Ξεκίνησε τον έλεγχο της προσφοράς η επιτροπή για το Καστέλλι- το...εφιαλτικό σενάριο και η λύση!

Τι θα συμβεί εάν προσφύγουν στην επιτροπή ανταγωνισμού οι...αποκλεισμένοι; "Έχουμε τη λύση! " λέει η κυβέρνηση

 



Σε…διαρκή συνεδρίαση βρίσκεται,από τη Δευτέρα, η επιτροπή του διεθνούς διαγωνισμού για το αεροδρόμιο Καστελλίου καθώς ανοίγουν τώρα οι κούτες που κατέθεσαν ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και GMR για να πάρουν το έργο! Πρόκειται για μια τυπική διαδικασία ταυτοποίησης των πιστοποιητικών και όλων των εγγράφων που κατέθεσε η κοινοπραξία και αμέσως μετά θα μπει στο…ψητό η επιτροπή, που είναι φυσικά τα τεχνικά στοιχεία και η οικονομική προσφορά!

Κι εκεί βέβαια θα αρχίσει ο έλεγχος ουσίας καθώς θα κριθεί και το μέλλον του διαγωνισμού, το έργο ολόκληρο το οποίο φυσικά πολύ δρόμο μέχρι να πάρει την έγκριση, να συμβασιοποιηθεί και να τύχει της χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Φυσικά μέχρι τότε τα σενάρια είναι πολλά και μερικά εκ των οποίων…εφιαλτικά.

“Εμείς ως επιτροπή έχουμε ήδη ξεκινήσει τον έλεγχο” λέει ο δήμαρχος Μινώα κ.Καλογεράκης που βρίσκεται ήδη στην Αθήνα για να είναι παρών στη διαδικασία ως τακτικό μέλος της επιτροπής.

“Τώρα γίνεται ο τυπικός έλεγχος. Βγαίνουν ουσιαστικά από τις κούτες όλα τα εγγραφα, σημειώνονται, ταυτοποιούνται. Αμέσως θα αρχίσουμε τη διαδικασία ελέγχου που θα είναι σε δυο στάδια. Εάν πληρεί η κοινοπραξία τις τεχνικές προδιαγραφές και τι προσφέρει οικονομικά για το εάν μπορεί να προχωρήσει” αναφέρει ο κ.Καλογεράκης που αποφεύγει να εκφραστεί θετικά η αρνητικά για την οποια εξέλιξη του διαγωνισμού.

“Θα δούμε από την εξέταση των φακέλων που θα καταλήξουμε” αναφέρει.

Η έκπληξη και τα σενάρια

Η κοινοπραξία του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR μπορεί να έκανε την έκπληξη σε σχέση με τα…φαβορί που ήταν Γάλλοι και Κινέζοι, αλλά δεν είναι και τυχαίες εταιρείες.

Το GMR Group, με ετήσιο κύκλο εργασιών της τάξεως των 10 δισ. ευρώ, συμμετέχει στη διαχείριση δύο διεθνών αεροδρομίων στην Ινδία, σε Νέο Δελχί και Χαϊντεραμπάντ, καθώς και στις Φιλιππίνες. Στο νέο αεροδρόμιο πρόκειται να έχει την ευθύνη λειτουργίας, διατηρώντας ποσοστό άνω του 10%, όπως προβλέπουν και οι όροι του διαγωνισμού. Επίσης η εταιρεία συμμετείχε στη λειτουργία του Sabiha Golcen International Airport στην Κωνσταντινούπολη, από το οποίο όμως αποχώρησε το 2014, πουλώντας το ποσοστό 40% που κατείχε.

Στελέχη της κοινοπραξίας  έκαναν λόγο για μια «εξαιρετικά καλή προσφορά με συμφέροντες όρους για το Ελληνικό Δημόσιο». Στα επόμενα βήματα του διαγωνισμού θα γίνει ο έλεγχος των πιστοποιητικών συμμετοχής και της τεχνικής προσφοράς. Εν συνεχεία, θα ανοιχθεί σε ανακοινωμένη ημερομηνία η οικονομική προσφορά του υποψηφίου αναδόχου. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, ο χρόνος θα μπορούσε, δεδομένου ότι υπάρχει μόνο μία προσφορά, να συμπτυχθεί στους πέντε-έξι μήνες, εφόσον όμως όλα πάνε καλά. Ωστόσο, πιο πιθανό θεωρείται να περάσει ένας χρόνος…

Και μέσα σε όλα αυτά το σενάριο που τρομάζει το υπουργείο είναι οι ενστάσεις από τους άλλους παίκτες που τελικά δεν συμμετείχαν.Ήδη οι Γάλλοι φαίνεται να έχουν αντιδράσει έντονα στους χειρισμούς του υπουργείου.

Θυμίζουμε ότι εδώ και μήνες οι Κινέχοι προέβαλαν- και με κυβερνητικές διαρροές- ως το φαβορί, ενώ στον σχολιασμό του τεύχους δημοπράτησης συμμετείχαν τότε εγγράφως οι Archidoron, Vinci Grand Projects, Ελλάκτωρ, J&P Αβαξ και Bouygues Batiment International. Οι ίδιες εταιρείες βρίσκονταν και ανάμεσα σε αυτές που αναμενόταν ότι θα κατέθεταν δεσμευτική προσφορά και την περασμένη Πέμπτη, 27 Οκτωβρίου 2016, καταληκτική ημερομηνία του τελευταίου διαγωνισμού, ύστερα από έντεκα συνεχείς παρατάσεις! Τελικά, μόνη υποψήφια ανάδοχος είναι η κοινοπραξία του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR.

Τι θα κάνουν οι άλλοι λοιπόν; Θα προσφύγουν στην επιτροπή ανταγωνισμού των Βρυξελλών; Κι αν το όργανο θεωρήσει ότι…δεν υπάρχει ανταγωνισμός τι μπορεί να πράξει;

“Δεν μπορεί να ακυρώσει ένα διαγωνισμό του ελληνικού κράτους, δεν μπορεί να παρέμβει στην ελληνική νομοθεσία, αλλά μπορεί να “υποχρεώσει” την ΕΤΕπ να μην χρηματοδοτήσει το έργο. Και το πρόβλημα είναι ότι στην ευρωπαϊκή Τράπεζα το έργο θα πάει ήδη συμβασιοποιημένο. Η συμφωνία είναι σε πολιτικό επίπεδο, αρα εάν πει η τραπεζα δεν το χρηματοδοτώ (τη συμμετοχή του Δημοσίου) τι θα γίνει; Δεν θα προχωρήσει το έργο; Και τι θα κάνει ο ανάδοχος; Δεν θα προσφύγει με τη σειρά του να ζητά αποζημιώσεις;” λένε παράγοντες της αγοράς που θεωρούν ότι αυτό είναι το χειρότερο σενάριο.

Ωστόσο, από την πλευρά του υπουργείου φαίνεται πως έχουν σκεφτεί κι αυτό το σενάριο και λένε ότι “σε αυτή την περίπτωση μπορεί η κυβέρνηση να αποφασίσει σε βάθος πενταετίας να χρηματοδοτήσει το έργο από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων πχ με 100 εκατομμυρια το χρόνο. Ομως αυτό σημαίνει…απώλεια άλλων έργων!

“Δεν εχει και τόσο σημασία. Το έργο πρέπει να γίνει” λένε από την πλευρά τους οι κυβερνητικοί πράγοντες και επισημαίνουν ότι είναι ένα έργο που θα αλλάξει την Κρήτη, να την αναδείξει σε σημαντικό περιφερειακό κόμβο Ασίας - Ευρώπης - Αφρικής.  

“Πρόκειται εξάλλου για ένα μεγάλο έργο, μοναδικό και για τα χρονικά του νησιού, καθώς και για το πρώτο με σύμβαση παραχώρησης 11 χρόνια μετά τους αυτοκινητοδρόμους. Το κόστος του έργου θα προσεγγίσει το 1 δισ. 850 εκατ. ευρώ, αρχικό κόστος συν τις απαλλοτριώσεις που εκτιμώνται γύρω στα 100 εκατ. ευρώ, τα οποία και θα χρηματοδοτηθούν από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων”.

Η συμμετοχή του Δημοσίου θα φτάσει ως τα 220 εκατ. ευρώ, όμως μένει να γίνει γνωστή η προσφορά της κοινοπραξίας, καθώς η αιτούμενη χρηματοδοτική συμβολή είχε αυξημένη βαρύτητα για την αξιολόγηση των προσφορών. Το «μείγμα» της χρηματοδότησης για το νέο αεροδρόμιο θα συμπληρώνουν τα ίδια κεφάλαια των ιδιωτών και ο τραπεζικός δανεισμός του παραχωρησιούχου.

 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ