ΚΟΣΜΟΣ
Σoλτς: Η στρατηγική στροφή στη γερμανική οικονομική πολιτική που αποκάλυψε ο υπουργός Οικονομικών
Οι Γερμανοί βλέπουν ότι δύσκολα θα πουλάνε πλέον πολυτελή βενζινοκίνητα οχήματα στις ΗΠΑ και την Κίνα και προετοιμάζονται για να γεμίσουν ηλεκτρικά οχήματα την εσωτερική και την ευρωπαϊκή αγορά
SHARE:
Ένα νέο οικονομικό δόγμα φαίνεται πως γεννιέται στη Γερμανία, καθώς η ισχυρότερη οικονομία της Ευρώπης αντιμετωπίζει τις οικονομικές επιπτώσεις της νδημίας με όλο και πιο δραστικά μέσα, προκειμένου να αποφύγει μια στρατηγική υποβάθμιση του ρόλου της στο νέο σκηνικό.
Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Όλαφ Σολτς είπε ξεκάθαρα την προηγούμενη εβδομάδα ότι δεν τίθεται θέμα λιτότητας, παρότι τα φορολογικά έσοδα προβλέπεται να πέσουν φέτος κατά 10% τουλάχιστον, περισσότερο από ότι στην κρίση του 2009.
Αντιθέτως, η κυβέρνηση σχεδιάζει ένα νέο πακέτο παρεμβάσεων και στήριξης της οικονομίας, το οποίο θα στοιχίσει ακόμα περισσότερο και θα έχει μάλιστα στόχο να καλύψει και τους στρατηγικούς στόχους της Γερμανίας για μετάβαση σε μια πράσινη και ψηφιακή οικονομία.
Το πρόγραμμα, όπως είπε ο κ. Σολτς θα δώσει έμφαση στην ενίσχυση των εισοδημάτων και της ζήτησης καθώς και στην τόνωση των επενδύσεων, το 2021 και το 2022.
Οι δηλώσεις αυτές έχουν μια ιδιαίτερη σημασία, διότι αντανακλούν μια στροφή που πραγματοποιείται στην στρατηγική του Βερολίνου, το οποίο βλέπει ότι το μοντέλο των εξαγωγών, που συντήρησε έναν οικονομικό «θρίαμβο» τις τελευταίες δύο δεκαετίες, δεν μπορεί να εξασφαλίσει την ανάκαμψη, σε έναν κόσμο που συμβαίνουν δύο πράγματα. Αφενός οι ξένες αγορές «κλείνονται στον εαυτό τους», ενώ βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη ένας νέος ψυχρός πόλεμος ανάμεσα στους δύο μεγαλύτερους πελάτες της Γερμανίας: Τις ΗΠΑ που απορροφούν (για την ακρίβεια απορροφούσαν προ κορωνοϊού) το 8,1% των γερμανικών εξαγωγών και την Κίνα, που αγοράζει το 7,1%.
Στο νέο τοπίο, η γερμανική ηγεσία επιχειρεί να πραγματοποιήσει μια στροφή η οποία θα βασίζεται περισσότερο στην εσωτερική ζήτηση και αυτό εξηγεί την έμφαση που έδωσε ο υπουργός Οικονομικών της χώρας στην ενίσχυση των εισοδημάτων. Ταυτόχρονα, η ευρωπαϊκή αγορά θεωρείται πιο ασφαλής στη νέα περίοδο που ανατέλλει η οποία προβλέπεται ότι θα έχει λιγότερη παγκοσμιοποίηση και περισσότερη «περιφερειοποίηση», ήτοι ενίσχυση των εμπορικών και επενδυτικών ροών εντός κάθε μεγάλης περιφέρειας: Ασία, Αμερική, Ευρώπη.
Με άλλα λόγια, καθώς οι Γερμανοί βλέπουν ότι δύσκολα θα πουλάνε πλέον πολυτελή βενζινοκίνητα οχήματα στις ΗΠΑ και την Κίνα, προετοιμάζονται για να γεμίσουν ηλεκτρικά οχήματα την εσωτερική και την ευρωπαϊκή αγορά.
Οι τάσεις αυτές είχαν αρχίσει να διαφαίνονται και προ κορωνοϊού, καθώς τα προβλήματα στο διεθνές τοπίο παρουσιάστηκαν αμέσως μετά την εκλογή Τραμπ στις ΗΠΑ και τον εμπορικό πόλεμο που ξεκίνησε ο τελευταίος με την Κίνα. Οι γερμανικές εξαγωγές πλήρωναν υψηλό τίμημα από την μείωση των διεθνών εμπορικών ροών και η οικονομία της χώρας υπέστη σημαντική επιβράδυνση πριν ακόμα εμφανιστεί το πρόβλημα του Covid-19.
Η Κίνα έχει στρατηγική σημασία για την Γερμανία, καθώς η χώρα είχε στρέψει εκεί το ενδιαφέρον της τις τελευταίες δεκαετίες και δεν ήταν λίγοι εκείνοι που υποστήριζαν ότι η αγορά της αχανούς ασιατικής χώρας με την ραγδαία αναπτυσσόμενη ζήτηση ήταν σημαντικότερη από την ευρωπαϊκή.
Τώρα πλέον, ο κορωνοϊός επιταχύνει δραματικά τις εξελίξεις και την στροφή στην οικονομική πολιτική της Γερμανίας.