συμβούλους που υπάρχουν, γιατί δεν έχουν διαμαρτυρηθεί για το όλο θέμα; 

ΥΓ2: Μα καλά, 260 χιλιάρικα ευρώ για λάμπες φωτισμού; Με τιμολόγια που εκδίδονται την ίδια ημέρα όλα; Μήπως «είναι πολλά τα λεφτά ";

ΥΓ3. Επισυνάπτω τη συγκεκριμένη απόφαση, ο ΑΔΑ της οποίας είναι...στη διάθεση του cretalive, συνεπώς μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος να την ανασύρει, να ελέγξει την ορθότητα όσων έχω γράψει αλλά και τα ονόματα που έχω παραλείψει.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ