ΥΓΕΙΑ
Τι κάνουν στον εγκέφαλό μας τα σύντομα βίντεο του TikTok
Το TikTok είναι ίσως η πιο δημοφιλής αυτήν τη στιγμή πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά φέρεται πως επηρεάζει αρνητικά τη συγκέντρωσή μας.
Τα βίντεο του TikTok συμβαδίζουν με το εύρος της προσοχής μας, αλλά μειώνουν την ικανότητα συγκέντρωσης
Πολλοί αγαπούν το TikTok λόγω των διασκεδαστικών βίντεο στην πλατφόρμα. Το πιο σημαντικό είναι ότι πολλοί προσελκύονται από αυτό, επειδή τα βίντεο έχουν μικρή διάρκεια μόνο μεταξύ 6 και 30 δευτερολέπτων. Αυτό κάνει κάποιον να αισθάνεται ότι δεν ξοδεύει πολύ χρόνο, παρακολουθώντας ένα κλιπ. Ωστόσο, δεδομένου ότι τα κλιπ είναι τόσο σύντομα, οι χρήστες τείνουν να παρακολουθούν ολοένα και περισσότερα σε κάθε... συνεδρία. Αυτός είναι φυσικά ο σκοπός της πλατφόρμας: να κρατάει ενεργούς τους χρήστες για όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο. Αλλά σίγουρα θα έπρεπε να μην είναι σκοπός για την πνευματική μας υγεία...
Αυτή η στρατηγική παρουσίασης πληροφορίας δημιουργήθηκε με βάση την εισαγωγική ψυχολογία των ζώων, αλλά έχει αρχίσει επίσης να γίνεται σαφές ότι αλλάζει ενεργά τον τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου μας.
Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης με περιεχόμενο τέτοιων σύντομων κομματιών πληροφορίας συμβαδίζουν με το ολοένα και μικρότερο εύρος της προσοχής μας. Αλλά η υπερβολική κατανάλωση καθιστά πιο δύσκολο για τους ανθρώπους να εστιάσουν σε οτιδήποτε για παρατεταμένες περιόδους. Είναι ένας φαύλος κύκλος. Η μετάδοση πληροφορίας μόνο σε σύντομη μορφή φτάνει στο σημείο να μας κάνει τα “καλά”, αναλυτικά κομμάτια ενημέρωσης “απωθητικά” και “βαρετά”.
Σε μια έρευνα του TikTok, σχεδόν οι μισοί καταναλωτές ισχυρίστηκαν ότι τα βίντεο που είναι διάρκειας πάνω από 1 λεπτό ήταν “αγχωτικά”! Αλλά η αλήθεια είναι ότι γινόμαστε ολοένα και λιγότερο ικανοί να εστιάζουμε και να μένουμε προσηλωμένοι σε κάτι, σε σημείο που η επίδραση των ΜΚΔ στον εγκέφαλό μας ονομάστηκε TikTok Brain.
Ο εθισμός των Μέσων σύντομης μορφής αυξάνεται. Επειδή είναι σύντομα κομμάτια πληροφορίας, μπορούν να παραχθούν (και άρα να καταναλωθούν) περισσότερα σε ένα δεδομένο χρονικό διάστημα. Το εύρος της προσοχής μας επηρεάζεται περαιτέρω από αυτή την πληθώρα επιλογών ψυχαγωγίας. Περισσότερες επιλογές ισοδυναμούν με ακόμη λιγότερη ανοχή. Το σκηνικό στα σύγχρονα Μέσα έχει γίνει πολύ πιο ανταγωνιστικό και ταχύρυθμο, λόγω της αφθονίας νέου περιεχομένου.
Μια μελέτη από ερευνητές στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Δανίας αποκάλυψε, ότι η αυξανόμενη παραγωγή και κατανάλωση περιεχομένου είναι η αιτία μιας αισθητής μείωσης του εύρους προσοχής των ανθρώπων με την πάροδο του χρόνου.
Περισσότερα στο onmed.gr