ΕΚΕΙΝΟΣ & ΕΚΕΙΝΗ
Προσπαθείτε να αδυνατίσετε; Ένα απλό τέχνασμα μπορεί να είναι πολύτιμο
Οι ερευνητές ανακάλυψαν ένα απλό τέχνασμα για να βοηθήσουν στη μείωση του βάρους
Μπορεί να είναι εξαιρετικά δύσκολο να αποφύγετε να υποκύψετε στον πειρασμό και να φάτε σοκολάτα, γλυκά και πατατάκια, ειδικά μετά από μια δύσκολη μέρα εργασίας. Όμως οι ερευνητές πιστεύουν ότι ανακάλυψαν ένα απλό κόλπο που θα μπορούσε να σας δώσει τη δύναμη να αποφύγετε το τσιμπολόγημα της πρόχειρης τροφής: Προετοιμάστε υγιεινά τρόφιμα έτσι ώστε να είναι άμεσα φαγώσιμα.
Για παράδειγμα, ξεφλουδίστε μια μπανάνα, ώστε να βρίσκεται στο ψυγείο σας για όταν ανοίξετε την πόρτα. Ή κόψτε σε φέτες μερικές πιπεριές και αδειάστε μερικούς ξηρούς καρπούς σε ένα μπολ. Οι επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Αμπερντίν δήλωσαν ότι αυτό οφείλεται στο ότι οι άνθρωποι θεωρούν τα τρόφιμα πιο επιθυμητά αν δεν απαιτείται καθόλου προσπάθεια για την προετοιμασία τους.
Και, εκτός από το σπίτι σας, οι εκστρατείες δημόσιας υγείας θα πρέπει να δείχνουν εικόνες υγιεινών επιλογών έτοιμων προς κατανάλωση, όπως τον μαγειρεμένο σολομό και μπρόκολο. Δεκάδες μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι οι άνθρωποι προτιμούν να επιλέγουν τρόφιμα με περισσότερες θερμίδες.
Ωστόσο, σύμφωνα με τους ερευνητές, καμία μελέτη δεν έχει εξετάσει πώς η ετοιμότητα για κατανάλωση – τρόφιμα που μπορούν να καταναλωθούν όπως είναι, αντί να απαιτείται προσπάθεια για την προετοιμασία τους – επηρεάζει την επιθυμία για φαγητό.
Προσέλαβαν περισσότερους από 200 εθελοντές, ηλικίας 16 έως 66 ετών, στους οποίους έδειξαν εικόνες τροφίμων σε διαφορετικά στάδια ετοιμότητας και τους ρώτησαν πόσο τα επιθυμούσαν σε μια κλίμακα από το μηδέν έως το 100. Οι εικόνες παρουσιάστηκαν σε ζεύγη εντός τριών κατηγοριών: ωμά και μαγειρεμένα, ολόκληρα και κομμένα σε φέτες και συσκευασμένα ή μη συσκευασμένα.
Για παράδειγμα, το ωμό βοδινό κρέας συγκρίθηκε με μια μαγειρεμένη μπριζόλα, ενώ μια ολόκληρη πιπεριά συγκρίθηκε με μια πιπεριά που ήταν κομμένη σε φέτες. Τα αποτελέσματα, στο περιοδικό Food Quality and Preference, αποκάλυψαν ότι οι συμμετέχοντες θεωρούσαν τα τρόφιμα κατά 15% πιο ορεκτικά αν μπορούσαν να καταναλωθούν αμέσως, σε αντίθεση με τα τρόφιμα που χρειαζόταν μαγείρεμα, ξεφλούδισμα ή ακόμα και το απλό τράβηγμα από το πακέτο.
Τα αποτελέσματα ίσχυαν για όλες τις ομάδες τροφίμων σε όλους τους τομείς και έτσι μια μπανάνα σε φέτες κατατάχθηκε ως πιο ελκυστική από μια που έπρεπε να ξεφλουδιστεί. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα ωμά τρόφιμα βαθμολογήθηκαν με περίπου 27 στα 100, ενώ τα μαγειρεμένα τρόφιμα με περίπου 38.
Εν τω μεταξύ, τα τρόφιμα σε συσκευασία (περίπου 34) βαθμολογήθηκαν χαμηλότερα από τα τρόφιμα που αφαιρέθηκαν από τη συσκευασία (περίπου 36). Τα τρόφιμα σε φέτες (περίπου 32) θεωρήθηκαν πιο ορεκτικά από τα προϊόντα που έπρεπε να τεμαχιστούν (περίπου 30).
Και οι συμμετέχοντες που ανέφεραν ότι πεινούσαν πριν κοιτάξουν τις εικόνες ήταν ακόμη πιο πιθανό να επιλέξουν ένα έτοιμο προς κατανάλωση φαγητό από ένα που έπρεπε να προετοιμαστεί. Η δρ Έλεν Νάιτ, ψυχολόγος και μία από τους εισηγητές της μελέτης, δήλωσε ότι είναι «πραγματικά σημαντικό» για όλους να γνωρίζουν πόσο επηρεάζει η ετοιμότητα του φαγητού την επιθυμία για φαγητό.
Η ίδια δήλωσε: «Αν ξεκινάτε φέτος προσπαθώντας να τρώτε καλύτερα, φροντίστε να προετοιμάζετε υγιεινά τρόφιμα για να ενθαρρύνετε τις υγιεινές επιλογές και αποφύγετε να πηγαίνετε για ψώνια τροφίμων όταν πεινάτε». «Αυτό μπορεί να σας κάνει να λαχταράτε περισσότερα έτοιμα προς κατανάλωση σνακ, τα οποία συνήθως δεν είναι τόσο υγιεινά όσο το σπιτικό φαγητό».
Ο επικεφαλής της μελέτης Δρ Χέσε δήλωσε: «Υπάρχει πληθώρα ερευνών που έχουν δείξει ότι τα τρόφιμα με υψηλότερες θερμίδες συνδέονται με υψηλότερες λιγούρες, οπότε αυτό είναι ήδη καθιερωμένο». «Το ενδιαφέρον πράγμα που διαπιστώσαμε είναι ότι η επιθυμία για φαγητό είναι πολύ υψηλότερη για τα άμεσα φαγώσιμα τρόφιμα σε σύγκριση με τα τρόφιμα που έπρεπε να μαγειρευτούν, να τεμαχιστούν ή να ξεφλουδιστούν ή ακόμη και να ξετυλιχτούν».
Η ίδια δήλωσε ότι τα ευρήματα θα πρέπει να εφαρμοστούν στις εκστρατείες υγιεινής διατροφής, παρουσιάζοντας φρούτα, λαχανικά και άλλα υγιεινά είδη ως έτοιμα προς κατανάλωση, κάτι που ήδη εκμεταλλεύεται η βιομηχανία fast-food. «Τα τρόφιμα με υψηλή θερμιδική πυκνότητα συχνά προωθούνται στην αγορά με τρόπο έτοιμο και έτοιμο προς κατανάλωση. Σκεφτείτε μόνο τις διαφημίσεις για μπιφτέκια ή πίτσα», είπε.
«Σε αντίθεση με αυτό, τα τρόφιμα χαμηλής θερμιδικής αξίας προβάλλονται συχνά απροετοίμαστα, για παράδειγμα ωμός σολομός ή κεφάλια μπρόκολου που χρειάζονται προσπάθεια και περαιτέρω προετοιμασία για να είναι έτοιμα προς κατανάλωση». Θα ήταν πιο αποτελεσματικό αν οι υπηρεσίες δημόσιας υγείας χρησιμοποιούσαν στις διαφημίσεις τους εικόνες έτοιμων προς κατανάλωση υγιεινών τροφίμων, καθώς γνωρίζουμε πλέον ότι αυτό τα καθιστά πιο ελκυστικά και είναι πιθανότερο να ενθαρρύνουν τις υγιεινές διατροφικές επιλογές.
Πηγή: dailymail.co.uk