ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τουρισμός: Το ρεκόρ σπάει, αλλά τώρα αρχίζουν τα δύσκολα – Οι προκλήσεις του 2023
Ολα δείχνουν ότι το ρεκόρ του 2019, εύκολα ή δύσκολα θα καταρριφθεί εφέτος και τα έσοδα θα υπερβούν τα 18,2 δισ.
Στα ελληνικά νησιά και στους δημοφιλείς προορισμούς το καλοκαίρι δεν έχει τελειώσει και τίποτα σε επίπεδο τουρισμού δεν δείχνει ότι βαδίζουμε προς το δεύτερο μήνα του Φθινοπώρου.
Οι κρατήσεις κινούνται σε απόλυτα ικανοποιητικά επίπεδα και φτάνουν μέχρι και τις αρχές Νοεμβρίου. Αύριο αναμένονται τα στοιχεία για την πορεία των εσόδων τον Ιούλιο, τα οποία, σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις, θα είναι θετικά.
Και τι σημαίνει αυτό; Οτι τα έσοδα σε επίπεδο μήνα θα υπερβαίνουν αυτά του αντίστοιχου μήνα του 2019, ενώ για το 7μηνο οι εκτιμήσεις είναι ότι θα κυμαίνονται οριακά πάνω από το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου το 2019.
Εφόσον επαληθευτούν οι προβλέψεις αυτές και με δεδομένο ότι και ο Αύγουστος, αλλά και ο Σεπτέμβριο, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, έχουν κινηθεί ιδιαίτερα θετικά, τότε είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα καταρριφθεί το ρεκόρ του 2019 και ο πήχης μπαίνει από τα 18,2 δισ. στα 19 δι.. Υπάρχουν, βέβαια, και εκείνοι που αισιοδοξούν ότι δεν θα πρέπει να αποκλειστεί η πιθανότητα να φτάσουν και τα 20 δισ.
Ετσι πλέον έχει ξεκινήσει ο σχεδιασμός τόσο για την χειμερινή περίοδο, όσο και για την επόμενη θερινή σεζόν. Οι προκλήσεις είναι πολλές και όλοι συγκλίνουν στην άποψη ότι σε καμία περίπτωση τα πράγματα δεν θα είναι εύκολα.
Οι κίνδυνοι για την επόμενη θερινή περίοδο
Η οικονομική και η γεωπολιτική αβεβαιότητα θα είναι οι βασικοί παράγοντες που θα κρίνουν την επιτυχία ή μη της επόμενης περιόδου. Οι επιχειρήσεις ετοιμάζονται να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις με επιτυχία, αλλά γνωρίζουν ότι αυτό σε καμία περίπτωση δεν περνάει απόλυτα από το χέρι τους.
Τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας θα κληθούν να δώσουν απαντήσεις στο αυξημένο ενεργειακό κόστος, που σε πολλές περιπτώσεις είναι ανελαστικό. Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση κάποιες μελέτες που έχουν γίνει, το κόστος ενέργειας ανά δωμάτιο υπερβαίνει πλέον τα 10 ευρώ την ημέρα.
Και επειδή οι όποιες αυξήσεις έχουν ήδη γίνει και είναι πολύ δύσκολο να επαναληφθούν, το κλειδί είναι οι πληρότητες. Στη περίπτωση που αυτές παραμείνουν σε σχετικά υψηλά επίπεδα, τότε μπορεί να υπάρξει μία σχετικά καλή κερδοφορία που θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να καλύψουν μέρος της ζημιάς που είχαν στην περίοδο της πανδημίας, αλλά και να σχεδιάσουν με ασφάλεια την επόμενη ημέρα.
Κρίσιμο κομμάτι είναι και αυτό του χειμερινού τουρισμού. Ο κλάδος έχει υποφέρει όσο λίγοι, αφού η μοναδική πλήρης και χωρίς προβλήματα σεζόν ήταν αυτή του 2018 –2019. Ετσι επιχειρήσεις αναζητούν και εργαζόμενοι μία επιστροφή στην κανονικότητα.
Ωστόσο, επειδή στη συντριπτική πλειονότητα οι πελάτες είναι Ελληνες και η ακρίβεια φέτος αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα της κοινωνίας, υπάρχουν φόβοι ότι ίσως η χρονιά δεν κυλήσει με το βαθμό ώθησης που έρχεται από το καλοκαίρι.
Πολιτεία και επιχειρήσεις αναζητούν το «φάρμακο» προκειμένου να δώσουν ώθηση στον χειμερινό τουρισμό.