ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Black Friday ή ... Black Νοέμβριος;

Η αγορά "ποντάρει" στις "black" αγορές - "Χρυσοί" κανόνες για να επωφεληθείτε πραγματικά από εκπτώσεις και προσφορές - Τί λέει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου

Αγορές
Photo Credits: @Φωτογραφία από Max Fischer via pexels.com

Εσείς θυμάστε ποια μέρα είναι η Black Friday; Μάλλον όχι, γιατί δεν έχει σημασία! Οι βιτρίνες "ντύθηκαν" στα μαύρα ήδη από τις αρχές του μήνα, τα διαφημιστικά e-mails και sms ξεκίνησαν να φτάνουν με pre-black Friday προσφορές για να συνεχίσουν με Black Friday προσφορές και να συνεχίσουν με την Cyber Monday που επίσης δεν περιορίζεται στην μέρα της (2 Δεκεμβρίου φέτος) αλλά "τραβάει" παραπάνω, προς προσέλκυση του αγοραστικού ενδιαφέροντος.

Έχουν όλα αυτά σχέση με την original Black Friday; Προφανώς και όχι. Γιατί για τους πρώτους διδάξαντες - σε αυτό τουλάχιστον - Αμερικανούς, Black Friday είναι μια και μοναδική ημέρα που σηματοδοτεί την αρχή της περιόδου των χριστουγεννιάτικων αγορών. Εκείνη την ημέρα πολλές επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου ανοίγουν από πολύ νωρίς, κόσμος σχηματίζει ουρές από τα ξημερώματα για να προλάβει τις πραγματικά μεγάλες προσφορές. Και αναπόφευκτα, διατηρώντας τον χαρακτήρα και το πλαίσιό της, η αμερικανική Black Friday είναι η ημέρα με τον μεγαλύτερο τζίρο της χρονιάς στις ΗΠΑ, από το 2005 με μοναδική εξαίρεση το 2014.

Πώς έχουμε μεταφράσει την Black Friday στην Ελλάδα όμως; "Ο θεσμός ήρθε απ'έξω, για μια μέρα και για συγκεκριμένα προϊόντα. Ωστόσο σε εμάς τείνει να γίνει Black ... Νοέμβριος" - σχολιάζει στο Cretalive, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου, Μενέλαος Σκουλούδης.

Ο ίδιος εκτιμά ότι αυτό το "τέντωμα" ωθεί τον καταναλωτή στον σκεπτικισμό και τον κάνει τελικά να χάνει την εμπιστοσύνη του. "Είναι άλλο να κάνω μια καλή έκπτωση σε μία ημέρα όπως γίνεται στο εξωτερικό. Θεωρώ ότι κακώς γίνεται (όπως γίνεται στην Ελλάδα) και θα έπρεπε να σταματήσει" - αναφέρει ο κ.Σκουλούδης.

Πάντως προς τόνωση του αγοραστικού κλίματος, έχει ήδη αποφασιστεί - και εκκρεμεί η δημοσίευση στο ΦΕΚ- να μεταφερθεί η μία Κυριακή λειτουργίας των καταστημάτων, από τις 15 Δεκεμβρίου στην 1η Δεκεμβρίου, προκειμένου να δώσει συνέχεια στην "Μαύρη Παρασκευή" - ενδεχομένως να κάνει την σύνδεση και με την Cyber Monday που ακολουθεί.

Image
Μενέλαος Σκουλούδης
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου, Μενέλαος Σκουλούδης

Black Friday: 7 στους 10 Έλληνες πιστεύουν ότι είναι καλή ευκαιρία για αγορές

Παρόλο που 1 στους 10 Έλληνες πιστεύει ότι δεν υπάρχουν πια μεγάλες προσφορές όπως στο παρελθόν, τουλάχιστον οι 7-8 στους 10 (75%) πιστεύουν ότι η Black Friday αποτελεί μια καλή ευκαιρία για ενδιαφέρουσες αγορές. Παράλληλα, το 6% των ερωτηθέντων σε σχετική έρευνα είναι διατεθειμένοι όχι μόνο να χρησιμοποιήσουν την πιστωτική τους κάρτα, αλλά και να πάρουν δάνειο για να μην χάσουν τις ευκαιρίες της Black Friday.

Ένας στους 5 Έλληνες πρόκειται να εκμεταλλευτεί την Black Friday για να κάνει ένα δώρο στον εαυτό του, ακολουθώντας την τάση της «Treat Culture», δηλαδή το να επιβραβεύει κανείς τον εαυτό του. Η φιλοσοφία αυτή υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια, αλλά πρόσφατα έχει γίνει τάση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Συνήθως, αφορά σε μικρές και φθηνές απολαύσεις ως ανταμοιβή για κάτι που κάνατε ή απλά για να ευχαριστηθείτε τη στιγμή. Στην Ελλάδα, τόσο οι γυναίκες όσο και οι άνδρες (22% αμφότεροι) έχουν την τάση να περιποιούνται τον εαυτό τους, με τις ηλικίες 18-24 ετών να είναι πολύ πιο επιρρεπείς σε αυτό (37%). 

Τέλος, περίπου το 4% των Ελλήνων θα κάνει αγορές μόνο και μόνο λόγω του «FOMO» (Fear Of Missing Out), δηλαδή του φόβου να χάσουν μια μεγάλη ευκαιρία ή προσφορά στο πλαίσιο της Black Friday. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 7% μεταξύ των ηλικιών 25-34. 

Προσοχή σε "προσφορές" που είναι απάτες

Στο "παιχνίδι" της παρατεταμένης εκπτωτικής περιόδου που μας βάζει ομαλά στην εορταστική περίοδο, τον δικό τους ρόλο (και μερίδιο της πίτας των αγορών) έχουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα. Κι εκεί ελλοχεύουν φυσικά κίνδυνοι. Οι κίνδυνοι δε διαφέρουν από αυτούς που αντιμετωπίζουμε καθ''ολη τη διάρκεια του έτους, ωστόσο πολλαπλασιάζονται και καλύπτονται υπό το πέπλο των "μαύρων" προσφορών. Οι κυβερνοεπιθέσεις τείνουν να εκτοξεύνται κατά τις εκπτωτικές περιόδους όπως είναι η Black Friday. Οι καταναλωτές περιμένουν μεγάλες εκπτώσεις και προσφορές, οι απατεώνες από την πλευρά τους ετοιμάζονται να εκμεταλλευτούν αυτή την στάση.

Σύμφωνα με το sepe.gr οι απατεώνες συχνά παρουσιάζονται ως μεγάλα καταστήματα, όπως η Amazon, η Walmart και το Etsy, στέλνοντας παραπλανητικά email, που ισχυρίζονται ότι προσφέρουν αποκλειστικές εκπτώσεις. Τα email αυτά οδηγούν σε ψεύτικες ιστοσελίδες, που μοιάζουν με τις νόμιμες, συνήθως με ανεπαίσθητα ορθογραφικά λάθη ή μικρές παραλλαγές στο domain name. Όσοι προσπαθούν να ψωνίσουν μέσω αυτών των ιστοσελίδων συνήθως πέφτουν θύματα απάτης και χάνουν τα χρήματά τους.

Η επιθυμία των καταναλωτών να κερδίσουν δώρα γίνεται, επίσης, συχνά αντικείμενο εκμετάλλευσης. Οι επιτήδειοι στέλνουν μηνύματα, που προωθούν έρευνες περιορισμένου χρόνου με κληρώσεις, οι οποίες προσφέρουν πολύτιμα δώρα, όπως δωρεάν ακριβές συσκευές κινητών τηλεφώνων. Για να κινητοποιήσουν τα θύματα, ισχυρίζονται ότι μόνο λίγοι “επιλεγμένοι” χρήστες θα κερδίσουν την προσφορά, ασκώντας πίεση στους παραλήπτες να δράσουν γρήγορα.

Image
Αγορές
Photo Credits: @Φωτογραφία από Anna Shvets via pexels.com

Χρυσοί κανόνες:

- Μην εμπιστεύεστε κανένα σύνδεσμο ή συνημμένο αρχείο που λαμβάνετε μέσω email: Ελέγξτε προσεκτικά τον αποστολέα πριν ανοίξετε οτιδήποτε.
- Ελέγξτε προσεκτικά τις ιστοσελίδες των e-shop πριν καταχωρήσετε οποιαδήποτε πληροφορία: Είναι σωστό το URL; Υπάρχουν ορθογραφικά ή σχεδιαστικά λάθη;
- Προστατέψτε όλες τις συσκευές που χρησιμοποιείτε για online αγορές με μια αξιόπιστη μέθοδο ασφαλείας.
- Αν επιθυμείτε να αγοράσετε κάτι από μια άγνωστη εταιρεία, ελέγξτε τις κριτικές πριν πάρετε κάποια απόφαση.

Την προσοχή των καταναλωτών εφιστά και η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης. Σε ανακοίνωσή της αναφέρει τα εξής:

Όπως είναι γνωστό, η Black Friday είναι ένας ξενόφερτος θεσμός που τα τελευταία χρόνια ακολουθούν οι εμπορικές επιχειρήσεις και στη χώρα μας, την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, με την υποχρέωση τήρησης της νομοθεσίας που αφορά στη διενέργεια προσφορών. 
Παρατηρούμε όμως ότι οι μεγάλες «αλυσίδες» εκμεταλλευόμενες την μία αυτή Παρασκευή διαφημίζουν ένα μήνα νωρίτερα το γεγονός και τείνει η μία ημέρα να έχει μετατραπεί σε  «Black Week» σε «Black Mοnth» και όχι σε «Black Friday». Έχει … «ξεχειλώσει» αυτός ο θεσμός και πρέπει  να μπουν κάποιοι περιορισμοί από τα αρμόδια Υπουργεία, διότι δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός αλλά και  θέματα στην ρευστότητα της οικονομίας και ίσως αυτό καταγραφεί στην εορταστική περίοδο που ακολουθεί.

Εν τούτοις, η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης καλεί τους καταναλωτές που θα κάνουν αγορές τις συγκεκριμένες ημέρες, να στηρίξουν τις  μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις.
Να εμπιστευθούν τις κρητικές εμπορικές επιχειρήσεις, που έχουν αποδείξει όλα αυτά τα χρόνια ότι προσφέρουν υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση, ποιότητας και ευρείας γκάμας προϊόντων με πραγματικές μεγάλες εκπτώσεις.

 

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση