ΚΡΗΤΗ
Οι τρεις πρώτες εβδομάδες του Ιουλίου κρίσιμες για τον τουρισμό
Χαμηλές πληρότητες, προβλήματα ρευστότητας και προβληματισμοί για την διαχείριση των κρουσμάτων οι επιφυλάξεις των ξενοδόχων
SHARE:
Πληρότητες κάτω του 50% είναι το ρεαλιστικό σενάριο που έχουν μπροστά τους οι ξενοδόχοι για το υπόλοιπο της φετινής τουριστικής σεζόν, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν ελπίζουν πως τα πράγματα μπορεί να εξελιχθούν πιο αισιόδοξα.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου, Μανώλης Τσακαλάκης, πάντως, μιλώντας στην εκπομπή «Πρώτη Γραμμή» του Team FM δεν έκρυψε τον προβληματισμό του για ό,τι έρχεται, σημειώνοντας με έμφαση πως οι τρεις πρώτες εβδομάδες του Ιουλίου θα κρίνουν και το μέλλον της κουτσουρεμένης σεζόν.
«Όλο το παιχνίδι θα παιχτεί και θα παγιωθεί μία κατάσταση ανοίγματος ή αν θα ανοίξουμε όλοι από τη συμπεριφορά μας τις πρώτες τρεις εβδομάδες. Δηλαδή όταν θα έρθουν οι ξένοι και αυτό που θα ζήσουν αν θα τους ικανοποιήσει τις προσδοκίες τους, εάν θα υπάρξει τάξη, αν τηρούνται τα πρωτόκολλα, αν αποδειχθεί πως είμαστε ένας ασφαλής προορισμός και δεν υπάρξει επιμόλυνση», σχολίασε ο κ. Τσακαλάκης, ο οποίος πάντως θύμισε πως «ο τουρισμός σημαίνει καλή ψυχολογία και όταν φοβάσαι πως θα ταλαιπωρηθείς ή θα πεθάνεις, τότε δεν το κουνάς από το σπίτι σου», δίνοντας το στίγμα του γενικότερου κλίματος.
Οι ξενοδόχοι «σηκώνουν πάντα το βάρος της οικονομίας» σημείωσε ακόμα ο ρεθυμνιώτης ξενοδόχος, ξεκαθάρισε όμως πως «αυτή τη φορά είναι κάτι πάνω από τις δυνάμεις μας, δεν είναι μόνο επιχειρηματικό ρίσκο, έχουμε να αντιμετωπίσουμε και άλλα θέματα. Θέματα υγείας. Έχουμε διατυμπανίσει ότι δεν βάζουμε πάνω από την υγεία το επιχειρείν».
Σημαντικό πρόβλημα είναι και το θέμα της ρευστότητας, καθώς «ενώ η κυβέρνηση είχε υποσχεθεί πως θα δώσει ρευστότητα μέσω των τραπεζών με χαμηλότοκο δάνειο, τελικά οι τράπεζες τα δίνουν σε πολύ λίγους και ζητούν από 3 ως 8% επιτόκιο», λέει ο ίδιος.
ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ COVID;
Ένα άλλο μεγάλο ζητούμενο είναι τι θα γίνει με τα ξενοδοχεία υποδοχής επισκεπτών, που προκύπτει ότι είναι θετικοί στον κορωνοϊό. Κανείς ξενοδόχος δεν έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον να διαθέσει τη μονάδα του ως covid hotel, ενώ ταυτόχρονα οι ιδιοκτήτες ξενοδοχείων έχουν να αντιμετωπίσουν και το ζήτημα της αστικής τους ευθύνης και των συνεπειών που ενδεχομένως θα έχουν εάν κάποιος από τους πελάτες τους μολυνθεί κατά τη διάρκεια των διακοπών του. Όλα αυτά είναι ερωτήματα και προβληματισμοί, που εξακολουθούν να βαραίνουν στην ζυγαριά του «να ανοίξω ή να μην ανοίξω».
«Για να τηρηθούν τα πρωτόκολλα θα πρέπει να υπάρχει και η ατομική ευθύνη του καθενός και φυσικά και των πελατών. Δεν μπορούμε να κυνηγάμε τους πελάτες με το δίκανο, ότι δεν τηρήθηκαν οι αποστάσεις. Ο πελάτης έρχεται να κάνει διακοπές, στο πνεύμα των διακοπών και θα ξεφύγεις λίγο και θα πιεις και ένα ποτήρι παραπάνω και πιθανόν δεν θα τηρούν τις νόμιμες αποστάσεις.
Επίσης, είπαν πως καθημερινά θα κάνουμε αντί για 3 χιλ τεστ, 6 χιλ τεστ. Όσοι βρεθούν θετικοί πρέπει να παραμείνουν σε καραντίνα σε συγκεκριμένα ξενοδοχεία, μέχρι στιγμής όμως κανείς δεν έχει διαθέσει το ξενοδοχείο του για αυτό το λόγο. Είναι δύσκολο να το κάνεις, στιγματίζεις το ξενοδοχείο, επιπλέον εμείς δεν μπορούμε να μετατρέψουμε τα ξενοδοχεία σε νοσοκομεία. Και άντε και κάποιος ξενοδόχος το κάνει. Είναι σίγουρο ότι το προσωπικό του θα ακολουθήσει; Με τον κίνδυνο να νοσήσει;», λέει ακόμα ο κ. Τσακαλάκης.
ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΟΥ ΤΖΙΡΟΥ;
Ένα άλλο μεγάλο «αγκάθι» για τους ξενοδόχους είναι η ασφάλιση του τζίρου τους. Όπως λέει ο κ. Τσακαλάκης, «οι περισσότεροι τουρ οπερέιτορς βρίσκονται στον χαμηλότερο τζίρο τους σε σχέση με τα τελευταία 20 χρόνια και δηλώνουν πως θα μας πληρώσουν δύο μήνες μετά την αποχώρηση του πελάτη. Έχει τη δυνατότητα ο ξενοδόχος να αντέξει; Και αν έχουμε ένα ακόμα Thomas Cook; Προσπαθούμε να βρούμε εταιρείες μήπως να ασφαλίσουμε τον τζίρο, αλλά οι περισσότερες έχουν πολύ υψηλά ασφάλιστρα» και συμπληρώνει πως η Ελλάδα παραμένει ένα πολύ υψηλά φορολογημένο τουριστικό προϊόν, που δεν είναι ανταγωνιστικό. «Ενώ είχαμε ζητήσει από την κυβέρνηση να μας δώσει την πολυπόθητη ανταγωνιστικότητα, δηλαδή το χειμώνα που θα ψάχνουμε πελάτες για την επόμενη σεζόν, θα είμαστε μαζί με τις ανταγωνιστικές αγορές κι εμείς θα ξεκινάμε με κόστος στον θεό και οι άλλοι με το χαμηλότερο κόστος, τίποτα δεν έχει γίνει. Εμείς ζητάμε το μέσο κόστος της Ε.Ε. Ανταγωνιστικότητα σημαίνει ΦΠΑ 6%, το τόλμησε η κυβέρνηση σαμαρα και εκτινάχθηκε τότε ο τουρισμός από τα 12 εκ και πήγε 24 εκ. Μετά η φορολογία εκτινάχθηκε πάλι και σήμερα είμαστε το πιο υψηλά φορολογημένο προϊόν της Ευρώπης».
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΠΛΟΙΟΚΤΗΤΗ ΤΟΥ OLYMPUS ΓΙΑ ΠΑΚΕΤΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Στο μεταξύ, οι ξενοδόχοι του Ρεθύμνου έχουν ήδη ξεκινήσει επαφές με τον πλοιοκτήτη του Olympus ώστε να γίνει μία συνεργασία για τουριστικά πακέτα οικονομικών διακοπών, που θα μπορούν να προσελκύσουν και εσωτερικό τουρισμό. Οι επαφές θα συνεχιστούν και τις επόμενες ημέρες στην Αθήνα.