Δώδεκα χρόνια...φαγούρα για το αεροδρόμιο Καστελλίου!

Ο Σπίρτζης είχε δηλώσει ότι το...Μάρτιο θα έχει ανάδοχο το έργο

Την Παρασκευή ήταν προγραμματισμένη η δημοπράτηση του έργου, προϋπολογισμού 850 εκατ. ευρώ, η οποία πήρε τη σκυτάλη από την αναβληθείσα -της 23ης Φεβρουαρίου- διαδικασία υποβολής δεσμευτικών προσφορών.

Για δεύτερη, λοιπόν, φορά ο διαγωνισμός αναβάλλεται και όπως όλα δείχνουν η νέα δημοπράτηση θα βρεθεί πιο κοντά στην εκπνοή του 2016. Βέβαια, αυτή τη φορά, η παράταση αυτή είναι... βουβή. Ούτε ανακοίνωση ούτε επίσημη γνωστοποίηση-τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή που γραφόταν το κείμενο αυτό- υπήρξε προς τους άμεσα ενδιαφερόμενους, μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες.

«Όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη έχουν ζητήσει παράταση και το υπουργείο το εξετάζει» είπε αξιωματούχος του υπουργείου υποδομών, σύμφωνα με το Reuters.

Διαβεβαιώσεις χωρίς αντίκρυσμα

Παρά τις συνεχείς διαβεβαιώσεις του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη ότι το έργο μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης και ότι οι όροι της σύμβασης έχουν βελτιωθεί, ήταν κοινό μυστικό, τουλάχιστον, εδώ και δύο μήνες, ότι
θα απαιτηθεί μία ακόμη παράταση. Ο λόγος; Η τελική μορφή της διακήρυξης και των τευχών δημοπράτησης δεν έχει οριστικοποιηθεί- βάσει των σχολίων των ενδιαφερόμενων εταιρειών- και κατ' επέκταση δεν έχει δημοσιευθεί.
Πολύ απλά, χωρίς οριστικά και δημοσιευμένα τεύχη δημοπράτησης, διαγωνισμός είναι αδύνατο να πραγματοποιηθεί. 

Επιπροσθέτως, η αύξηση της συμμετοχής του Δημοσίου από 45% έως 55% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας που θα συσταθεί, θα οδηγήσει στην εγγραφή στον κρατικό προϋπολογισμό του κόστους κατασκευής, δηλαδή των
850 εκατ. ευρώ. Αυτό, σε συνέχεια της αυστηροποίησης των κανόνων της Eurostat σχετικά με την αντιμετώπιση,
σε επίπεδο ένταξης ή μη στον ισολογισμό της κεντρικής κυβέρνησης, του κόστους έργων που υλοποιούνται με τη συμμετοχή ιδιωτικού - δημόσιου τομέα. Εναλλακτική "φόρμουλα” σε αυτό θα ήταν μείωση της συμμετοχής του
Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο της προς σύσταση εταιρείας, ωστόσο, είναι αμφίβολο εάν το Υποδομών έχει επεξεργαστεί αυτό το είδος της "αρχιτεκτονικής”. 

Εξάλλου, όσο η αξιολόγηση με τους δανειστές δεν ολοκληρώνεται τόσο το ρίσκο χώρας παραμένει σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, αποτρέποντας το επενδυτικό ενδιαφέρον.

Παρόλ'αυτά, ο κ. Σπίρτζης:

*   διαβεβαίωσε σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ1 (31/3) ότι "μέχρι τον Μάιο – Ιούνιο θα έχουμε ανάδοχο” για το Καστέλι.

*   σημείωσε σε έτερη, πρόσφατη, συνέντευξή στο ραδιοφωνικό σταθμό Real Fm (20/4), απαντώντας σε ερώτηση για την κατάσταση της οικονομίας, ότι: "[...] έχουν βγει δύο διαγωνισμοί. Αυτοί οι διαγωνισμοί είναι 1 δις. ευρώ το αεροδρόμιο στο Καστέλι και 600 εκατομμύρια περίπου το Θριάσιο στην Αθήνα, στον Πειραιά. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν έργα τα οποία προωθούνται.[...] οι ιδιώτες επενδυτές που θα έρθουν θα βάλουν πάρα πολλά χρήματα από την τσέπη τους και αυτό σημαίνει ότι μία χώρα που θα ήταν με υψηλό ρίσκο και θα είχε όλα αυτά τα αρνητικά φαινόμενα προφανώς δεν θα ήταν επιλογή των επενδυτών”.

Το έργο

Σύμφωνα με τα στοιχεία του έργου, η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης θα είναι 35 χρόνια και θα αφορά στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς
αερολιμένα Kρήτης, που θα αναπτυχθεί σε έκταση 6.000 στρεμμάτων.

Θα περιλαμβάνει διάδρομο προσγειώσεων μήκους 3,2 χλμ. (με δυνατότητα επέκτασης στα 3,8 χλμ. και πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου), τρεις συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας
και δύο συνδετήριους με το στρατιωτικό αεροδρόμιο, 400 στρ. για ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων (εμπορικά κέντρα κ.λπ.), βιοκλιματικό κτήριο αεροσταθμού, ταινιόδρομους επιβατών, 5 σταθερές θέσεις MARS ταυτόχρονης
εξυπηρέτησης 10 αεροσκαφών, 25 επιπλέον θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας,πύργο ελέγχου, πάρκινγκ 1.000 οχημάτων, ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης αποβλήτων κ.ά. Στη σύμβαση περιλαμβάνονται επιπλέον δύο διασυνδετήριοι οδικοί άξονες (18 χλμ. και 6 χλμ.) με τη Xερσόνησο και τον δρόμο Hράκλειο-Aρκαλοχώρι-Bιάννος.

Ποιες εταιρείες ενδιαφέρονται;

Η κοινοπραξία «China State Construction Engineering Co-Archirodon Group-Zurich Group», οι όμιλοι Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η ΜΕΤΚΑ, J&P Άβαξ και Zurich Airport.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ