ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Στις 13 Δεκεμβρίου ανοίγουν ξανά οι αίθουσες με τα γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό μουσείο
Τα μάρμαρα του Παρθενώνα και τα δεινά της συντήρησης στο Βρετανικό Μουσείο δεν έχουν τέλος. Θα χρειαστεί να περάσουν δεκαετίες μέχρι να συντηρηθούν σωστά οι αίθουσες
SHARE:
Η κακή κατάσταση των ελληνικών και ασσυριακών γκαλερί του βρετανικού μουσείου του Λονδίνου -με ερειπωμένες στέγες που προκαλούν παρατεταμένο κλείσιμο για λόγους ασφαλείας- έχουν κρατήσει τα μάρμαρα του Παρθενώνα μακριά από τα μάτια του κοινού για έναν ολόκληρο χρόνο.
Το Βρετανικό Μουσείο πρόκειται να ανοίξει ξανά τις ελληνικές αίθουσές του για το κοινό στις 13 Δεκεμβρίου μετά από ένα ολόκληρο έτος που ήταν κλειστές λόγω της πανδημίας και των προβλημάτων που συνδέονται με τις υποδομές που καταρρέουν. Η κακή κατάσταση των αιθουσών, που φιλοξενούν τα περίφημα μαρμάρινα γλυπτά που αφαιρέθηκαν από τον Παρθενώνα, έχει τροφοδοτήσει τις ελληνικές απαιτήσεις για την επιστροφή τους, όπως γράφει ανάμεσα σε άλλα η The Art Newspaper.
Σε συμμόρφωση με το lockdown στο Ηνωμένο Βασίλειο, το μουσείο έκλεισε στις 16 Δεκεμβρίου 2020 και άνοιξε ξανά στις 17 Μαΐου, αλλά οι ελληνικές αίθουσες παρέμειναν κλειστές για να επιτραπούν εργασίες ρουτίνας συντήρησης των αιθουσών. Στη συνέχεια, μετά από δυνατή βροχή τον Ιούλιο, μια διαρροή οροφής στη αίθουσα 17 —η οποία περιέχει το μνημείο της Νηρηίδας— ανάγκασε το μουσείο να κρατήσει όλες τις ελληνικές αίθουσες του κλειστές εν αναμονή των επισκευών στέγης λόγω των κανόνων κοινωνικής απόστασης και της εισαγωγής μιας νέας μονόδρομου διαδρομής του επισκέπτη μέσα από το μουσείο. Για παράδειγμα, από στη αίθουσα 17 υπάρχει το μόνο σημείο πρόσβασης στα γλυπτά του Παρθενώνα που βρίσκονται στη αίθουσα 18.
Η κακή κατάσταση των ελληνικών αιθουσών και των γειτονικών ασσυριακών στοών έχει επισημανθεί πολλές φορές. Το 2018, η ελληνική τηλεόραση μετέδωσε εικόνες από νερό που στάζει στην αίθουσα με τα γλυπτά του Παρθενώνα. Η διαρροή προκλήθηκε από ράγισμα ενός υαλοπίνακα οροφής ηλικίας 40 ετών, δήλωσε εκπρόσωπος του μουσείου. «Τέτοιες ρωγμές οφείλονται σε γενική φθορά, κάτι που αναμένεται με την πάροδο του χρόνου σε ένα παλιό και ιστορικό κτίριο. Αυτό αντιμετωπίστηκε το 2018 και το γυαλί αντικαταστάθηκε με νέα στερέωση.» Κανένα από τα γλυπτά δεν υπέστη ζημιά, λέει το μουσείο.
Πιο πρόσφατα, στις 18 Οκτωβρίου, μια αρχαία ασσυριακή ζωφόρος στην αίθουσα 17 εθεάθη καλυμμένη με πλαστικό. Ο εκπρόσωπος λέει: «Υπήρχε ένας ελαττωματικός μηχανισμός στο παράθυρο, ο οποίος έχει αντικατασταθεί.. Τα ζητήματα έχουν αντιμετωπιστεί, αλλά το πλαστικό παραμένει στη θέση του προληπτικά». Στην αίθουσα 10, τα πλακάκια δαπέδου φαίνονται λεκιασμένα και ραγισμένα.