ΚΟΣΜΟΣ
Τρόφιμα που λήγουν σύντομα, η νέα μανία των Κινέζων
Εκτίναξη ζήτησης με πρωταγωνίστρια τη μεσαία τάξη και όχι τα φτωχότερα στρώματα
Με την αγωνία για την οικονομία της χώρας και τις επώδυνες εμπειρίες των αλλεπάλληλων lockdowns, η μεσαία τάξη της Κίνας αναπτύσσει ανακλαστικά εκτάκτου ανάγκης. Ετσι, οι μάλλον καλής οικονομικής κατάστασης Κινέζοι αναζητούν πυρετωδώς φθηνά προϊόντα διατροφής και είδη πρώτης ανάγκης και οδηγούνται σε καταστήματα με τρόφιμα και ποτά που λήγουν σύντομα. Ετσι τα καταστήματα του είδους που προσφέρουν εξαιρετικά καλές τιμές παρουσιάζουν τελευταία μια πρωτοφανή αύξηση. Οπως αναφέρει σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία έχουν καταγραφεί τους τελευταίους 12 μήνες 119 επιχειρήσεις του είδους, όταν ο αντίστοιχος αριθμός όλη την προηγούμενη δεκαετία δεν υπερέβαινε τις 92. Ανάμεσα στα εμπορεύματα αυτών των επιχειρήσεων βρίσκει κανείς κουτιά καφέ της Nestle 100 γραμμαρίων έναντι 45 σεντς του δολαρίου και μικρές μποτίλιες μεταλλικού νερού έναντι 50 σεντς του δολαρίου. Την απήχηση των καταστημάτων του είδους σκιαγραφεί η περίπτωση της εταιρείας εκπτωτικών μαγαζιών Hotmaxx, που από τον Ιανουάριο του 2020 έως σήμερα έχει αυξήσει το προσωπικό της από 20 σε 500 άτομα. Σχεδιάζει, άλλωστε, να αυξήσει τον αριθμό των καταστημάτων της από τα 500 που έχει σήμερα σε 5.000 μέχρι το 2025.
Η αλυσίδα εκπτωτικών μαγαζιών Hotmaxx από τον Ιανουάριο του 2020 έως σήμερα έχει αυξήσει το προσωπικό της από 20 σε 500 άτομα.
Εκείνο, όμως, που εντυπωσιάζει περισσότερο είναι ότι η πελατεία των εκπτωτικών αυτών καταστημάτων είναι σε μεγάλο ποσοστό μέλη της κινεζικής μεσαίας τάξης και όχι των φτωχότερων στρωμάτων, όπως εύκολα θα φανταζόταν κανείς. Η βρετανική εφημερίδα επικαλείται σχετική έρευνα της εταιρείας iiMedia, σύμφωνα με την οποία τα 2/3 των καταναλωτών που αγοράζουν συστηματικά τρόφιμα και ποτά λίγο πριν από την ημερομηνία λήξης τους και με χαμηλές τιμές, είναι άνθρωποι με εισοδήματα άνω των 4.000 γουάν τον μήνα. Το ποσό αυτό είναι αντίστοιχο με περίπου 600 δολάρια ή 600 ευρώ τον μήνα και στην Κίνα αποτελεί τη διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα και τη μεσαία τάξη. Οπως τονίζουν οικονομικοί αναλυτές, οι Κινέζοι καταναλωτές προσπαθούν να εξοικονομήσουν όσο περισσότερα χρήματα μπορούν, δεδομένου ότι η κινεζική οικονομία κλονίζεται εμφανώς. Το δεύτερο τρίμηνο σημείωσε ανάπτυξη μόλις 0,4%, που ήταν πολύ κατώτερη των προσδοκιών, ενώ κατέγραψε τη χειρότερη επίδοση από το πρώτο τρίμηνο του 2020 όταν εξαιτίας της πανδημίας και του πρώτου επιθετικού lockdown συρρικνώθηκε κατά 6,8%.
Και βέβαια η προσπάθεια για εξοικονόμηση χρημάτων με την αγορά φθηνότερων προϊόντων δεν είναι η μόνη από τις καινούργιες συνήθειες των Κινέζων καταναλωτών. Τα παρατεταμένα και αλλεπάλληλα lockdowns τούς έχουν οδηγήσει σε εκτεταμένες αγορές προϊόντων με μεγάλη διάρκεια ζωής και σε μεγάλες ποσότητες. Η μεγάλη επιτυχία των τροφίμων με κοντινή ημερομηνία λήξης οφείλεται, παράλληλα, και στην ασυνήθιστα μεγάλη αύξηση που σημείωσαν τα αποθέματα πολλών κινεζικών βιομηχανιών και εταιρειών διανομής εξαιτίας των αυστηρών και πολλών lockdowns. Η βρετανική εφημερίδα αναφέρει την περίπτωση μιας εκπτωτικής επιχείρησης, που τον Απρίλιο αγόρασε από διεθνή αλυσίδα ταχυφαγίας 5.000 γλυκίσματα στη μισή τιμή. Είχαν ημερομηνία λήξης έπειτα από μια εβδομάδα και συγκέντρωσε μεγάλα κέρδη, καθώς η κυβέρνηση απαγόρευσε τα δείπνα σε εσωτερικούς χώρους λόγω της μετάλλαξης «Ομικρον».