ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΒΟΑΚ: Αναμονή για τις οικονομικές προσφορές για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο

Το τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο είναι το βασικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου με μήκος 157,5 χλμ.

ΒΟΑΚ: Αναμονή για τις οικονομικές προσφορές για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο

Σε αναμονή έχουν τεθεί τα σχήματα στο μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ για να ανοίξουν οικονομικές προσφορές για το βασικό τμήμα Χανιά-Ηράκλειο.

Με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δόθηκε παράταση στο άνοιγμα των οικονομικών προσφορών μέχρι τις 7 Μαρτίου 2024. Αυτό σύμφωνα με το ypodomes.com,  σημαίνει πως παρατείνεται και η αγωνία για το πότε θα προχωρήσει προς ολοκλήρωση ο διαγωνισμός με τρία σχήματα να δηλώνουν παρών.

Η ενεργοποίηση της παράτασης ήταν ούτως ή άλλως αναγκαία καθώς έληγε η προηγούμενη οκτάμηνη παράταση που είχε δοθεί στις 8 Μαϊου 2023. Ο διαγωνισμός του ΒΟΑΚ για το βασικό τμήμα Χανιά-Ηράκλειο έχει περάσει στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος καθώς είναι σήμερα το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης της χώρας και ένα έργο φιλέτο για τους Ομίλους που συμμετέχουν.

Τα σχήματα που έχουν φτάσει στην τελική ευθεία είναι:

1.“ΙΔΟΜΕΝΕΑΣ” αποτελούμενο από τις ΑΒΑΞ-EGIS-MERIDIAM,

2.ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ,

3.ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ

Αυτός που θα αναλάβει το έργο θα αλλάξει και πάλι το τοπίο στις κατασκευές. Αν για παράδειγμα επικρατήσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα επιβεβαιώσει την παντοκρατορία της ανεβάζοντας πάνω από τα 7 δισ. ευρώ το ανεκτέλεστο της. Αν τα καταφέρει η ΑΒΑΞ, θα είναι μια ανάσα από το ανεκτέλεστο των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Αν επικρατήσει η Μυτιληναίος (από κοινού με την ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ), τότε θα δημιουργήσει ακόμα ένα μεγάλο πυλώνα στις κατασκευές. Θα είναι επίσης η πρώτη μεγάλη οδική παραχώρηση που θα έχει αναλάβει (μέσω της Μ Παραχωρήσεων).

Η διαδικασία αποκάλυψης των προσφορών θα προχωρήσει ανεξάρτητα από τις προσφυγές που έχουν κατατεθεί  από τους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου. Οι προσφυγές όπως έχεί γίνει γνωστό κινούνται κατά των περιβαλλοντικών όρων για την παράκαμψη Ηρακλείου και ζητείται η επαναξιολόγηση της περιβαλλοντικής μελέτης καθώς οι δύο Δήμοι ζητούν μερική υπογειοποίηση για λόγους όχλησης. Η εξέταση τους θα πραγματοποιηθεί τον Ιανουάριο του 2024.

Ένα ερώτημα είναι τι θα γίνει σε περίπτωση που ικανοποιηθεί το αίτημα των δύο Δήμων. Αν δηλαδή θα επηρεαστεί ο διαγωνισμός, τι επίδραση θα έχει στη διαδικασία και ποια θα είναι η εξέλιξη του. Παράλληλα ερωτηματικά τίθενται και για την χρηματοδότηση του έργου από το Ταμείο Ανάκαμψης λόγω των πολύ στενών προθεσμιών που έχει, καθώς θα πρέπει να έχει απορροφηθεί το απαιτούμενο ποσό μέχρι το 2026.

Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού

Το τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο είναι το βασικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου με μήκος 157,5 χλμ. Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο είναι προβλέπεται η κατασκευή 34χλμ σηράγγων (και για τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, δηλαδή αναλογικά 17χλμ ανά κατεύθυνση).

Το πρώτο βήμα  που θα γίνει είναι η ολοκλήρωση και βαθμολόγηση των τεχνικών προσφορών που όμως δεν είναι κρίσιμης σημασίας για την ανάδειξη του αναδόχου-παραχωρησιούχου. Το τελικό και πιο κρίσιμο βήμα είναι η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών που θα κρίνει ποιο από τα τρία σχήματα θα κάνει δικό του το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ.

Μετά την ανακήρυξη του μειοδότη θα χρειαστεί χρόνος για την γραφειοκρατική ολοκλήρωση της διαδικασίας και φυσικά για τις όποιες προσφυγές από εκείνους που δεν τα κατάφεραν. Στην συνέχεια θα ανακηρυχθεί ο προσωρινός ανάδοχος, θα ξεκινήσει η προσυμβατική περίοδος με την συγγραφή της σύμβασης παραχώρησης, την έγκριση της από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Επόμενο στάδιο θα είναι η κύρωση της από τη Βουλή των Ελλήνων (θα γίνει Νόμος του Κράτους) και τελικά η υπογραφή της.

Συνολικά από ανάλογες περιπτώσεις, …μπουλντόζες πιθανότατα θα δούμε από το 2025 και βλέπουμε. Αυτό γιατί και όταν υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης θα θα χρειαστούν αρκετοί μήνες για να ξεκινήσουν τα έργα μιας και θα απαιτηθεί από τον παραχωρησιούχο να εκπονήσει τις απαραίτητες μελέτες ενώ το Δημόσιο θα πρέπει εν ευθέτω χρόνω να του παραδώσει τις απαραίτητες εκτάσεις για να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.

Αναφορικά με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης που κυμαίνεται στα 440 εκατ. ευρώ, υπάρχει ένα τμήμα που αφορά το βασικό τμήμα Χανιά-Ηράκλειο. Το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης αφορά τα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη (90 εκατ. ευρώ) και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος (186 εκατ. ευρώ) που έχουν υπογραφεί.

Να θυμίσουμε πως το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη και το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος έχουν υπογραφεί. Το πρώτο (που είναι και έργο-ΣΔΙΤ) υπεγράφη τον περασμένο Μάιο με ανάδοχο το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ και το δεύτερο πριν από ένα έτος με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση