Πώς θα είναι ο κόσμος όταν το κάθε παιδί μεγαλώνει με έναν προσωπικό Αϊνστάιν δίπλα του;

Κατερίνα Μυλωνά
Κατερίνα Μυλωνά

Ο επιστημονικά υπεύθυνος των Dyslexia Centers Pavlidis - Method Ηρακλείου, κ. Γιάννης Χατζηανέστης, μιλά για την Εκπαίδευση και την Τεχνητή Νοημοσύνη στο Cretalive.

Της Κατερίνας Μυλωνά

Βίντεο: Κώστας Δημάκης

 

Το τελευταίο διάστημα γινόμαστε μάρτυρες ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων και η Τεχνητή Νοημοσύνη, γνωστή πλέον ως AI, έχει μπει στη ζωή μας για τα καλά.

Πώς διαμορφώνεται το αύριο και κατά πόσο αυτές οι εξελίξεις επηρεάζουν ευαίσθητους τομείς, όπως είναι η εκπαίδευση και η ειδική αγωγή;

Για έναν ολόκληρο καινούργιο κόσμο μιλά, σε συνέντευξή του στο Cretalive, ο επιστημονικά υπεύθυνος των Dyslexia Centers Pavlidis Method Ηρακλείου, κ. Γιάννης Χατζηανέστης, ο οποίος τονίζει ότι «η Τεχνητή Νοημοσύνη θα παίξει δραματικό ρόλο στην αλλαγή της καθημερινότητας και της ζωής όλων μας».

Αναφέρει πως τα όσα συμβαίνουν σήμερα στα επιστημονικά εργαστήρια αφενός μας γεμίζουν αισιοδοξία και αφετέρου μας προβληματίζουν λόγω των κινδύνων που «κρύβουν».

Όπως χαρακτηριστικά λέει, διαχρονικά, ο άνθρωπος κυριαρχούσε στον πλανήτη. Μπορεί, για παράδειγμα, να μην είναι πιο δυνατός από έναν γορίλα, είναι, όμως, πιο έξυπνος. Πλέον, βρισκόμαστε στα πρόθυρα να δημιουργηθεί κάτι πιο έξυπνο από εμάς και αυτό χρειάζεται προσοχή.

Ιδιαίτερα για το κομμάτι της εκπαίδευσης, περιγράφει πως τα επόμενα χρόνια ένα παιδί θα είναι σε θέση να διαθέτει έναν προσωπικό Αϊνστάιν που δε θα κουράζεται ποτέ, θα προσαρμόζεται στις ανάγκες του κάθε παιδιού, θα είναι τρομερά έξυπνος και θα έχει ανεξάντλητη πρόσβαση στις πληροφορίες. Παράλληλα, όμως, οι άνθρωποι θα συνεχίσουν να παίζουν τον ρόλο του δασκάλου σε θέματα, όπως είναι η ηθική.

Ο κ. Χατζηανέστης, λοιπόν, εκτιμά πως οι υπολογιστές θα έχουν κάποια κομμάτια στο μεγάλο παζλ της εκπαίδευσης και άλλα θα συνεχίσουν να τα συμπληρώνουν οι άνθρωποι, οι οποίοι θα προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.

Σε ερώτηση για το αν οι εξελίξεις θα λειτουργήσουν θετικά στη διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών, ο κ. Χατζηανέστης απαντά πως η AI, επειδή τα κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη είναι αντικειμενικά, θα μπορούσε να βοηθήσει και να κερδίζουμε πολύτιμο χρόνο.

Ήδη, όπως επισημαίνει, τα διαγνωστικά εργαλεία βελτιώνονται συνεχώς και τυχόν λάθη περιορίζονται σημαντικά. Διαπιστώνεται μία αύξηση στον αριθμό των παιδιών που διαγιγνώσκονται με διαταραχές και δυσκολίες, ακριβώς επειδή πλέον έχουμε τα μέσα για τη διάγνωση που απαιτείται.

Ο κ. Χατζηανέστης αναφέρει πως στο κομμάτι της ειδικής αγωγής το ελληνικό κράτος κάνει εξαιρετική δουλειά και υπάρχει άψογη συνεργασία μεταξύ φορέων του Δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα ενώ δεν παραλείπει να τονίσει τον σημαντικό ρόλο που παίζουν οι δάσκαλοι στις προσπάθειες που γίνονται προς όφελος των παιδιών.

«Να ανάψουμε τη φλόγα στα παιδιά»

Σε ερώτηση αν υπάρχουν χώρες που μπορούν να αποτελέσουν πρότυπα για το εκπαιδευτικό μας σύστημα, απαντά πως το σκανδιναβικό μοντέλο επικεντρώνεται στις αρετές των μαθητών και προσπαθεί να διδάξει στα παιδιά γιατί πρέπει να κάνουν κάτι, ποια είναι η σημασία του, εστιάζει στην πράξη, στην εφαρμογή των όσων διδάσκονται και λιγότερο στη θεωρία.

«Πρέπει να διδάξουμε στα παιδιά γιατί είναι σημαντικό να αναζητήσεις την αλήθεια», τονίζει και ο ίδιος αναφέρει πως υποστηρίζει τη φιλοσοφία της περιέργειας.

Στις αρετές, λοιπόν, τις ξεχωριστές δυνατότητες του κάθε παιδιού εστιάζουν και τα Dyslexia Centers που έχουν ένα δίκτυο ειδικών επιστημόνων προκειμένου ο καθένας, από το δικό του μετερίζι, να βοηθήσει το παιδί να σταθεί στα πόδια του και να βρει τον δρόμο του στο περιβάλλον του σχολείου αλλά και την κοινωνία, γενικότερα.

Ο κ. Χατζηανέστης μας περιγράφει πώς είναι μία οικογένεια στο πρώτο ραντεβού και πώς όταν ένα παιδί είναι σε θέση να λάβει το πολυπόθητο «απολυτήριο», πώς γίνεται η διαχείριση της δυσλεξίας, της διάσπασης προσοχής και τι συμβαίνει σε περιπτώσεις παιδιών με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές, όπως είναι ο αυτισμός.

Πέρα από τις εξελίξεις που καταγράφονται στον τομέα της τεχνολογίας, εκείνο που παρατηρείται και είναι ιδιαίτερα θετικό είναι ότι έχει αλλάξει ο τρόπος που μια οικογένεια πλέον, αλλά και η κοινωνία, στο σύνολό της, αντιλαμβάνεται τις μαθησιακές δυσκολίες. Δεν έχουμε πια δακτυλοδεικτούμενα παιδιά και οι γονείς κρατούν ανοιχτές τις κεραίες τους προκειμένου να «διαβάσουν» τα σημάδια εκείνα που θα τους οδηγήσουν σε κάποιον ειδικό.

Βέβαια, σημαντικό ρόλο θα μπορούσε να παίξει εδώ και η ίδια η Πολιτεία αν καθιέρωνε έναν έλεγχο στα σχολεία. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηανέστη, το ιδανικό θα ήταν να γίνεται 2 φορές, μία στο προνήπιο, στην ηλικία, δηλαδή, των 4 ετών, και μία στις αρχές Δημοτικού, στα 7 έτη.

Η καλύτερη περίοδος στη ζωή ενός παιδιού για να περάσει το κατώφλι του κατάλληλου κέντρου είναι από το Πάσχα της Α’ Δημοτικού ως τα Χριστούγεννα της Β΄ τάξης.

Ο κ. Χατζηανέστης, στη συνέντευξή του, εμφανίζεται αισιόδοξος για το μέλλον, όπως λέει είμαστε σε μία τροχιά, όπου βελτιώνονται διαρκώς οι διαγνωστικοί φορείς, το κράτος υποστηρίζει, οι οικογένειες ενδιαφέρονται, η κοινωνία ευαισθητοποιείται, τα παιδιά δέχονται να λάβουν βοήθεια και όλα κινούνται στη σωστή κατεύθυνση.

Τονίζει πως βασικό μέλημα της κάθε οικογένειας είναι να κάνει ένα παιδί όσο πιο χαρούμενο γίνεται, να ξυπνήσει μέσα του μία φλόγα, να θέλει να αναζητά απαντήσεις, να ανακαλύπτει τον κόσμο, να εξερευνά, να εφευρίσκει, να ξυπνάει κάθε πρωί χαρούμενο, αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα όλων μας!

 

Αν θέλετε να λάβετε επιπλέον πληροφορίες, μπορείτε να επισκεφθείτε τα Dyslexia Centers Pavlidis Method στο Ηράκλειο, στην οδό Νταλιάνη, αρ. 32 στην Όαση ή να καλέσετε στο τηλέφωνο 2810 242423 καθώς επίσης και στο υποκατάστημα των Πατελών, στην οδό Μονής Πρεβέλης, αρ. 87 η να καλέσετε στο τηλέφωνο 2810 210061. 

 

 

Ανατρέξτε στον λογαριασμό των Dyslexia CentersPavlidis Method Ηρακλείου στο Facebook

Επισκεφθείτε την επίσημη ιστοσελίδα των κέντρων στο dyslexiacenters.gr

 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ