ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Προετοιμασίες για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2022
Εβδομήντα περίπου παραγωγές και 2000 καλλιτέχνες, θα φιλοξενήσει η πολυσυλλεκτική 67η έκδοση του Φεστιβάλ στην Πειραιώς, στο Ηρώδειο και στην Επίδαυρο
SHARE:
Στην Πειραιώς 260, σ' ένα πολύχρωμο σκηνικό ειδικά κατασκευασμένο για τη συνέντευξη τύπου, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Κατερίνα Ευαγγελάτου (στην πρώτη δια ζώσης συνέντευξη από τότε που ανέλαβε τα καθήκοντα της), παρουσίασε το πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης και τη νέα οπτική ταυτότητα του θεσμού, παρουσία της ηγεσίας του ΥΠΠΟΑ.
Εβδομήντα περίπου παραγωγές και 2000 καλλιτέχνες, Έλληνες και ξένους θα φιλοξενήσει η πολυσυλλεκτική 67η έκδοση του Φεστιβάλ στην Πειραιώς, στο Ηρώδειο και στην Επίδαυρο. Ανάμεσα τους συναντάμε μεγάλα σχήματα και ονόματα τόσο της διεθνούς όσο και της εγχώριας σκηνής, όπως τους Μαξ Ρίχτερ, σερ Τζον Έλιοτ Γκάρντινερ, Πάτι Σμιθ, Λόρι Άντερσον, Μίσα Μάισκι, Ρος Ντέιλι, Φιλίπ Κεν, Ίβο βαν Χόβε, Κριστιάν Ζαταΐ, Μάρτιν Τσίμμερμαν, Λεωνίδα Καβάκο, Μαρία Φαραντούρη, Γιάννη Χουβαρδά, Βασίλη Παπαβασιλείου κ.ά.
«Τα τελευταία δυο χρόνια με την πανδημία ζούμε μια νέα πραγματικότητα, γεμάτη δοκιμασίες για όλη την ανθρωπότητα και τώρα ήρθε να προστεθεί μια νέα, αυτή της βαρβαρότητας ενός βάναυσου πολέμου που μαίνεται δίπλα μας, ο οποίος δημιουργεί φόβο για το μέλλον της Ευρώπης και όλου του κόσμου», ανέφερε, μεταξύ άλλων η Κατερίνα Ευαγγελάτου και καταδίκασε απερίφραστα τη ρωσική εισβολή. Η καλλιτεχνική διευθύντρια σημείωσε πως το Φεστιβάλ χτυπήθηκε από την πανδημία στο νευραλγικό του κέντρο που είναι ο διεθνής χαρακτήρας του, αλλά παρ' όλα αυτά δεν έπαυσε τη δραστηριότητα του. Μάλιστα, κάποιες ελληνικές παραγωγές ταξίδεψαν ή θα ταξιδέψουν στο εξωτερικό, όπως το «(Somewhere)beyond the cherry trees» του Προδρόμου Τσινικόρη, η «Δημοκρατία του μπακλαβά» του Ανέστη Αζά, η περσινή παράσταση της Λενιώς Κακλέα και άλλες. «Στόχος μας είναι το Φεστιβάλ να είναι ένας τόπος ελευθερίας, σε διάλογο με την εποχή, μια κυψέλη δημιουργικότητας», τόνισε.
Στην Πειραιώς 260 οι υπηρεσίες του Φεστιβάλ Αθηνών, Επιδαύρου και του ΟΔΑΠ
Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, ανακοίνωσε κατά την διάρκεια της παρουσίασης του προγράμματος, πως στο συγκρότημα της Πειραιώς 260 θα στεγαστούν μόνιμα, εκτός από τις παραστάσεις, οι διοικητικές υπηρεσίες του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, καθώς και οι υπηρεσίες του Οργανισμού Διαχείρισης Πολιτιστικών Πόρων.
Όπως είπε η υπουργός, «Η Πειραιώς 260 ιδιοκτησιακά, ανήκει στην Εθνική Τράπεζα. Μέσα από στενή συνεργασία με τα στελέχη της Εθνικής Τράπεζας, έχουμε ήδη καταλήξει και έχουμε υπογράψει το πρώτο συμφωνητικό, ώστε η Πειραιώς 260 να περιέλθει στο ΥΠΠΟΑ. Αυτή τη στιγμή είμαστε σε μία φάση διαδικασίας εκτιμητικής, προκειμένου να λήξει, ώστε με την δέουσα δικαστική απόφαση το θέμα της απαλλοτρίωσης του χώρου να περατωθεί. Οπότε στην Πειραιώς 260 θα έχει πλέον το Φεστιβάλ το δικό του χώρο και για τις παραστάσεις και για τις διοικητικές του υπηρεσίες. Θα συνυπάρχει, επειδή είναι πολλές χιλιάδες τετραγωνικά, με τον Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων με τον οποίον ήδη έχουν γίνει επαφές, προκειμένου ο χώρος και τα κτίρια να αξιοποιηθούν, το συντομότερο δυνατόν. Επομένως, καλώς εχόντων των πραγμάτων, μέσα σε 12 μήνες, του χρόνου τέτοια εποχή, το Φεστιβάλ θα έχει τον δικό του χώρο και για τα γραφεία του και τους χώρους, που φιλοξενεί τις παραστάσεις του».
Η Λίνα Μενδώνη σημείωσε επίσης, ότι με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, το ποσό των 3.000.000 ευρώ θα διατεθεί για την αναβάθμιση των χώρων λειτουργίας και υποδομών του Φεστιβάλ, στο Ηρώδειο, στην Επίδαυρο και στην Πειραιώς. Όπως είπε, «Ήδη οι μελέτες για το Ηρώδειο έχουν εκπονηθεί από το Φεστιβάλ, έχουν εγκριθεί από το ΚΑΣ και το έργο έχει ενταχθεί με την ανάλογη χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης και είναι σε διαδικασία η δημοπράτηση του έργου. Περιμένουμε από το Φεστιβάλ, να έχει σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα τις αντίστοιχες μελέτες για την Επίδαυρο, επομένως και εκεί θα γίνει μια παρέμβαση, απόλυτα συμβατή με τα θέατρα και τον αρχαιολογικό χώρο της Επιδαύρου, όπου όμως με σύγχρονο τρόπο, θα υπηρετεί τις λειτουργίες του Φεστιβάλ και ένα μικρότερο ποσόν, όπως ζητήθηκε θα εξυπηρετήσει παρεμβάσεις στα κτήρια της Πειραιώς».
Πρόγραμμα
Με ένα εκρηκτικό προφεστιβαλικό διήμερο (27 & 28 Μαΐου), ανοίγει φέτος τις πύλες της στο κοινό η Πειραιώς 260, φιλοξενώντας τη μεγάλη αθηναϊκή γιορτή της ηλεκτρονικής μουσικής: το ADD Festival. Η επίσημη έναρξη του προγράμματος θα γίνει την 1η Ιουνίου, με την παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά «Η άλλη πλευρά της καταιγίδας», μια πρωτότυπη σύνθεση για μια φανταστική συνάντηση του Όρσον Γουέλς, με τον κόσμο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ.
Ο Ίβο βαν Χόβε, στη νέα του συνεργασία με την Κομεντί Φρανσέζ έρχεται με τον «Ταρτούφο», με αφορμή την επέτειο των 400 χρόνων από τη γέννηση του Μολιέρου, η Γαλλοβιετναμέζα Καρολίν Γκιελά Ενγκιγέν (μετά την «Σαϊγκόν» της) επιστρέφει με ένα παραμύθι με τίτλο «Αδελφοσύνη, φανταστική ιστορία», η Κριστιάν Ζαταΐ παρουσιάζει το «Λυκόφως» βασισμένο στην ταινία «Dogville» του Λαρς φον Τρίερ, ο αγαπητός στο ελληνικό κοινό Φιλίπ Κεν οραματίζεται ένα εξωφρενικό όσο και γοητευτικό σύμπαν στο «Farm fatale», ενώ ο Μάρκο Λαγέρα και η ομάδα La Re-Sentida αντλούν έμπνευση από την κοινωνική εξέγερση, τον Οκτώβριο του 2019 στη Χιλή και δημιουργούν ένα έργο πάνω στη διαλεκτική της βίας, το «Όαση ατιμωρησίας».
Οι λάτρεις του χορού θα έχουν επίσης, πολλές επιλογές στην Πειραιώς 260. Ανάμεσα τους η νέα δουλειά της βραβευμένης με Αργυρό Λέοντα για τον Χορό στην Μπιεννάλε της Βενετίας το 2018, Μαρλένε Μοντέιρο Φρέιτας, η πρώτη εμφάνιση στην Ελλάδα του Edouard Hue και της ομάδας του Beaver Dam Company, η νέα παράσταση του Μάρτιν Τσίμμερμαν, η «Μανία» της Λία Ροντρίγκες, το νέο έργο που υπογράφει η Πατρίσια Απέργη με τίτλο «Newtopia», αλλά και η συνάντηση του Αντώνη Φωνιαδάκη με οκτώ από τους καλύτερους χορευτές και χορεύτριες της ελληνικής χιπ χοπ σκηνής, στο πλαίσιο του κύκλου Layers οf Street.
Το Φεστιβάλ Επιδαύρου θα φιλοξενήσει συνολικά, οκτώ παραστάσεις. Την έναρξη θα κάνει ο Ολλανδός Γιόχαν Σίμονς με την «Άλκηστη» του Ευριπίδη, ενώ τις ξένες συμπαραγωγές στο αργολικό θέατρο συμπληρώνει ο Γερμανός Ούλριχ Ράσε, με τον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου. Ο Δημήτρης Καραντζάς σκηνοθετεί τους «Πέρσες» του Αισχύλου και ο Λιθουανός Τσέζαρις Γκραουζίνις την «Αντιγόνη», σε μια σύγχρονη και επίκαιρη μεταφορά της σοφόκλειας τραγωδίας. Το Εθνικό Θέατρο θα παρουσιάσει την «Μήδεια» του Μποστ, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού και τον «Αίαντα» του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη. Επίσης φέτος, θα δούμε και τις δύο παραστάσεις που είχαν αναβληθεί πέρσι, λόγω των πυρκαγιών, την «Ελένη» από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και τον Βασίλη Παπαβασιλείου και στη Μικρή Επίδαυρο, το «OSMOSIS» του Ευριπίδη Λασκαρίδη.
Στο μικρό θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου συνεχίζεται η ενότητα «Πάροδος», με στόχο την ανανεωτική προσέγγιση του αρχαίου δράματος και ο Κύκλος «Contemporary Ancients», στο πλαίσιο του οποίου συγγραφείς εμπνέονται από το αρχαίο δράμα. Τη φετινή χρονιά, τρεις καταξιωμένοι συγγραφείς, η Κάλλια Παπαδάκη, ο Ηλίας Μαγκλίνης και ο Χρήστος Χωμενίδης «συνομιλούν» αντίστοιχα με τον «Αίαντα» του Σοφοκλή, την «Άλκηστη» και τον «Ίωνα» του Ευριπίδη.
Το πρόγραμμα του Ηρωδείου πλαισιώνεται από σημαντικές ελληνικές και ξένες ορχήστρες και αγαπημένους ερμηνευτές, μεταξύ των οποίων η Πάτι Σμιθ, ο Μαξ Ρίχτερ, η Νταϊάνα Κρολ και η Λόρι Άντερσον.
Το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ διατρέχει ένας στοχασμός γύρω από τη μορφή της Αντιγόνης (Antigonisms), με ξεχωριστούς σταθμούς και δύο παραστάσεις, αλλά και μια πληθωρική σειρά συζητήσεων, χωρισμένη σε μικρότερες θεματικές, με τη συμμετοχή ομιλητών και ομιλητριών από όλο το φάσμα των Γραμμάτων και των Τεχνών.
Η Πλατεία, ο υπαίθριος χώρος ανάμεσα στους Χώρους Α - Β - Ε - Η της Πειραιώς 260, θα λειτουργεί ως χώρος ελεύθερης συνάντησης, όπου το κοινό θα μπορεί μετά τις παραστάσεις, να απολαμβάνει live τζαζ από ξεχωριστά ελληνικά σχήματα, ενώ θα ανταλλάσσει φεστιβαλικές εντυπώσεις, μ' ένα ποτήρι κρασί.
Το αναλυτικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ, μπορείτε να το δείτε στο: http://aefestival.gr/festival-athinon-epidayroy-2022-paroysiasi-toy-kallitechnikoy-programmatos-kai-tis-neas-optikis-taytotitas/