ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Το αυτοκίνητο που φορτίζεται από τον ήλιο
Την ιδέα για να φτιάξουν το Sion συνέλαβαν ο Λόριν Χαν και η φίλη του Γιόνα Κρίστιαν το 2012, όταν αγόρασαν και διέλυσαν ένα Renault Twingo. Το αυτοκίνητο θα πωλείται στις 25.500 ευρώ.
SHARE:
Μπορεί ο Γερμανός Λόριν Χαν, συνιδρυτής της νεοφυούς εταιρείας Sono Motors για τη βιώσιμη ηλεκτροκίνηση, να μην έχει ιδιαίτερα πολλές γνώσεις μηχανικής, αλλά ως επιχειρηματίας έχει διακριθεί, αναφέρει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg.
Οντας μαθητής γυμνασίου είχε ανοίξει το δημοφιλέστερο κλαμπ στο Μόναχο, ενώ στη συνέχεια συνεργάστηκε με μία φίλη του, τη Γιόνα Κρίστιαν, για την κατασκευή οχήματος το οποίο φέρει ηλιακούς συλλέκτες. Τέσσερα χρόνια αργότερα είχαν έτοιμο το πρωτότυπο και συνέστησαν εταιρεία, τη Sono, προκειμένου να το πουλήσουν. Στη συνέχεια, λόγω διαφωνίας με βασικούς επενδυτές, κατέφυγαν στη μικροχρηματοδότηση μέσω του crowd funding και μέσα σε δύο μήνες συγκέντρωσαν 53 εκατομμύρια ευρώ. «Μάλλον είμαι αρκετά φιλόδοξος», λέει ο 26χρονος Λόριν Χαν, «αλλά εκείνο που ήθελα, με το αυτοκίνητο, ήταν απλά να βοηθήσω τον κόσμο».
Η εταιρεία τους, Sono Motors, παραπέμπει στη λατινική λέξη sonus για τον ήχο, διότι θέλουν να τονίσουν το πόσο αθόρυβοι είναι οι ηλεκτρικοί κινητήρες. Το πρώτο της τετράθυρο όχημα δύο όγκων με την επωνυμία Sion θα κυκλοφορήσει σε ενάμιση χρόνο και θα διατίθεται μόνο σε μαύρο χρώμα, ενώ θα καλύπτεται από μη ορατούς συλλέκτες.
Ωστόσο, θα μπορούν να παράγουν αρκετό ηλεκτρικό ρεύμα, ώστε να καλύψει το αυτοκίνητο μία απόσταση άνω των 10 μιλίων, σχεδόν 16 χιλιομέτρων, αφού έχει εκτεθεί κάμποσες ώρες στον ήλιο. Θα τιμάται δε 25.500 ευρώ, οπότε είναι ανταγωνιστικό με το ID.3 της Volkswagen, ένα σεντάν που ξεκίνησε να πωλείται τον Ιούλιο αντί 35.000 ευρώ, ενώ ο κ. Χαν τονίζει πως το αυτοκίνητό του έχει και τη δυνατότητα φόρτισης. Πάντως, λύνει ένα από προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί και ανησυχούν για την εμβέλεια του οχήματός του. «Μπορεί να αφήσετε το αυτοκίνητό σας στην άκρη του δρόμου και να περιμένετε να φορτιστεί, ακόμα και σε μία συννεφιασμένη ημέρα, αν και θα απαιτήσει περισσότερο χρόνο», λέει ο ίδιος.
Την ιδέα για να φτιάξουν το Sion συνέλαβαν ο Λόριν και η Γιόνα το 2012, όταν αγόρασαν και διέλυσαν ένα Renault Twingo και επί μήνες προσπαθούσαν να τοποθετήσουν σε διάφορα σημεία του, την οροφή, τις πόρτες και το καπό. Οταν το κατόρθωσαν, έσπρωξαν το όχημα στον ήλιο, απορρόφησε ακτινοβολία και το οδήγησαν λίγα μέτρα πιο κάτω, σύμφωνα με το δημοσίευμα του Bloomberg. Παράλληλα, έκαναν απόπειρες να παρακολουθήσουν μαθήματα στο πανεπιστήμιο για να αποκτήσουν την αναγκαία τεχνογνωσία, αλλά ματαίως. Λίγο αργότερα, το Twingo μπορούσε να κυκλοφορήσει στην πόλη, ενώ η ομάδα τους ενισχύθηκε με τη Ναβίνα Περνστάινερ, συγκάτοικο του Χαν, που ανέλαβε το μάρκετινγκ.
Το 2018 συγκέντρωσαν 5 εκατομμύρια ευρώ από καινοτομικά επενδυτικά κεφάλαια, και μετά έβαλαν στόχο το πενταπλάσιο ποσό, ώστε να ξεκινήσουν την παραγωγή του οχήματος, αλλά οι επενδυτές αντιπρότειναν να αδειοδοτήσουν την τεχνολογία τους. Η διαφωνία τούς έστρεψε στη χρηματοδότηση πλήθους με στόχο 50 εκατομμύρια ευρώ, ο οποίος ξεπεράστηκε. Περίπου 13.000 άτομα προσέφεραν από 500 ευρώ έως και την πλήρη τιμή αγοράς για προ παραγγελίες (αυτές δεν είναι δεσμευτικές).
Η National Electric Vehicle Sweden, που προέκυψε μετά την πτώχευση της Saab, ανέλαβε την κατασκευή. Πάντως, ορισμένοι αναλυτές θεωρούν το Sion απλά μία ωραία ιστορία μάρκετινγκ ή ένα όχημα χρήσιμο για τους κατοίκους της πόλης, χωρίς χώρο στάθμευσης να φορτίσουν ένα ηλεκτρικό όχημα – όσο οι σταθμοί φόρτισης όμως θα πληθαίνουν, το ενδιαφέρον για την ιδέα πιθανότατα να υποχωρήσει.