ΚΡΗΤΗ
Ένα ταξίδι στον μαγικό κόσμο του Σύμπαντος για μαθητές της Κρήτης!
Οι μαθητές που ξεχώρισαν στο 1ο Σχολείο Αστροφυσικής Κρήτης μιλούν στο Cretalive για τη μοναδική εμπειρία που έζησαν.
Της Κατερίνας Μυλωνά
Στα μυστικά ενός ανεξερεύνητου κόσμου μυήθηκαν μαθητές που συμμετείχαν στο 1ο Σχολείο Αστροφυσικής Κρήτης, το οποίο διοργανώθηκε από το Ινστιτούτο Αστροφυσικής του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, σε συνεργασία με το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης και τον Σύλλογο Φυσικών Κρήτης από το Μάρτιο έως το Μάιο 2021.
Το έπαθλο για τους πέντε πρώτους ήταν βιβλία αστρονομίας των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης. Επιπλέον, οι τρεις πρώτοι από αυτούς λαμβάνουν και ένα ιδιαίτερο βραβείο: τη δυνατότητα να συμμετάσχουν το φετινό καλοκαίρι σε δύο βραδιές αστρονομικής παρατήρησης με το τηλεσκόπιο 1.3μ μαζί με τους ερευνητές του Αστεροσκοπείου Σκίνακα.
Οι πέντε πρώτοι στην κατάταξη ήταν: o Αλέξανδρος Πεδιαδιτάκης από το Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου, ο Αδάμ Παπαμαστοράκης από το 2ο ΓΕΛ Ηρακλείου, ο Νικόλαος Τσακμάκας από το 1ο ΓΕΛ Ρεθύμνου, η Αντωνία Χαραλαμπάκη από το 1ο ΓΕΛ Ηρακλείου και η Νικολέτα Μαυράκη από το 5ο ΓΕΛ Ηρακλείου.
Ο Αλέξανδρος Πεδιαδιτάκης, βλέπει σαν χόμπι την Αστροφυσική. Τον ενδιαφέρει να σπουδάσει στο Πολυτεχνείο, ιδιαίτερα να γίνει Μηχανολόγος.
Για το σχολείο Αστροφυσικής, περιγράφει πως ήταν μια συναρπαστική εμπειρία, είχε την ευκαιρία να βρεθεί με καθηγητές με μεταδοτικότητα και ταλέντο. Κατάλαβε για ποιο λόγο βρίσκονται σε αυτή την θέση και διδάσκουν στους φοιτητές.
«Αποκόμισα πολλές νέες γνώσεις από τις διαλέξεις που δόθηκαν και ενίσχυσαν το ενδιαφέρον μου για την εξερεύνηση του Σύμπαντος και του κόσμου, γενικότερα», τονίζει.
Θεωρεί πως πρόκειται για γνώσεις που μπορεί να έχει ο κάθε πολίτης.
Ο Αλέξανδρος ανυπομονεί να διανυκτερεύσει στο Αστεροσκοπείο Σκίνακα, θεωρεί πως θα είναι μια μοναδική ευκαιρία για τον ίδιο.
Ο Αδάμ Παπαμαστοράκης κάνει λόγο για μια ωραία εμπειρία.
«Αυτό που πιστεύω είναι ότι το επάγγελμα του επιστήμονα/ερευνητή είναι υποτιμημένο στη χώρα μας από τον μέσο πολίτη (και όχι μόνο..) και αυτό διότι (εκτός των άλλων) αποτελούμε ιδιαίτερα συντηρητικό λαό (δεν δεχόμαστε εύκολα τον εκσυγχρονισμό) και δεν είναι ευρέως αποδεκτή (ή αντιληπτή, ολότελα) η τεράστια συνεισφορά των επιστημόνων και των ερευνητών στη κοινωνία.
Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που δυστυχώς οι περισσότεροι από εμάς που έχουμε στόχο την έρευνα ωθούμαστε να επιλέξουμε την εναλλακτική επιλογή του εξωτερικού. Αφού στις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες η κοινωνική θέση του επιστήμονα βρίσκεται πολύ- πολύ ψηλότερα από ό,τι στην Ελλάδα και πολλά ξένα κράτη καταβάλουν προσπάθεια για να «μαζέψουν» ερευνητές προσφέροντας υψηλότερες αμοιβές και καλύτερη μεταχείριση και υποδομές από ότι εδώ. Θα ήθελα απίστευτα πολύ να μείνω εδώ για να βοηθήσω τόσο στην έρευνα όσο και στον εκσυγχρονισμό και τη μόρφωση του μέσου πολίτη όμως είναι σαν να με «απωθεί» τόσο ο ίδιος όσο και το κράτος», τονίζει.
Ο Νίκος Τσακμάκας μιλά για μία υπέροχη εμπειρία που θα του μείνει αξέχαστη. Θέλει να ασχοληθεί επαγγελματικά με την αστροφυσική. «Δεν πιστεύω ότι η απόφαση αυτή, ήταν τυχαία καθώς η προσπάθεια κατανόησης του σύμπαντος και των νόμων με βάση τους οποίους εκείνο λειτουργεί αλλά και το τι αντικρίζουμε το βράδυ όταν κοιτάμε τον έναστρο ουρανό πάντα με εξέπληττε και με ενθουσίαζε», αναφέρει.
Τονίζει πως «μου αρέσει η αστροφυσική γιατί μέσα από αυτήν κατανοώ ή τουλάχιστον προσπαθώ να κατανοήσω τον κόσμο μέσα στον οποίο ζούμε, πως αυτός λειτουργεί και από τι αποτελείται και γιατί μέσα από αυτήν μπορώ και εγώ ο ίδιος να κατανοήσω καλύτερα τον εαυτό μου, γιατί μου δίνει κριτική σκέψη και γιατί κάθε φορά που σκέπτομαι κάτι για τον κόσμο πλέον, χάνομαι στην απεραντοσύνη την οποία εμείς οι μικροσκοπικοί πιστεύουμε ότι εκείνος έχει καθώς και γιατί γνωρίζω ότι κάθε φορά που θέτω ένα ερώτημα για το σύμπαν, υπάρχουν άλλα αμέτρητα που όχι μόνο δεν μπορώ να απαντήσω αλλά δεν μπορώ καν να θέσω.»
Η Αντωνία Χαραλαμπάκη τονίζει πως «τα μαθήματα αστροφυσικής όμως, δεν αποτελούν για εμένα μόνο μια απλή πηγή γνώσης, αλλά κάτι βαθύτερο που έχει σχέση με την ίδια την ζωή.»
Όπως λέει, μέσα από τη συγκεκριμένη επιστήμη, «μαθαίνουμε και προσδιορίζουμε τα φαινόμενα που παρατηρούμε στον ουρανό, αλλά το σπουδαιότερο είναι ότι μαθαίνουμε και για εκείνα που δεν βλέπουμε. Με αυτόν τον τρόπο συμπεραίνουμε αρκετά και για την ίδια την ζωή, όπως για παράδειγμα, επειδή δεν βλέπουμε κάτι δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει.
Επιπροσθέτως, μελετώντας αστροφυσική αποκτάμε την ικανότητα να κατανοούμε καλύτερα τον κόσμο γύρω μας, πώς λειτουργεί το σύμπαν και πώς μπορεί να μας επηρεάσει.»
Τονίζει πως η αστροφυσική, η οποία είναι κομμάτι του πολιτισμού μας και αποτέλεσε κύριο ενδιαφέρον των προγόνων μας, είναι αρκετά σημαντικό να περνάει στις επόμενες γενιές οι οποίες θα βασίζονται πάνω σε αυτήν και θα εξελίσσονται.
«Ο κόσμος της Αστροφυσικής θεωρώ ότι είναι μαγικός και δελεαστικός, ο έναστρος ουρανός, το Σύμπαν, οι Γαλαξίες με εμπνέουν και θα ήθελα πραγματικά να μου δοθεί η ευκαιρία να τον γνωρίσω και να αποκτήσω πολύτιμες γνώσεις», σημειώνει.
Η Νικολέτα Μαυράκη τονίζει πως «το σχολείο αστροφυσικής ήταν μια καταπληκτική εμπειρία και φυσικά ευκαιρία για όλα τα παιδιά που τρέφουμε αγάπη για την επιστήμη και ειδικότερα για τον τομέα της αστροφυσικής. Όλοι οι καθηγητές είναι πολλά παραπάνω από απλά αξιόλογοι. Οι διαλέξεις ήταν ευχάριστες, ενδιαφέρουσες, η κάθε μία ξεχωριστή, με τη δική της γοητεία. Παρόλο που όλα αυτά τα σημαντικά θέματα που συμπεριλήφθηκαν στην ύλη μας καλύφτηκαν αδρά, ήταν πάνω από αρκετές πληροφορίες για να κινηθεί το ενδιαφέρον του μαθητή και να μπει μόνος του στη διαδικασία της έρευνας. Προσωπικά, ενώ ενδιαφέρομαι τόσο για την αστροφυσική και σκεφτόμουν πολύ σοβαρά να προχωρήσω σε σπουδές, με κέρδισε η επιστήμη της βιολογίας που επίσης λατρεύω. Οπότε στο μέλλον θα ήθελα να ασχοληθώ με τις Ιατρικές επιστήμες και φυσικά θα ασχολούμαι και με την αστροφυσική στον ελεύθερο μου χρόνο. Τέλος, ακόμη και υπό συνθήκες πανδημίας, θεωρώ μεγάλη επιτυχία τη διεξαγωγή αυτού του σχολείου και σίγουρα θα κρατήσω πολλά πράγματα. Είναι καλό να διευρύνονται οι ορίζοντές μας και να φτάνουν σε πλανήτες και γαλαξίες που δεν μπορεί καν να χωρέσει ο ανθρώπινος νους.»
Δείτε επίσης:
Μαθητές της Κρήτης... μέτρησαν τα άστρα!
Έρχεται το πρώτο σχολείο αστροφυσικής Κρήτης
Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη.