Ο Περιστέρης, το αεροδρόμιο Καστελλίου και οι...απρόβλεπτοι Κινέζοι!

Κώστας Μπογδανίδης
Κώστας Μπογδανίδης

Το παρασκήνιο που οδήγησε στη δημοπράτηση με ...μία εταιρεία και η αποχή των Κινέζων- Γιατί το υπουργείο έκανε μια τέτοια επιλογή που μπορεί να "κάψει" το έργο...


  του Κώστα Μπογδανίδη


Επί μήνες από την κυβέρνηση και όχι μόνο διέρρεαν ότι για το αεροδρόμιο Καστελλίου υπήρχε τεράστιο ενδιαφέρον από την κινεζική πλευρά. Ορισμένοι δε…πανώγραφαν και έλεγαν ότι “θεωρείται δεδομένη η συμφωνία με τους Κινέζους που θέλουν διακαώς το έργο”!Τι συνέβη, λοιπόν και μετά από 13 χρόνια ,που έγινε τελικά ο διαγωνισμός, έχουμε μία μόνο προσφορά από το σχήμα της Τέρνα με την Ινδική GMR ; Και μάλιστα από την κορυφαία μεν εταιρεία του κ.Περιστέρη, που φτιάχνει μεγάλα έργα, αλλά  δεν έχει…ειδίκευση στα αεροδρόμια; Βέβαια η απάντηση είναι  ότι έκαναν την κοινοπραξία με τους Ινδούς για να…εξασφαλίσουν την τεχνογνωσία και να πάρουν το έργο!

Κι ενώ όσοι δεν θέλουν το έργο από την περιοχή έστειλαν επιστολή στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για να αμφισβητήσουν το έργο τα ερωτήματα πλέον είναι πολλά. Γιατί η εταιρεία του κ.Περιστέρη μπήκε στο διαγωνισμό ενώ όλοι άλλοι έβλεπαν ότι υπήρχε θέμα και απείχαν; Μπορεί, όμως, με μία προσφορά να δοθεί το έργο; Να κατακυρωθεί στην συγκεκριμένη εταιρεία εάν τόσο μεγάλο σχέδιο που θα φτάσει κοντά στο 1 δις ευρώ;

«Είμαστε πανέτοιμοι και θα το δείτε!» απαντούσαν οι εκπρόσωποι της εταιρείας που ήταν παρόντες στη δημοπράτηση της Πέμπτης. Ένα ολόκληρο επιτελείο ανθρώπων το οποίο υποβοηθούσε τα στελέχη που κατέθεσαν την προσφορά λέγοντας ότι είναι σίγουροι πως μπορούν να φέρουν σε πέρας ένα τόσο μεγάλο πρότζεκτ.

«Πρώτα από όλα πρέπει να δούμε τι θα γίνει με τις προδιαγραφές. Εάν η εταιρεία που κατέθεσε την προσφορά έχει όλα τα εχέγγυα. Την άλλη εβδομάδα θα ανοιξουμε τους φακέλους που έχουν να κάνουν με τα πιστοποιητικά, την τεχική και την οικονοική προσφορά. Εκεί θα δούμε εάν μπορεί η εταιρεία να πάει στο επόμενο στάδιο. Το θετικό είναι ότι ο διαγωνισμός έγινε!» λέει στο cretalive ο δήμαρχος Μινώα κ.Καλογεράκης που συμμετείχε στην επιτροπή του διαγωνισμού.

Αυτό είναι το τεχνικό- οικονομικό θέμα για το οποίο κανένας δεν μπορεί να ξέρει εάν η ΤΕΡΝΑ με την ινδική εταιρεία (έχουν συμμετοχή 90-10% στην κοινοπραξία) θα περάσει τις «εξετάσεις».

Το άλλο μείζον θέμα, ωστόσο, είναι ο ανταγωνισμός. Μπορεί μια εταιρεία, μια προσφορά να «στηρίξει» ένα διεθνή διαγωνισμό; Θα περάσει από την επιτροπή των Βρυξελλών;

Στελέχη του υπουργείου έλεγαν  ότι «δεν υπάρχει πρόβλημα» και πως το ίδιο έγινε με άλλους μεγάλους διαγωνισμούς με ένα μόνο υποψήφιο, στα πρότυπα των αντίστοιχων διαγωνισμών στην ΤΡΕΝΟΣΕ, στο Ελληνικό, στον ΟΠΑΠ, στον ΟΛΠ αλλά και στο ΔΕΣΦΑ.  

 

Η ουσία και το παρασκήνιο

 

Αλλά πέραν όλων αυτών υπάρχει η ουσία μιας κυβερνητικής επιλογής με πολλά ρίσκα και το παρασκήνιο. Μιας υπόθεσης που συζητείται χρόνια, υπάρχει ενδιαφέρον από μεγάλες εταιρείες, ενώ οι Κινέζοι με την ΑΡΧΙΡΟΔΟΝ όχι απλώς εμφανιζόταν έτοιμοι να μπουν στο έργο, αλλά είχαν δαπανήσει τεράστια χρήματα για να ετοιμαστούν! Και μεχρι πρότινος η ίδια η κυβερνητική πλευρά τους έδινε ως φαβορί για το έργο!

Πως λοιπόν μαι τέτοια κοινοπραξία δεν συμμετείχε τελικά, ενώ επιμόνως ζητούσε να δοθεί μια παράταση ώστε να ετοιμαστεί καλύτερα το σχέδιο;

“Κι όμως αποδείχτηκαν για άλλη μια φορά απρόβλεπτοι” διαρρέουν στο υπουργείο. Οι Κινέζοι ήταν γνωστό ότι ήθελαν το έργο, ζηούσαν κυριαρχία, όπως κάνουν σε όλα τα έργα που θέλουν να πάρουν. Κι αυτός ήταν ένας φόβος , που τον γνώριζε , τον είχε βιώσει η κυβέρνηση, σε άλλες περιπτώσεις.

Σε σύσκεψη που είχε γίνει προ ημερών με πρωτοβουλία της Κινεζικής πρεσβείας στην Αθήνα παρουσία στελεχών της China Development Bank και εκπροσώπων ελληνικών τεχνικών ομίλων, δηλώθηκε η βούληση της χρηματοδότησης του έργου με την προϋπόθεση ότι στην εταιρεία παραχώρησης θα συμμετείχε η Κινεζική China State Construction Engineering Co. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ενημέρωση για την μη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό πραγματοποίησαν χθες σε κυβερνητικό επίπεδο εκπρόσωποι της Γαλλικής πλευράς. Για το Καστέλλι υπήρχαν αρχικά ενδιαφερόμενες δύο γαλλικές εταιρείες. Η Vinci σε συνεργασία με τον Άκτωρα και η Bouygues με την J&P Αβαξ. Όμως και τα δύο σχήματα επέλεξαν να μην συμμετάσχουν στο διαγωνισμό θεωρώντας ότι υπάρχουν ακόμη πολλές γκρίζες ζώνες για το έργο.

Το ερώτημα παραμένει γιατί η κυβερνηση ενώ είχε όλα αυτά υπόψιν της προχώρησε στη δημοπράτηση; Εάν θεωρεί ότι επί της ουσίας το έργο μπορεί να γίνει (από την ΤΕΡΝΑ) θα φανεί το επόμενο διάστημα. Εάν το έκανε για λόγους επικοινωνιακούς και μόνο, να δείξει δηλαδή ότι εκείνη είναι που το δημοπράτησε απλώς “έκαψε” το έργο- και τότε οι πολέμιοι του Κστελλίου θα ανοίξουν σαμπάνιες!

 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ