Να σπάσει το θεσμικό πλαίσιο ως προς την πτώχευση των ιδιωτών σε δύο κομμάτια εξετάζει η κυβέρνηση, καθώς στενεύουν τα χρονικά περιθώρια.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το κυβερνητικό επιτελείο εξετάζει να προχωρήσει σε έναν νόμο που να περιλαμβάνει το παλιό άρθρο 9 του νόμου Κατσέλη με τις καινούργιες προβλέψεις για την προστασία της πρώτης κατοικίας και σε έναν άλλο νόμο να εντάξει όλο το υπόλοιπο πλαίσιο πτώχευσης φυσικών προσώπων.
Εντελώς αντίθετες σε αυτήν την πρόθεση εμφανίζονται οι τράπεζες, οι οποίες ανησυχούν για επικαλύψεις στα δύο θεσμικά πλαίσια, που μπορεί να αλλοιώσουν την ουσία του συμπεφωνημένου σε αδρές γραμμές θεσμικού πλαισίου το οποίο έχει σταλεί στους θεσμούς.
Το τι τελικώς θα συμβεί μένει να αποφασιστεί εντός της εβδομάδας, αφού και οι θεσμοί θα χρειαστεί να γνωματεύσουν επί του συγκεκριμένου θέματος.
Εν τω μεταξύ, ένα πλήθος θεμάτων θέτουν επί τάπητος οι δανειστές ως προς το νέο θεσμικό πλαίσιο που βρίσκεται σε φάση διαμόρφωσης, αφού μόλις πρόσφατα πήραν στα χέρια τους τα σχετικά drafts.
Όπως έγραψε χθες η «Ν», τρία είναι τα βασικά ζητήματα: το ότι το νέο σχέδιο δεν περιλαμβάνει σαφή περιουσιακά κριτήρια για τους δανειολήπτες που θα ενταχθούν στην προστασία της πρώτης κατοικίας, κάτι που ίσχυε στον παλιό νόμο Κατσέλη, στο ότι δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα λήξης της προστασίας και στο ότι δεν είναι σαφές πότε θα λειτουργήσει η πλατφόρμα που θα αποφασίζει για την ένταξη ή μη ενός δανειολήπτη στην προστασία του νόμου.
Μάλιστα, επειδή οι φήμες λένε πως η πλατφόρμα δεν θα είναι έτοιμη πριν από ένα εξάμηνο, θα χρησιμοποιηθεί εκείνη για την επιδότηση του ενοικίου, με μετατροπές, οι οποίες όμως και αυτές απαιτούν χρόνο.
Ακόμη, οι θεσμοί αναρωτιούνται πώς θα αντιμετωπιστεί το θέμα της προστασίας της πρώτης κατοικίας στο μεταξύ, αφού στο τέλος του μήνα λήγει η ισχύς του νόμου Κατσέλη και η πλατφόρμα δεν θα είναι έτοιμη.
Τα θέματα αυτά θα απασχολήσουν αυτήν και την επόμενη εβδομάδα τους τραπεζίτες και την κυβέρνηση αλλά και τους θεσμούς.
Η κυβέρνηση πάντως θα έχει χρόνο μπροστά της ώστε να κλείσει τη διαπραγμάτευση, αφού οι θεσμοί δείχνουν διατεθειμένοι να περιμένουν αλλαγές ακόμη και μετά την έκθεση της Κομισιόν στις 27/02, μέχρι το Eurogroup της 11ης Μαρτίου.
Όπως ανέφερε χθες ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών Νίκος Καραμούζης, οι διαφορές μπορούν να γεφυρωθούν και να γίνουν και από τις δύο πλευρές έντιμοι συμβιβασμοί.
Είναι απαραίτητο να υπάρξει προστασία της α’ κατοικίας, αλλά μόνο να αφορά τις ασθενέστερες τάξεις, αυτούς που δεν μπορούν να πληρώσουν και να αποκλείει τους κακοπληρωτές, τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.
«Άβολες αλήθειες»
Περισσότερη σαφήνεια για τις ελληνικές τράπεζες και την επενδυτική τους προοπτική «αναζητεί» η HSBC σε χθεσινή έκθεσή της, όπου αναλύει τις διαδικασίες για τη διαχείριση των Μη Εξυπηρετούμενων Ανοιγμάτων σε ενότητα με τον προκλητικό τίτλο «μια σειρά από άβολες αλήθειες». Όπως επισημαίνει, η μακροοικονομική προοπτική της χώρας είναι θετική, η μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων εφικτή και η ανησυχία των αγορών υπερβολική.
Ειδικότερα, η HSBC σημειώνει πως με δεδομένο ότι σχεδόν τα μισά ελληνικά τραπεζικά δάνεια χαρακτηρίζονται ως μη εξυπηρετούμενα και δεδομένης της αρνητικής επίδρασης της παρουσίας μεγάλου όγκου μη εξυπηρετούμενων στοιχείων στην ελληνική οικονομία, επενδυτές, υπεύθυνοι για τη χάραξη πολιτικής και αναλυτές έχουν σωστά τοποθετηθεί σχετικά με τα απαραίτητα βήματα για τη μείωσή τους. Ωστόσο, η τράπεζα πιστεύει ότι οι αυξημένες εποπτικές πιέσεις στις τράπεζες για την επιτάχυνση της μείωσης των NPEs επηρεάζουν τη θετική επίδραση στο ξεκαθάρισμα των ισολογισμών, καθώς επηρεάζουν αρνητικά την προσφορά και τη ζήτηση πιστώσεων. Ως αποτέλεσμα, η HSBC εκτιμά πως η μείωση των NPEs πιθανότατα θα είναι μακροοικονομικά ουδέτερη. Υποστηρίζει επίσης πως η θεσμική αντίδραση στις ανησυχίες των αγορών αναφορικά με το μέγεθος των προβληματικών δανείων δεν θα βοηθήσει. Το κόστος που θα έχει για τις τράπεζες η πρόταση του ΤΧΣ για κρατικές εγγυήσεις επί των senior ομολόγων των τιτλοποιήσεων NPLs σημαίνει πως για τις πρώτες πιθανότατα θα ήταν καλύτερα να απέχουν.
Παράλληλα, το πρόγραμμα θα δημιουργούσε δυνητικά παθητικό για το κράτος. Η πρόταση της ΤτΕ για χρηματοδοτούμενη από τον αναβαλλόμενο φόρο «bad bank» θα άφηνε τις τράπεζες με χαμηλότερα επίπεδα ΝPEs, όμως δεν θα ήταν προς όφελος των τραπεζών, εκτιμά η HSBC. Οι δείκτες NPEs θα παρέμεναν υψηλά, μια αδύναμη κεφαλαιακή θέση θα χρειαζόταν και πάλι ενίσχυση και ο αναβαλλόμενος φόρος και πάλι θα αντιστοιχούσε σε σημαντικό μέρος της κεφαλαιακής θέσης.