ΕΛΛAΔΑ
Η διάσημη προσωπογραφία της Αικατερίνης (Ρόζας) Μπότσαρη βρίσκεται πλέον και στην Ελλάδα
Πρόκειται για την προσωπογραφία που φιλοτέχνησε το 1841 ο κορυφαίος Γερμανός ζωγράφος Joseph Karl Stieler
SHARE:

Τα αποκαλυπτήρια της περίφημης προσωπογραφίας της Ελληνίδας καλλονής του 19ου αιώνα Αικατερίνης (Ρόζας) Μπότσαρη, κόρης του ένδοξου αγωνιστή Μάρκου Μπότσαρη, πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με απογόνους της οικογένειας Μπότσαρη στο Μουσείο Φιλελληνισμού, παρουσία της Α.Ε. Γερμανού Πρέσβη στην Ελλάδα, κ. Andreas Kindl.
Πρόκειται για την προσωπογραφία που φιλοτέχνησε το 1841 ο κορυφαίος Γερμανός ζωγράφος Joseph Karl Stieler (1781-1858) ύστερα από παραγγελία του βασιλιά Λουδοβίκου Α΄ της Βαυαρίας προκειμένου το έργο να ενταχθεί στην «Πινακοθήκη των Καλλονών» στο Ανάκτορο του Nymphenburg στο Μόναχο, το οποίο σήμερα λειτουργεί ως μουσείο.
Στα αρχεία του Nymphenburg ήταν γνωστό ότι ο Stieler είχε φιλοτεχνήσει ακόμη ένα αντίτυπο του έργου, υψηλότερης μάλιστα αξίας από εκείνης του πρώτου. Η Εταιρεία για τον Ελληνισμό και Φιλελληνισμό (ΕΕΦ) και το Μουσείο Φιλελληνισμού στην Αθήνα, απέκτησαν το εν λόγω έργο τέχνης τον Δεκέμβριο 2024.
Το έργο βρέθηκε ξανά σε δημόσια θέα ύστερα από 42 χρόνια, καθώς από το 1983 που δημοπρατήθηκε από τον οίκο Sotheby’s, παρέμενε σε ιδιωτική συλλογή. Το Μουσείο Φιλελληνισμού απέκτησε το έργο με αγορά από τον οίκο Cypria Auctions, σημειώνοντας παγκόσμιο ρεκόρ για την υψηλότερη αξία κατακύρωσης έργου του διάσημου προσωπογράφου Stieler.
Την εκδήλωση παρουσίασης του έργου στην Ελλάδα άνοιξε ο ιδρυτής και πρόεδρος της ΕΕΦ και του Μουσείου Φιλελληνισμού, κ. Κωνσταντίνος Βελέντζας, τονίζοντας ότι γνώμονας για την απόκτηση του πορτρέτου της Ρόζας Μπότσαρη υπήρξε η ιδιαίτερη καλλιτεχνική αλλά και ιστορική αξία του για την ιστορία της νεότερης Ελλάδας.

Κατά την ομιλία του, ο Κωνσταντίνος Βελέντζας ανέφερε ότι το έργο συνδέεται άμεσα με το φιλελληνικό κίνημα και η σπουδαιότητά του ανιχνεύεται σε τρεις κατά σειρά άξονες: τον Φιλέλληνα βασιλιά Λουδοβίκο Α’ της Βαυαρίας (1786-1868), τον Φιλέλληνα ζωγράφο Josef Karl Stieler (1781 – 1858) και βεβαίως τον ήρωα Μάρκο Μπότσαρη, ο θάνατος του οποίου προκάλεσε παγκόσμια συγκίνηση και ανέπτυξε φιλελληνικούς πόλους ανά τον κόσμο. Για τον Λουδοβίκο Α’ δήλωσε χαρακτηριστικά: «Ο Λουδοβίκος Α΄ της Βαυαρίας του Οίκου των Βίττελσμπαχ, ήταν Φιλέλληνας, φανατικός ελληνιστής, συλλέκτης και φίλος των τεχνών. Επί βασιλείας του το Μόναχο αναδείχτηκε καλλιτεχνικά με την ανέγερση πολλών νεοκλασικών και νεο-ουμανιστικών κτηρίων, με πρότυπο την αρχιτεκτονική της αρχαίας Ελλάδας. Ένα από αυτά είναι τα Προπύλαια του Μονάχου, το μοναδικό μνημείο διεθνώς αφιερωμένο στην Επανάσταση του 1821», συμπληρώνοντας ότι «Ο Μάρκος Μπότσαρης, ο οποίος ταυτίστηκε στη διεθνή κοινή γνώμη με τον Λεωνίδα της Σπάρτης, αποτελεί την κεντρική φυσιογνωμία που ενέπνευσε τη Φιλελληνική τέχνη και τον Φιλελληνισμό διεθνώς».

Ο Γερμανός Πρέσβης στην Ελλάδα, κ. Andreas Kindl, εξέφρασε την ιδιαίτερη χαρά του που αυτό το σπουδαίο έργο έρχεται στην Αθήνα, δηλώνοντας σε άπταιστα Ελληνικά ότι «περισσότεροι από 400.000 άνθρωποι επισκέπτονται κάθε χρόνο την Πινακοθήκη των Καλλονών στο Μόναχο. Τα πορτρέτα της Πινακοθήκης δημιουργήθηκαν από τον Λουδοβίκο με στόχο να αναπαραστήσει το ιδεώδες της ομορφιάς της εποχής και η Ρόζα Μπότσαρη ήταν η μόνη Ελληνίδα ανάμεσά τους», χαριτολογώντας μάλιστα είπε «Σήμερα θα λέγαμε ότι η Ρόζα ήταν η Μις Ελλάδα του 19ου αιώνα!», εκπλήσσοντας ευχάριστα τους παρευρισκόμενους.
Τα αποκαλυπτήρια του ζωγραφικού έργου πραγματοποιήθηκαν από τη νεαρή Ρόζα Μπότσαρη. Η κόρη του Κίτσου Μπότσαρη, μικρανιψιού του Μάρκου Μπότσαρη, με την αδελφή της Μαρίλια αποκάλυψαν το έργο.
Η ομοιότητα της νεαρής Ρόζας με την πρόγονό της ήταν η έκπληξη της βραδιάς! Με τη φρεσκάδα της νιότης του, το νεαρό κορίτσι μίλησε για πρώτη φορά δημοσίως αναφέροντας: «Η σχέση της οικογένειάς μου με το Μουσείο Φιλελληνισμού αναπτύχθηκε από την αρχή της σύστασής του. Με εντυπωσίασαν τα εκθέματά του που αποδεικνύουν πόσο επιδραστική ήταν η προσωπικότητά του Μάρκου Μπότσαρη για τους Φιλέλληνες, και έγιναν το δέλεαρ για να αναζητήσω ανέκδοτες πηγές της ιστορίας. Με εντυπωσίασε επίσης η ξακουστή ομορφιά της Ρόζας Μπότσαρη, και πολλές ιστορίες από τη ζωή της όπως ότι ο ανιψιός του Ουάσιγκτον είχε εντυπωσιαστεί τόσο από εκείνη που θέλησε να γίνει σύζυγός του – παρότι δεν τα κατάφερε».
Το Μουσείο Φιλελληνισμού προκειμένου να ανταποκριθεί σε όσο το δυνατόν περισσότερα αιτήματα συμμετοχής, αποφάσισε την παραμονή του πορτρέτου στο χώρο έως και την Κυριακή 23 Μαρτίου 2025, με ελεύθερη είσοδο, ενόψει της εθνικής επετείου της 25ης Μαρτίου.
Χώρος: Μουσείο Φιλελληνισμού (Ζησιμοπούλου 12, Αθήνα 11524)
Ώρες: 10.00-18.00
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε στο info@eefshp.org και στο Τ. 2108094750
Σύνδεσμοι: