Στην Καπέλα Σιξτίνα, έπειτα από αιώνες, οι ταπισερί που σχεδίασε ο Ραφαήλ

​«Τα τελευταία αρχεία που έχουμε για το ότι οι επιτοίχιοι τάπητες ήταν όλοι κρεμασμένοι στην Καπέλα Σιξτίνα, χρονολογούνται από τα τέλη του 1500», δήλωσε η επιμελήτρια της έκθεσης, Αλεσάντρα Ροντόλφο. ​

Έπειτα από αιώνες, οι 12 ταπισερί που είχε σχεδιάσει ο Ραφαήλ επιστρέφουν στην Καπέλα Σιξτίνα. Στο πλαίσιο για τα 500 χρόνια από τον θάνατό του, οι ταπισερί που είχε σχεδιάσει για την Καπέλα Σιξτίνα παίρνουν τη θέση τους στους χαμηλότερους τοίχους του παρεκκλησίου του Βατικανού, κοντά στις αριστουργηματικές νωπογραφίες του Μιχαήλ Άγγελου και την αναπαράσταση της Τελικής Κρίσης.

«Τις είχε εμπνευστεί γι’ αυτόν ακριβώς τον χώρο, συνεπώς σκεφθήκαμε πως αυτός ήταν ο καλύτερος τρόπος για να τον τιμήσουμε», δήλωσε η Μπάρμπαρα Γιάτα, διευθύντρια των Μουσείων του Βατικανού.

Οι επιτοίχιοι τάπητες είχαν υφανθεί στις Βρυξέλλες, στο διάσημο εργαστήριο του Πίτερ φαν Ελστ, με βάση τα σχέδια που είχε κάνει ο Ραφαήλ. Αναπαριστούν σκηνές από τις Πράξεις των Αποστόλων, όπως ο «λιθοβολισμός του Αγίου Στεφάνου» και «το εν Αθήναις κήρυγμα του Αποστόλου Παύλου».

Οι 12 ταπισερί έχουν υφανθεί από μετάξι, μαλλί και ασημένια κλωστή, ενώ η συντήρηση και αποκατάστασή τους από τα συνεργεία ειδικών του Βατικανού ήταν δύσκολη και διήρκεσε μία 10ετία.

Από την ερχόμενη εβδομάδα θα ξαναβρεθούν στην Καπέλα Σιξτίνα, όπου κρέμονταν για όσο χρονικό διάστημα ο Μιχαήλ Άγγελος τελειοποιούσε την εικονογράφηση της οροφής, το 1512, και όταν ξεκίνησε να ζωγραφίζει την Τελική Κρίση, στον τοίχο πίσω από το κεντρικό ιερό, το 1536.

«Τα τελευταία αρχεία που έχουμε για το ότι οι επιτοίχιοι τάπητες ήταν όλοι κρεμασμένοι στην Καπέλα Σιξτίνα, χρονολογούνται από τα τέλη του 1500», δήλωσε η επιμελήτρια της έκθεσης, Αλεσάντρα Ροντόλφο.

Οι συντηρητές έδωσαν άδεια να εκτεθούν όλοι μαζί μόνο για μία εβδομάδα, για να τους προστατεύσουν, αλλά και επειδή κάποιοι από αυτούς τους τάπητες είναι δάνεια από άλλα Μουσεία. Ένας από αυτούς προέρχεται και θα επιστρέψει στο Μουσείο των Σκουντερίε του Κυρηνάλιου Προεδρικού Μεγάρου, ενώ ένας άλλος αποτελεί τμήμα της συλλογής της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου, στην οποία και θα επιστρέψει αργότερα, εντός του έτους.

Συνήθως, στο Βατικανό εκτίθεται μία επιλογή από τις ταπισερί πίσω από προστατευτικό γυαλί, σε χώρους που ελέγχεται η θερμοκρασία. Στις προηγούμενες εκθέσεις -κάποιες είχαν διαρκέσει μόλις μερικές ώρες- είχαν περιληφθεί μόνον οι 10 μεγαλύτεροι τάπητες, ορισμένοι διαστάσεων έξι επί πέντε μέτρα. Δύο από αυτούς είναι στενότεροι και τοποθετούνται κάθετα ως μπορντούρες.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

:earth_americas: The #SistineChapel is preparing to welcome the #Raphael tapestries. From February 17 to 23 all ten tapestries conceived by the #Urbino genius will return to the location for which they were intended and designed by Pope Leo X Medici. Despite never having dealt with this type of art before, #Raphael had enthusiastically accepted the opportunity to intervene in the Great Chapel of the #Vatican Palaces and drew a monumental pictorial cycle on paper with the Stories of St. Peter and St. Paul taken from the Acts of the #Apostles. In 1517, his models for clothes arrived in #Brussels at the famous workshop of Pieter van Aelst. Two years later they returned to #Rome translated into magnificent #tapestries. It was December 26,1519, for the first time his precious fabrics were exhibited in the Sistine Chapel, in the presence of prominent commissioners. The effect had to be extraordinary. Raphael had managed to amaze everyone: once again he had produced a work destined to change the course of the history of European art. :it: La #CappellaSistina si prepara ad accogliere gli Arazzi di #Raffaello. Dal 17 al 23 febbraio tutti e dieci gli arazzi concepiti dal genio urbinate tornano eccezionalmente nella sede per cui furono voluti e pensati da Papa Leone X Medici. Nonostante non si fosse mai confrontato prima con questo tipo di arte, Raffaello aveva accettato con entusiasmo l’occasione di intervenire nella “Cappella Magna” dei Palazzi Vaticani e, su richiesta del Papa, disegna su carta un monumentale ciclo pittorico con le Storie di san Pietro e san Paolo tratte dagli Atti degli Apostoli. Nel 1517 i suoi cartoni per i tessuti giungono a Bruxelles presso la famosa bottega di Pieter van Aelst. Tornano a #Roma due anni dopo tradotti in magnifici arazzi. Era il 26 dicembre 1519 quando, per la prima volta, i preziosi tessuti vennero esposti in Cappella Sistina alla presenza dell’illustre committente. L’effetto dovette essere straordinario. Raffaello era riuscito a stupire tutti: ancora una volta aveva prodotto un’opera destinata a mutare il corso della storia dell’arte europea. #vaticanmuseums #art #raffaello2020 #梵蒂冈博物馆 #vaticancity #arthistory #heritage #masterpiece

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Vatican Museums (@vaticanmuseums) στις

Πηγή: Ναυτεμπορική

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ