ΚΡΗΤΗ

Ημέρες Αττίλα και ... 1974 θυμούνται οι ξενοδόχοι στο Ρέθυμνο!

Η ζήτηση παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα

No profile pic

Βιώνουμε ξανά μία κατάσταση που μου θυμίζει το 1974. Τότε ήταν η τελευταία φορά που δεν μπόρεσαν να λειτουργήσουν τα ξενοδοχεία, λόγω του Κυπριακού!”.

Οι συνειρμοί του προέδρου του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου, κ. Μανώλη Τσακαλάκη, τον γυρίζουν 46 χρόνια πίσω.

Η ιστορία δεν επαναλαμβάνεται ακριβώς, μάλλον ... μετεξελίσσεται και μεταλλάσσεται, όπως ο ίδιος ο Covid-19: Θάνατο και δυστυχία έσπειρε ο Αττίλας στο μαρτυρικό νησί της Αφροδίτης, θάνατο και δυστυχία σπέρνει και ο κορωνοϊός, σε όλο τον πλανήτη ετούτη τη φορά.

Όλα έρχονται σε δεύτερη μοίρα όταν μιλάμε για την Υγεία. Κάθε μάχη έχει και της απώλειές της. Και σε τούτο τον πόλεμο που δίνουμε, με αυτό τον “αόρατο” όπως τον έχουν χαρακτηρίσει “εχθρό”, η πανδημία σκορπά το θανατικό της: Και ανθρώπινες ζωές χάνονται, και θέσεις εργασίας.!

Είτε έτσι, είτε αλλιώς, ο αγώνας για την επιβίωση θα είναι μεγάλος.

Η τουριστική σεζόν έχει εξελιχθεί (και) στο Ρέθυμνο σε “σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες” όπως δηλώνει στο Cretalive ο κ. Τσακαλάκης.

Ο δικός μας νομός και εκείνος του Λασιθίου, έχουν μεγάλη εξάρτηση από τον τουρισμό”, θα προσθέσει, αν και για τον ίδιοπάνω από όλα είναι η Υγεία και μετά το επιχειρείν”.

Και περιγράφοντας το “πάρα πολύ μεγάλο πρόβλημα” που υπάρχει, ο κ. Τσακαλάκης θα θέσει μερικά καίρια ερωτήματα, αναμένοντας “αυτά τα έρμα τα πρωτόκολλα, τα οποία τα κυνηγάμε εδώ και δύο μήνες”.

Μας ρωτάνε τι θα γίνει και δεν ξέρουμε τι να τους απαντήσουμε! Το κύριο ζητούμενο είναι η αστική ευθύνη. Ας πούμε ότι ανοίγουμε. Εάν έρθει κάποιος ξένος, ο οποίος γυρίζοντας στην πατρίδα του, διαπιστωθεί ότι προσβλήθηκε από τον ιό, και πάθει κάτι, ποιος θα φέρει την ευθύνη; Ποιος θα τον αποζημιώσει; Εδώ για μία απλή γαστρεντερίτιδα, ένας ξενοδόχος μπορεί να ταλαιπωρείται μέχρι και τρία χρόνια, πληρώνοντας από 10.000 έως 25.000 ευρώ αποζημίωση! Τώρα με τον κορωνοϊό, εάν συμβεί το οτιδήποτε, θα γυρεύουν ολόκληρο το ξενοδοχείο!

Να πάμε όμως και στους εργαζομένους. Εάν αντίστοιχα κολλήσει κάποιος από αυτούς, ποιος θα αναλάβει την ευθύνη;”.

 

Από άνοιξη... φθινόπωρο

Η ζήτηση παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Οι ακυρώσεις είναι πολλές, όπως και οι αλλαγές των ημερομηνιών: Οι πιο αισιόδοξοι, που δεν μπορούν με τίποτα να συμβιβαστούν με την ιδέα ότι δεν θα κάνουν διακοπές, μεταθέτουν τις κρατήσεις τους από την άνοιξη... στο φθινόπωρο – μπας και έως τότε, έχουν φτιάξει σε παγκόσμιο επίπεδο τα πράγματα.

Καλά καλά βέβαια οι επίδοξοι παραθεριστές δεν γνωρίζουν εάν θα γίνουν πτήσεις. Και ο τουρισμός της Κρήτης βασίζεται εν πολλοίς στις αερομεταφορές.

Οι άνθρωποι δεν ξέρουν εάν θα ταξιδέψουν” επιβεβαιώνει και ο κ. Τσακαλάκης, τονίζοντας ότι χρειάζεται μία “κοινοτική και ευρωπαϊκή νομοθεσία” για την ασφαλή επανεκκίνηση του τουριστικού προϊόντος.

Πολλά ακούγονται και γράφονται, εντούτοις από τα επίσημα πρωτόκολλα θα καθοριστεί το πώς και ποια ξενοδοχεία θα λειτουργήσουν. Κι είναι μεγάλο ερωτηματικό εάν τελικά τα ξενοδοχεία θα μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις, με πληρότητα 50-60%.

Μόλις δοθούν οι σαφείς οδηγίες για τον τρόπο λειτουργίας, οι ξενοδόχοι θα κάνουν τους υπολογισμούς τους, για να δουν εάν βγαίνουν, κι ύστερα θα λάβουν την τελική τους απόφαση.

Ο χρόνος ωστόσο πιέζει, γιατί πλησιάζουμε τα μέσα Μαΐου, δίχως να υπάρχει κάτι το χειροπιαστό.

Με την πλάτη στον τοίχο βρίσκονται χιλιάδες εργαζόμενοι, οι οποίοι πραγματικά δεν ξέρουν τι τους ξημερώνει...

Θεωρείται σχεδόν σίγουρο ότι οι υγειονομικοί κανόνες θα είναι πιο αυστηροί, συνεπώς θα χρειάζεται και παραπάνω προσωπικό στα ξενοδοχεία, άρα επιπλέον κόστος για τους επιχειρηματίες.

Ο πρόεδρος των Ξενοδόχων του νομού Ρεθύμνου υπογραμμίζει κι άλλο ένα πολύ σοβαρό ζήτημα: τον χρόνο αφομοίωσης του πρωτοκόλλου. Όπως θα πει, “απαιτείται τουλάχιστον ένας μήνας για την εκπαίδευση του προσωπικού”, ειδάλλως “θα έχουμε θύματα!”. Κι από εκεί που είμαστε το καλό παράδειγμα, στη διαχείριση της πανδημίας, μπορούμε “πολύ εύκολα να ξαναγίνουμε το μαύρο πρόβατο”, όπως ήμασταν την εποχή της οικονομικής κρίσης.

Οι ισορροπίες είναι λεπτές. Ο κ. Τσακαλάκης δεν θέλει να σκέφτεται τι μπορεί να συμβεί, εάν για παράδειγμα, ο ιός μεταδοθεί από έναν “ασυμπτωματικό πελάτη” σε μία καμαριέρα, που θα έχει πρόσβαση στο δωμάτιό του.

Την ίδια στιγμή, οι “Tour operators ζητούν εκπτώσεις 50%, λόγω της μικρής ζήτησης” μας λέει ο κ. Τσακαλάκης.

Τα 12μηνης διάρκειας ξενοδοχεία αποφασίστηκε να επαναλειτουργήσουν την 1η του Ιούνη.

Θα ανοίξουν, για να φιλοξενήσουν ποιον; Για να μπουν κι άλλο μέσα;” αναρωτιέται ο κ. Τσακαλάκης, που βάσει των τωρινών δεδομένων είναι πέρα για πέρα απαισιόδοξος: “Το πολύ το 20% των ξενοδοχείων, πανελλαδικά, να καταφέρει να ανοίξει”.

Ακόμα κι αν επικρατήσει αυτό το σενάριο, απαιτείται ιδιαίτερη μέριμνα για τους εργαζόμενους, όπως “η επέκταση του ταμείου τους”, για να μείνει η κοινωνία όρθια...

Όπως κι αν εξελιχθεί η σεζόν, “δεν μπορούμε να παραμείνουμε κλειστοί για πάντα” επισημαίνει ο κ. Τσακαλάκης, λέγοντας ότι η εκπαίδευση και η προετοιμασία για το 2021 θα πρέπει να ξεκινήσει από τώρα...

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση