Τρέχουν για 2 δισ. ευρώ σε τρεις μήνες από αποκρατικοποιήσεις

Ποια είναι η μέχρι σήμερα πρόοδος;

Οι ελληνικές αποκρατικοποιήσεις παραπέμπουν σε... τριήρη, όπου κάποιοι τραβούν κουπί προς μια κατεύθυνση και κάποιοι άλλοι προς την αντίθετη. Εν προκειμένω, το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων προσπαθεί να ξεκολλήσει το πλοίο των αποκρατικοποιήσεων από τις όχθες, αλλά βρίσκει διαρκώς απέναντί του σχεδόν όλα τα στελέχη της κυβέρνησης που κάνουν ό,τι μπορούν για να μην προχωρήσει η πώληση κρατικών περιουσιακών στοιχείων σε ιδιώτες. 

Ωστόσο, η ψήφιση από τη Βουλή την περασμένη Τρίτη του πολυνομοσχεδίου με το οποίο περιέρχεται στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας, τοΥπερταμείο, σειρά κρατικών εταιρειών όπως η Αττικό Μετρό, η ΕΛΒΟ, η ΕΥΔΑΠκαι η ΕΥΑΘ, και η πρόσφατη κύρωση από το κοινοβούλιο της σύμβασης παραχώρησης του Ελληνικού, δίνει έως έναν βαθμό ώθηση στο εγχείρημα των ιδιωτικοποιήσεων. Σε κάθε περίπτωση, το ποιος θα κερδίσει τη μάχη θα φανεί από το εάν επιτευχθεί ο στόχος για έσοδα της τάξης των 2 δισ. ευρώ μέχρι να εκπνεύσει το 2016. Ποια είναι, όμως, η μέχρι σήμερα πρόοδος των αποκρατικοποιήσεων;

Ελληνικό

Χρήματα δεν αναμένεται να εισπραχθούν τους επόμενους τέσσερις μήνες από την αξιοποίηση της έκτασης των 6,2 χιλιάδων στρεμμάτων του πρώην διεθνούς αεροδρομίου στα Νότια Προάστια, που συνοδεύεται με εφάπαξ τίμημα 915 εκατ. ευρώ και συνολικές επενδύσεις της τάξης των 8 δισ. ευρώ. Μπορεί, δηλαδή, η Βουλή να κύρωσε τη σύμβαση παραχώρησης, αλλά απαιτείται να ολοκληρωθεί σειρά προαπαιτούμενων, όπως η έγκριση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η κατάρτιση Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης, η έκδοση προεδρικού διατάγματος που θα ενσωματώνει τα παραπάνω και θα προσδιορίζει το σύνολο των χρήσεων γης, η υπογραφή κοινών υπουργικών αποφάσεων  και βέβαια η διενέργεια διαγωνισμού για την αδειοδότηση καζίνο στην έκταση. Όταν λάβουν χώρα τα παραπάνω διαβήματα και αφού η πραγματοποιηθεί η εκκένωση του χώρου από τους μετανάστες, η ανάδοχος κοινοπραξία με επικεφαλής τη Lamda Development θα καταβάλει το πρώτο μέρος του τιμήματος ύψους 310 εκατ. ευρώ.

Περιφερειακά αεροδρόμια

Για τη δεύτερη μεγαλύτερη αποκρατικοποίηση σε επίπεδο εισπράξεων, που αντιστοιχεί σε τίμημα ύψους 1,23 δισ. ευρώ και σε πολλαπλάσιας αξίας επενδύσεις, γίνεται αγώνας δρόμου προκειμένου να "κλείσει" μέχρι τέλη χρονιάς, γεγονός που θα συνέβαλε, μερικώς, στην εκπλήρωση του στόχου για διπλάσια περίπου έσοδα. Τόσο η ελληνογερμανική κοινοπραξία Fraport-Slentel, που ανέλαβε το έργο της αναβάθμισης των 14 περιφερειακών αερολιμένων όσο και το ΤΑΙΠΕΔ, εκτιμούν ότι η συναλλαγή θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς, ωστόσο εκκρεμεί η μετατροπή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας σε ρυθμιστική αρχή. Πρόκειται για... αποστολή που θα πρέπει να φέρει σε πέρας ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, με τη σχετική διάταξη να αναμένεται ότι θα κατατεθεί προς επικύρωση από τη Βουλή προσεχώς.

Αστέρας Βουλιαγμένης

Ζητούμενο είναι τα 400 εκατ. ευρώ, που αποτελούν το καταβλητέο από την πλειοδότρια εταιρεία Jermyn Street Real Estate Fund IV, να καταβληθούν στοελληνικό Δημόσιο πριν εκπνεύσει η φετινή χρονιά. Το έργο έχει λάβει το πράσινο φως από το Συμβούλιο της Επικρατείας και στο πλαίσιο αυτό το ξενοδοχειακό συγκρότημα θα σταματήσει να δέχεται κρατήσεις από τον Νοέμβριο προκειμένου να λάβουν χώρα οι εργασίες ανακαίνισης. Βέβαια, για να κλείσει το deal, πρέπει να λάβει χώρα σειρά αιρέσεων, μεταξύ των οποίων η ολοκλήρωση της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου  με εισφορά σε είδος.

Υποδομές μεταφορών

Σχετικά με την 20ετή παράταση, έως το 2046, της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου "Ελ. Βενιζέλος", οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της εταιρείας Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών και του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν μέσα στις προσεχείς ημέρες. Στη συνέχεια θα πρέπει να ξεκινήσει η διαδικασία για την πώληση του 30% που κατέχει το ΔΑΑ στη διαχειρίστρια εταιρεία του αεροδρομίου  (το Δημόσιο ελέγχει επιπλέον 25%, ενώ το 40% ανήκει στο καναδικό fund PSP και το 5% στον όμιλο Κοπελούζου).

Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες αποτελεί ερώτημα πότε θα λάβει χώρα, με το αρχικό χρονοδιάγραμμα να προβλέπει την προκήρυξη του διαγωνισμού τον Σεπτέμβριο. Ακόμη, σε εξέλιξη, αλλά όχι κοντά στο σημείο τερματισμού, βρίσκονται οι διαγωνισμοί για ορισμένες από τις συνολικά 40 προς παραχώρηση μαρίνες, με το ΤΑΙΠΕΔ να προσανατολίζεται αρχικά σε αυτές της Πύλου και του Αλίμου.

Σιδηρόδρομοι

Ερώτημα αποτελεί εάν μέσα στους επόμενους τρεις μήνες ολοκληρωθεί η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane έναντι τιμήματος 45 εκατ. ευρώ, με τη σύμβαση παραχώρησης να βρίσκεται για έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Ταυτόχρονα, στις 3 Οκτωβρίου ολοκληρώνεται η ημερομηνία υποβολής μη δεσμευτικών προσφορών για την ΕΕΣΣΤΥ, την εταιρεία συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού. Εάν δεν δοθεί νέα παράταση, η αποκρατικοποίηση με την ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή θα βρεθεί σε προχωρημένο στάδιο έως το τέλος της χρονιάς.

Πέπλο αβεβαιότητας

Την ίδια στιγμή, πέπλο αβεβαιότητας σκεπάζει την πορεία ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ, με το συγκεκριμένο "κεφάλαιο" να ανοίγει, εκ νέου, όταν παρέλθει η παράταση ενός μήνα στην εγγυητική επιστολή της αγοράστριας αζέρικης Socar. Μια ακόμη μετέωρη ιδιωτικοποίηση αφορά το 5% του ΟΤΕ, που ακόμη δεν έχει περιέλθει στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ οι αποκρατικοποιήσεις στην ενέργεια, όπως της ΔΕΠΑ και τα ποσοστά του ΤΑΙΠΕΔ σε ΔΕΗ και ΕΛΠΕ, έχουν ήδη προσδιοριστεί για το επόμενο έτος. Χαμηλή παραμένει η ορατότητα και για ορισμένες ιδιωτικοποιήσεις από τα... παλιά, των εκτάσεων της Αφάντου στη Ρόδο και της Κασσιόπης στην Κέρκυρα, για τις οποίες, τουλάχιστον εδώ και τρία χρόνια, υπάρχουν προτιμητέοι επενδυτές (M.A. Angeliades Inc. - Aegean Sun Investments και NCH Capital) με επενδυτικά σχέδια συνολικής αξίας 320 εκατ. ευρώ.

Πηγή: capital.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ