ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Όλα τα βραβεία
Έπεσε η αυλαία για το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου χωρίς εκδηλώσεις και τελετές έναρξης-λήξης ως ένδειξη σεβασμού στους νεκρούς των Τεμπών
Όλοι όσοι βρέθηκαν αυτές τις μέρες στη Θεσσαλονίκη, δεν μπόρεσαν να μη νιώσουν τη βαριά σκιά του δυστυχήματος και τη φορτισμένη ατμόσφαιρα στην πόλη που δείχνει να έχει πληγεί απόλυτα από το γεγονός. Αλλά επειδή η τέχνη είναι πάντα η ιδανική παραμυθία, οι ταινίες που προβλήθηκαν στα πλαίσια του 25ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, έστρεψαν την προσοχή με διεισδυτική ματιά σε δύσκολα και φλέγοντα ζητήματα της Ιστορίας και, ίσως όχι τυχαία, έχοντας απόλυτη επίγνωση τι σημαίνει η ανάλογα βαριά σκιά συγκλονιστικών γεγονότων: Γιατί πώς αλλιώς να περιγράψεις τα άκρως ενδιαφέροντα ντοκιμαντέρ για το Ολοκαύτωμα, για τη στρατολόγηση μικρών παιδιών στις εμπόλεμες ζώνες, για τους Ταλιμπάν, για το πένθος που πλανάται ακόμα στη Γιουγκοσλαβία που έμεινε να μετρά από τον Εμφύλιο χιλιάδες αγνοούμενους, για τη βίαιη κληρονομιά της πρώην ΕΣΣΔ που μετέτρεψε την πρώην απέραντη κομμουνιστική χώρα σε κόλαση του Δάντη; Όλα αυτά διαμόρφωσαν ένα παράλληλο κλίμα γεμάτο ανησυχία και προβληματισμούς για έναν κόσμο που εξακολουθεί να συγκλονίζεται και να αλλάζει και έγιναν ντοκιμαντέρ που σίγουρα μας έκαναν να αναρωτηθούμε για τα μεγάλα διλήμματα και γεγονότα σε έναν αδιέξοδο κόσμο.
Σε αυτό ακριβώς το κλίμα και σεβόμενοι την διαμορφωμένη κατάσταση λόγω πένθους οι υπεύθυνοι του φεστιβάλ αποφάσισαν να απονείμουν τα βραβεία χωρίς τελετή λήξης, όπως αντίστοιχα ματαίωσαν την τελετή έναρξης και τις εορταστικές του εκδηλώσεις. Όπως σημειώνουν οι ίδιοι στην ανακοίνωση τους: «Ευχαριστούμε τους δημιουργούς που μας εμπιστεύτηκαν τα έργα τους, τις κριτικές επιτροπές που τα αγκάλιασαν και τους θεατές που τα στήριξαν».
Αναλυτικά τα βραβεία έχουν ως εξής: τον Χρυσό Αλέξανδρο του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος κέρδισε το συγκλονιστικό, πραγματικά ντοκιμαντέρ, Κάτω από τον ουρανό της Δαμασκού των Χέμπα Χαλέντ, Ταλάλ Ντερκί και Αλί Γουαζί και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στέλνει αυτομάτως την ταινία στη λίστα προεπιλογής για το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ.
Αξίζει να διαβάσει κανείς τα διάφορα ρεπορτάζ που ανέφεραν σε ποιες δύσκολες συνθήκες δούλευαν οι δημιουργοί το ντοκιμαντέρ με το σκεπτικό της επιτροπής να αναφέρει πως «Μέσα από τη δύναμη της καλλιτεχνικής δημιουργίας το Κάτω από τον ουρανό της Δαμασκού περιγράφει με ακρίβεια τι βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια των μεγαλύτερων προβλημάτων της ανθρωπότητας: η βαθιά ριζωμένη έμφυλη βία και πατριαρχική καταπίεση».
Την κριτική επιτροπή αποτελούν οι:
Ρέα Αποστολίδη, παραγωγός και συνιδρύτρια του δικτύου CineDoc,
Αλίν Ταστσιάν, κριτικός κινηματογράφου, αναπληρώτρια γενική γραμματέας της FIPRESCI
Τζέφρι Γουίντερ, εκτελεστικός συν-διευθυντής για τη The Film Collaborative
Ο Αργυρός Αλέξανδρος που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000€, κερδίζει το Ντοκιμαντέρ, Τι δεν είμαι της Τούντε Σκόβραν και όπως γράφει η επιτροπή στο σκεπτικό της «Το Τι δεν είμαι είναι ένα ντοκιμαντέρ που επανακαθορίζει με τρόπο θαρραλέο τη σημασία του να γεννιέσαι θηλυκό ή αρσενικό, μέσα από ένα έντονα συναισθηματικό και επιδραστικό κινηματογραφικό ταξίδι».
Ειδική μνεία κερδίζει η ταινία: Το μονοπάτι για την ευτυχία της Κάτα Όλα.
Το Σκεπτικό της επιτροπής αναφέρει πως «Το μονοπάτι για την ευτυχία είναι μια απολαυστική ερωτική ιστορία που ξεπηδά από το
πιο αναπάντεχο μέρος για να προκαλέσει με τρόπο ευχάριστο τις συμβάσεις της
οικογένειας, του φύλου, της κουλτούρας, της φήμης και του μουσικού θεάτρου».
Βραβεία του διεθνούς διαγωνιστικού Newcomers
Νέοι σκηνοθέτες δοκιμάζουν με το πρώτο ή δεύτερο ντοκιμαντέρ τους να αποτυπώσουν την πραγματικότητα με τα δικά τους μοναδικά εργαλεία.
Τα μέλη της φετινής επιτροπής του Διεθνούς Διαγωνιστικού Newcomers είναι οι:
Ντίτε Χάαρλοβ Γιόνσεν, σκηνοθέτρια ντοκιμαντέρ και φωτογράφος,
Κατερίνα Κακλαμάνη, σεναριογράφος και σύμβουλος σεναρίου για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση
Κάρεν ΜακΜάλεν, επιμελήτρια και προγραμματίστρια ταινιών
Το βραβείο «Χρυσός Αλέξανδρος - Δημήτρης Εϊπίδης», που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 10.000€, κερδίζει το ντοκιμαντέρ: Η φωνή της Ντομίνικα Μοντεάν-Πάνκοβ
Σκεπτικό της επιτροπής:
«Μέσα από τις ιστορίες νεαρών ανδρών που επιθυμούν να ενταχθούν στον κλήρο, η σκηνοθέτιδα Ντομίνικα Μοντεάν-Πάνκοβ διεισδύει στα ενδότερα της αναζήτησης του ανθρώπου να βρει τη θέση του στον κόσμο. Η πολυεπίπεδη φωτογραφία αιχμαλωτίζει τις φαινομενικά ανιαρές στιγμές των καθημερινών τελετουργικών, αλλά και τις προκλήσεις που επιφέρουν οι επιλογές ζωής. Αυτή η ματιά στον κατά κανόνα αθέατο κόσμο των μαθητευόμενων μοναχών του τάγματος των Ιησουιτών εμβαθύνει σε οικουμενικά ζητήματα πίστης και ταυτότητας, με έντονη ενδοσκοπική προσέγγιση, διακριτικό χιούμορ και λεπτεπίλεπτη αίσθηση».
Ο Αργυρός Αλέξανδρος που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 4.000€, κερδίζει το ντοκιμαντέρ: Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα του Χρήστου Αδριανόπουλου.
Σκεπτικό της επιτροπής:
«Αυτή η τρυφερή απεικόνιση ενός ηλικιωμένου ζευγαριού καθώς διανύει το τελευταίο κεφάλαιο της ζωής του προσφέρει μία αφτιασίδωτη οπτική της αγάπης, της μνήμης και της σκιάς του θανάτου. Μέσα από την ποιητική και επιμελώς προσεγμένη φωτογραφία, το έργο του Χρήστου Αδριανόπουλου αφηγείται μία τρυφερή και χιουμοριστική ιστορία με πρωταγωνιστές την αγαπημένη του γιαγιά και τον αγαπημένο του παππού, προσπερνώντας τα ταμπού για τη γήρανση του σώματος και τον θάνατο».
Ειδική μνεία κερδίζει το ντοκιμαντέρ: Ladies in Waiting της Ιωάννας Τσουκαλά.
Σκεπτικό της επιτροπής:
«Η κριτική επιτροπή απονέμει Ειδική Μνεία στο Ladies in Waiting για την πρωτότυπη οπτική της στον αποστιγματισμό της ψυχικής ασθένειας. Μέσα από τη ματιά των καθηλωτικών χαρακτήρων της Ιωάννας Τσουκαλά, η ταινία αυτή που ξεχειλίζει από συναίσθημα αμφισβητεί και αποδομεί βαθιά ριζωμένες προκαταλήψεις για την έννοια της κανονικότητας».
Βραβεία του Διεθνούς Διαγωνιστικού FILM FORWARD
Το διαγωνιστικό τμήμα Film Forward παρουσιάζει το έργο νέων, τολμηρών σκηνοθετών που αμφισβητούν τις συμβάσεις των κινηματογραφικών ειδών, επεκτείνοντας τα όρια της κινηματογραφικής γλώσσας.
Τα μέλη της κριτικής επιτροπής είναι οι:
Αλεξάνδρα Κατσαρού, σεναριογράφος, θεατρική συγγραφέας και πεζογράφος
Τιμ Λέιεντεκερ, εικαστικός καλλιτέχνης, πολιτιστικός παραγωγός και προγραμματιστής
Φαμπρίτσιο Μαλτέζε, σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ και βραβευμένος φωτογράφος
Το βραβείο «Χρυσός Αλέξανδρος - Film Forward», που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο 6.000€, κερδίζει το ντοκιμαντέρ:
Ζωή σε δόσεις των Άλεξ Φράι, Ρεμπέκα Λόιντ Έβανς και Λίζα Σέλμπι
Σκεπτικό της επιτροπής:
«Η επιτροπή με ικανοποίηση βραβεύει ένα ωμό και ταυτόχρονα τρυφερό φιλμ, το οποίο αναπαριστά τη διαγενεαλογική πάλη για να μεταμορφωθεί ο εθισμός σε ανθρώπινη επαφή. Για τη γενναιοδωρία και την επιδραστική χρήση μιας πολυεπίπεδης καλλιτεχνικής
πρακτικής, ο Χρυσός Αλέξανδρος απονέμεται στην ταινία Ζωή σε δόσεις».
Ο Αργυρός Αλέξανδρος, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ, κερδίζει το ντοκιμαντέρ: Βάρδια του Γρηγόρη Ρέντη
Σκεπτικό της επιτροπής:
«Για τη βαθιά εξερεύνηση της στερεοτυπικής αρρενωπότητας μέσα από μια γεμάτη δύναμη
κινηματογράφηση και μια φόρμα που θολώνει τις γραμμές ανάμεσα στην αντίληψη και την
πραγματικότητα, ο Αργυρός Αλέξανδρος απονέμεται στο φιλμ Βάρδια».
ΒΡΑΒΕΙΟ IMMERSIVE
Το διαγωνιστικό τμήμα «Immersive: All Around Cinema» αγκαλιάζει δημιουργίες που αξιοποιούν τις πιο σύγχρονες νέες τεχνολογίες και παρουσιάζουν διαφορετικές όψεις μιας εκτεταμένης πραγματικότητας.
Τα μέλη της κριτικής επιτροπής Immersive είναι:
Ματιέ Γκαγιέ, αρχισυντάκτης της πλατφόρμας XRMust
Γιολάντα Μαρκοπούλου, σκηνοθέτρια και παραγωγός
Στεν Κρίστιαν Σαλουβέερ, στρατηγικός σύμβουλος και επικεφαλής του Cannes NEXT του Marché du Film του Φεστιβάλ των Καννών
Ο Χρυσός Αλέξανδρος για την καλύτερη ταινία του τμήματος «Immersive: All Around Cinema», ο οποίος συνοδεύεται από 2.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία: Συσκότιση του Οντρζέι Μόραβετς
Σκεπτικό της επιτροπής:
«Η επιτροπή βραβεύει την ταινία Συσκότιση του Οντρζέι Μόραβετς για την ευαίσθητη, ποιητική και βαθιά συγκινητική προσωπική απεικόνιση της κατάθλιψης, καθώς και του προσωπικού αγώνα που έδωσε ο δημιουργός στη μάχη του απέναντι στην ασθένεια. Η
ταινία συνδυάζει δεξιοτεχνικά τη σπαρακτική προσωπική αφήγηση, το συμβολικό και γεμάτο υποδόριες αποχρώσεις animation, καθώς και το απλό στη δομή του κι όμως γεμάτο εκπλήξεις immersive storytelling, ενσωματώνοντας τον θεατή στον καθημερινό αγώνα ενός
ανθρώπου που βρίσκεται αντιμέτωπος με την ψυχική ασθένεια. Η Συσκότιση προσκαλεί τους θεατές σε ένα ταξίδι ανακάλυψης και ελπίδας, καθώς γίνονται μάρτυρες των στιγμών απελπισίας, αλλά συγχρόνως και όλων εκείνων των μικρών χαρών, που ρίχνουν φως στο σκοτάδι που βιώνουν πολλοί άνθρωποι ανάμεσά μας».
Ειδική μνεία απονέμεται στην ταινία: Ο άνδρας που δεν μπορούσε να φύγει του Σινγκίνγκ Τσεν
Σκεπτικό της επιτροπής:
«Εκκινώντας από μια ιστορική προοπτική αναγκαία και απαραίτητη για τη χώρα από την οποία προέρχεται, η ταινία Ο άνδρας που δεν μπορούσε να φύγει προσφέρει το όραμα μιας αληθινής all around κινηματογραφικής εμπειρίας. Η δεξιοτεχνική διεύθυνση των ηθοποιών και μια εικονογραφία που υπερβαίνει τα καθιερωμένα επίπεδα της εικονικής πραγματικότητας συγκροτούν ένα πλήρες έργο τέχνης».
ΒΡΑΒΕΙΑ PODCAST
Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, από τα πρώτα κινηματογραφικά φεστιβάλ στον κόσμο που παρουσίασε Διαγωνιστικό Τμήμα Podcast, εξερευνά τις εκλεκτικές συγγένειες των podcast με τον κινηματογράφο.
Τα μέλη της φετινής κριτικής επιτροπής είναι οι:
Λένα Βασιλάκου, δημοσιογράφος-ραδιοφωνική παραγωγός
Λέανδρος Ντούνης, sound designer
Βαρβάρα Σαββίδη, ραδιοφωνική παραγωγός
Το Βραβείο Podcast, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο ύψους 2.000 ευρώ, κερδίζει το podcast: Από το θαύμα στο τραύμα του Κωνσταντίνου Βρεττού
Σκεπτικό της επιτροπής:
«Ένα podcast που μας συγκίνησε με τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει το δύσκολο θέμα της μάνας που χάνει το παιδί της. Το σενάριο απέδωσε ισορροπημένα τη διαδρομή από το θαύμα στο τραύμα, ενώ οι μαρτυρίες των τριών μανάδων ανέδειξαν τη διαχείριση της απώλειας, αλλά και τη δυσκολία επούλωσης του τραύματος. Παράλληλα, η δύναμη των τριών αυτών γυναικών και η προτροπή τους να αποτραπεί η επανάληψη τέτοιων εγκλημάτων φωτίζει έναν ενεργό τρόπο αντιμετώπισης της έμφυλης βίας».
Ειδική Μνεία κερδίζει το podcast: Αλκυόνη της Φαίδρας Χατζοπούλου.
Μουσική, ηχητική επεξεργασία και συμπαραγωγή: Σταύρος Γεωργιόπουλος
Σκεπτικό της επιτροπής:
«Ένα πρωτότυπο podcast, με ευρηματική παρουσίαση, το οποίο συνδυάζει την αφηγηματική δομή, την ιδιαίτερη χρήση του ήχου και της μουσικής, με στοιχεία ντοκιμαντέρ».
Βραβείο-υποτροφία ENS Louis Lumière – Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος για Ανερχόμενο Δημιουργό Ακουστικού Ντοκιμαντέρ
Και φέτος, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την Ανωτάτη Σχολή Louis Lumière και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, προσφέρουν το βραβείο-υποτροφία ENS Louis Lumière – Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος για Ανερχόμενο Δημιουργό Ακουστικού
Ντοκιμαντέρ.
Τα μέλη της κριτικής επιτροπής είναι οι:
Φρεντερίκ Πρεσμάν, σκηνοθέτις ντοκιμαντέρ και καλλιτέχνις του ήχου
Θοδωρής Κουτσαύτης, ακόλουθος για τα οπτικοακουστικά μέσα στο Γαλλικό Ινστιτούτο
Ελλάδος
Το βραβείο-υποτροφία κερδίζει: Ο Δημήτρης Ροΐδης για το podcast Μια βόλτα στην πόλη (σενάριο, αφήγηση Ιωάννα Σίσκου)
ΒΡΑΒΕΙΟ MERMAID
Το βραβείο Mermaid του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης απονέμεται στην καλύτερη ταινία LGBTQI+ θεματικής του επίσημου προγράμματος.
Τα μέλη της φετινής κριτικής επιτροπής είναι οι:
Χάνα Μπιορκ Βαλσντότιρ, παραγωγός ντοκιμαντέρ και σκηνοθέτρια
Ίρις Ζαχμανίδη, σκηνοθέτρια, δημοσιογράφος και μέλος των Rainbow Seniors Greece
Aντριάν Σιλβέστρε, σκηνοθέτης
Το Βραβείο Mermaid κερδίζει το ντοκιμαντέρ: Τι δεν είμαι της Τούντε Σκόβραν
Σκεπτικό της επιτροπής:
«Θα θέλαμε αρχικά να σταθούμε στην πρωτοτυπία και στην ποικιλομορφία που είχαν οι ταινίες ΛΟΑΤΚΙ+ θεματικής σε όλα τα τμήματα του προγράμματος. Επιλέγουμε να απονείμουμε το βραβείο μας στο Τι δεν είμαι επειδή, εκτός από την κινηματογραφική και καλλιτεχνική του αξία, μας επιστρέφει στα βασικά όσον αφορά τη φυσική αβεβαιότητα στο φύλο, δηλαδή τη διαφυλικότητα. Επιπλέον, η ταινία εισάγει δύο δυνατούς χαρακτήρες που μας οδηγούν με ευγένεια και ειλικρίνεια σε ένα ταξίδι αναζήτησης της έκφρασης φύλου στην πιο γνήσια μορφή του».
Ειδική μνεία κερδίζει το ντοκιμαντέρ: Λεόν του Βόιτσεκ Γκοστόμτσικ
Σκεπτικό της επιτροπής:
«Θα θέλαμε να απονείμουμε Ειδική Μνεία στην ταινία Λεόν για την all-queer προσέγγισή της σε ζητήματα ζωής. Πρόκειται για ένα φρέσκο και εμπνευσμένο πορτρέτο ενός καλλιτέχνη για τον οποίο δεν υπάρχουν φραγμοί στην αγάπη και στην καλλιτεχνική έκφραση».
ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ «ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΑΞΙΕΣ»
Ο Τηλεοπτικός Σταθμός της Βουλής των Ελλήνων απονέμει το καθιερωμένο βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» σε ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος Newcomers.
Την κριτική επιτροπή απαρτίζουν οι:
Άρης Φατούρος, Σύμβουλος Προγράμματος και βραβευμένος παραγωγός και σκηνοθέτης
Βασίλης Δούβλης, προϊστάμενος του Τομέα Προγράμματος στον Τηλεοπτικό Σταθμό της
Βουλής και βραβευμένος σκηνοθέτης ταινιών μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ
Κώστας Δήμος, Συνεργάτης Προγράμματος του Τηλεοπτικού Σταθμού της Βουλής
Το βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες» κερδίζει το ντοκιμαντέρ: Αντιπερισπασμός του Κιτ Βίνσεντ
Σκεπτικό της επιτροπής:
«Το βραβείο Ανθρώπινες Αξίες της Βουλής των Ελλήνων απονέμεται σε ένα ντοκιμαντέρ του διεθνούς διαγωνιστικού προγράμματος Newcomers που καταγράφοντας με θάρρος, ειλικρίνεια, αλλά και χιούμορ την προσπάθεια του νεαρού σκηνοθέτη της ταινίας να
αντιμετωπίσει μια ανίατη ασθένεια, συνθέτει ένα συγκινητικό πορτρέτο μιας δυσλειτουργικής οικογένειας μπροστά στον φόβο του θανάτου και αναδεικνύει την αξία της ζωής, της ανθρώπινης επικοινωνίας και της αγάπης».
ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΡΤ
Η ΕΡΤ απονέμει το πρώτο βραβείο της, που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 3.000 ευρώ, στην ελληνική παραγωγή που κερδίζει το βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου FIPRESCI.
Το βραβείο κερδίζει το ντοκιμαντέρ: Χρήστος, το τελευταίο παιδί της Τζούλια Αμάτι
Το Βραβείο ΕΡΤ – Thessaloniki Pitching Forum που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ, απονέμεται στο ντοκιμαντέρ: The Man With The Broken Arm
Σκηνοθεσία: Αθανάσιος Βασιλείου,
Παραγωγή: Orlane Dumas - Les films de l'Aube Sauvage, Κωνσταντίνος Βασίλαρος - StudioBauhaus, Γαλλία, Ελλάδα
ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) απονέμει βραβείο σε ντοκιμαντέρ πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη / πρωτοεμφανιζόμενης σκηνοθέτιδος του ελληνικού προγράμματος, που πραγματοποιεί πρεμιέρα στο 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Το βραβείο αυτό συνοδεύεται από χρηματικό ποσό 3.000 ευρώ.
Τα μέλη της κριτικής επιτροπής του ΕΚΚ είναι οι:
Μαρία Κουφοπούλου, Δ/ντρια του Hellenic Film Commission του ΕΚΚ
Γιώργος Αγγελόπουλος Δ/ντής της Δ/νσης Ανάπτυξης & Παραγωγής του ΕΚΚ
Δημήτρης Μπούρας, κριτικός κινηματογράφου-Υπεύθυνος Γραφείου Τύπου του ΕΚΚ
Το βραβείο κερδίζει το ντοκιμαντέρ: Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα του Χρήστου Αδριανόπουλου
Σκεπτικό της επιτροπής:
«O Χρήστος Αδριανόπουλος, παρατηρώντας ένα ηλικιωμένο ζευγάρι στον επίλογο της ζωής του, δημιούργησε ένα κινηματογραφικό έργο γύρω από τον έρωτα και τη συμβίωση, την απώλεια, τη φθορά και τον θάνατο, αλλά και την αγάπη ως απόσταγμα. Με ελάχιστα
μέσα κατάφερε ένα λιτό και πυκνό ντοκιμαντέρ επιλέγοντας έναν εύστοχο τίτλο».
Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου χορηγεί και φέτος χρηματικό βραβείο, αξίας 3.000 ευρώ, σε ταινία τεκμηρίωσης που συμμετείχε στο τμήμα Docs in Progress.
Το βραβείο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου που αντιστοιχεί σε χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ κερδίζει το ελληνικό πρότζεκτ: Ιερά Οδός ~ 21 χλμ
Σκηνοθεσία: Νικολέτα Παράσχη, Παραγωγή: Μαρία Καραγιαννάκη - Chase The Cut,
Συμπαραγωγή: Νικολέτα Παράσχη, Ελλάδα
ΒΡΑΒΕΙΟ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΑΜΝΗΣΤΙΑΣ
Το βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας απονέμεται σε έργο που προωθεί και προβάλλει τα ανθρώπινα δικαιώματα και καταγγέλλει την καταπάτησή τους.
Τη φετινή κριτική επιτροπή απαρτίζουν οι:
Eλένη Σιδέρη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Φαίη Κατσάρη, παραγωγός οπτικοακουστικών έργων
Ευτυχία Βουτυρά, Ομότιμη Καθηγήτρια, Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Μαριάνα Λεονταρίδου, μέλος της Διεθνούς Αμνηστίας, κριτικός κινηματογράφου
Το βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας απονέμεται στο ντοκιμαντέρ: Ιθάκη - Μια μάχη για την απελευθέρωση του Τζούλιαν Ασάνζ του Μπεν Λόρενς
Σκεπτικό της επιτροπής:
«Από την ίδρυση της, η Διεθνής Αμνηστία ασχολείται και προωθεί τις συνθήκες για να ακουστεί η φωνή αυτών που βρίσκονται αποκλεισμένοι και φιμωμένοι».
Η επιλογή του Onassis Film Award
Το Onassis Culture, στηρίζοντας με συνέπεια την ανάπτυξη του ανεξάρτητου ελληνικού κινηματογράφου, στο πλαίσιο συνεργασίας του με το Φεστιβάλ, τιμά με το Onassis Film Award (5.000 ευρώ) ένα από τα ελληνικά πρότζεκτ που συμμετέχουν στο Thessaloniki
Pitching Forum ή στο Agora Docs in Progress.
Το Onassis Film Award απονεμήθηκε στο πρότζεκτ που συμμετείχε στο Thessaloniki Pitching Forum: HOLY HUMAN ANGEL
Σκηνοθεσία: Αγγελική Αριστομενοπούλου,
Παραγωγή: Γιούρι Αβέρωφ, Ρέα Αποστολίδη – Anemon Productions, Βίκυ Μίχα - Asterisk*, Heather Millard - Compass Films, Ελλάδα, Ισλανδία
Το σκεπτικό του Onassis Culture:
«Μια συγκινητική ιστορία για ένα γενναίο άτομο και την αποδοχή που λαμβάνει από μια οικογένεια τόσο τρομερά υποστηρικτική που σε γεμίζει ελπίδα. Ένα ντοκιμαντέρ που ξεχειλίζει από ατμοσφαιρικές, συναρπαστικές και συναισθηματικά φορτισμένες εικόνες. Το Holy Human Angel είναι μια αριστοτεχνική και σφαιρική προσφορά που θα θέλαμε να δούμε να προβάλλεται σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες».
Ντοκιμαντέρ: Ιθάκη - Η Μάχη για την απελευθέρωση του Τζούλιαν Ασάνζ του Μπεν Λόρενς
«Είναι μια προσπάθεια να ακουστούν οι φωνές και οι ιστορίες των οικείων του που ζουν δίχως να έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνήσουν μαζί του, καθώς κρατείται στη φυλακή υψίστης ασφαλείας του Μπελμάρς από τις βρετανικές αρχές. Το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει την οπτική της οικογένειας του Ασάνζ σε βάθος χρόνου και η Διεθνής Αμνηστία οφείλει να συμβάλει ώστε αυτή η προσπάθεια να δημοσιευτεί και να δημοσιοποιηθεί στο ευρύ κοινό. Αυτός είναι και ο λόγος που επιλέγεται η βράβευση του ντοκιμαντέρ Ιθάκη: Η Μάχη για την απελευθέρωση του Τζούλιαν Ασάνζ».
ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (FIPRESCI)
Η φετινή κριτική επιτροπή της FIPRESCI (Διεθνής Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου) απαρτίζεται από τους:
Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο
Δήμητρα Μπούρα
Πέτρα Μέτερτς
Το βραβείο FIPRESCI σε ντοκιμαντέρ του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος κερδίζει το ντοκιμαντέρ: Μου αρέσει εδώ του Ραλφ Άρλικ
Σκεπτικό της επιτροπής:
«Πρόκειται για μία ταινία για την οποία συμφωνήσαμε ομόφωνα πως συνιστά μια γνήσια κινηματογραφική απόλαυση. Και αυτό, χάρη στην πανέμορφη αφήγηση, την έγνοια και την καλλιτεχνική αρτιότητα με την οποία ο σκηνοθέτης απεικονίζει την οικογένεια, τους φίλους, τους συνεργάτες, το παρελθόν, ενώ αναστοχάζεται τη δική του ζωή και το πέρας του χρόνου».
Το βραβείο FIPRESCI σε ελληνικό ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους που συμμετέχει στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ κερδίζει το ντοκιμαντέρ: Χρήστος, το τελευταίο παιδί της Τζούλια Αμάτι
Σκεπτικό της επιτροπής:
«Για την τρυφερή απεικόνιση μιας υπό άλλες συνθήκες, αφανούς ζωής, για τον ευγενή σκοπό και τη μελαγχολική αίσθηση ελπίδας, το βραβείο FIPRESCI για ελληνικό ντοκιμαντέρ απονέμεται στο Χρήστος, το τελευταίο παιδί της Τζούλια Αμάτι».
ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΗΣ ΠΕΚΚ
Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) απονέμει το βραβείο της στην καλύτερη ελληνική ταινία του Επίσημου Προγράμματος.
Το βραβείο κερδίζει το ντοκιμαντέρ: Η βασίλισσα της Νέας Υόρκης της Βάλερυ Κοντάκου
Σκεπτικό της επιτροπής:
«Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου απονέμει το βραβείο της στην ταινία της Βάλερυ Κοντάκου, Η βασίλισσα της Νέας Υόρκης, γιατί αποφεύγει την εύκολη αγιογραφική προσέγγιση και κινηματογραφεί συναρπαστικά, μια αυστηρώς ακατάλληλη προσωπική διαδρομή επιβίωσης, άρρηκτα συνδεδεμένη με την ίδια την ιστορία».
ΒΡΑΒΕΙΟ WIFT GR
Το Βραβείο WIFT GR απονέμεται από το ελληνικό παράρτημα του WIFT (Women in Film and Television-Γυναίκες στον Κινηματογράφο και στην Τηλεόραση) σε γυναίκα δημιουργό ταινίας, επιλεγμένης για το επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
Τα μέλη της φετινής επιτροπής είναι οι:
Μαρία Γιαννούλη, σκηνοθέτρια και σεναριογράφος, μέλος WIFT GR
Μιρέλλα Λεγάκη, οικονομολόγος και αντιπρόεδρος της ΟΚΛΕ, μέλος Δ.Σ. WIFT GR
Όλγα Μαλέα, σκηνοθέτρια και σεναριογράφος, ταμίας Δ.Σ. WIFT GR
Το βραβείο WIFT GR κερδίζει η Τούντε Σκόβραν για το ντοκιμαντέρ: Τι δεν είμαι
Σκεπτικό της επιτροπής:
«Απονέμουμε το Βραβείο WIFT GR στη δυνατή και συγκινητική ταινία Τι δεν είμαι, διότι με διακριτική κινηματογράφηση και εξαιρετικό μοντάζ ρίχνει φως στην αναζήτηση της ταυτότητας και τα συναισθήματα των διαφυλικών ατόμων, αναδεικνύοντας τον καθημερινό τους αγώνα για αποδοχή, απελευθέρωση, αγάπη και διατήρηση της ελπίδας πάνω από κοινωνικά στεγανά και διαχωρισμούς. Η ταινία φωτίζει με ευαισθησία ένα γενναίο ταξίδι εσωτερικής αναζήτησης με ενσυναίσθηση, χιούμορ και ανθρωπιά υπενθυμίζοντας την κοινή
μας υπόσταση».
ΒΡΑΒΕΙΟ WWF ΕΛΛΑΣ
Το βραβείο απονέμει η περιβαλλοντική οργάνωση WWF Ελλάς στην καλύτερη ταινία περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος.
Tην επιτροπή αποτελούν οι:
Ιάσονας Κάντας, επικεφαλής Επικοινωνίας και Κινητοποίησης Πολιτών του WWF Ελλάς
Mαρία Λεωνίδα, σκηνοθέτρια, διευθύντρια του Κέντρου Εκπαιδευτικών Δράσεων και Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας «Καρπός»
Νατάσσα Σαρρή, ζωγράφος
Το βραβείο κερδίζει το ντοκιμαντέρ: Mighty Afrin - In the Time of Floods του Άγγελου Ράλλη
Σκεπτικό της επιτροπής:
«Ένα ταξίδι με αφετηρία την κλιματική κρίση, τις επιπτώσεις της, τη ματαιότητα της απόλυτης φτώχειας, αλλά και την πανίσχυρη θέληση μιας έφηβης, της Αφρίν και προορισμό τη δύναμη της ψυχής, αλλά και την ανάγκη για δράση ενάντια στα νέα κλιματικά δεδομένα. Αυτό το ταξίδι με τους πανίσχυρους συμβολισμούς του, αλλά και την προσωπική Οδύσσεια της ηρωίδας να σαγηνεύει και να συγκλονίζει, βραβεύεται φέτος με το βραβείο WWF Ελλάς».