ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τρίτη η Κρήτη στην κατανομή επενδυτικών προτάσεων στον Αναπτυξιακό Νόμο!
Τι γίνεται με τη μεταποίηση, τις τεχνολογίες πληροφοριών κι επικοινωνίας.
SHARE:
Άρχισε χθες η διαδικασία αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υποβληθεί στο πλαίσιο των καθεστώτων ενίσχυσης του νέου αναπτυξιακού νόμου. Στη διαδικασία αυτή θα συμμετάσχουν περίπου 300 αξιολογητές - μέλη του Εθνικού Μητρώου Πιστοποιημένων Αξιολογητών, οι οποίοι πέρασαν επιτυχώς τις σχετικές εξεταστικές διαδικασίες και παρακολούθησαν τις συναφείς επιμορφωτικές δράσεις.
Στο πλαίσιο του νέου αναπτυξιακού νόμου έχουν υποβληθεί 802 προτάσεις, συνολικού προϋπολογισμού 2,122 δισ. ευρώ.
Όσον αφορά την κατανομή τους ανά περιφέρεια, στην πρώτη θέση βρίσκεται η Κεντρική Μακεδονία με 186 επενδυτικά σχέδια (ποσοστό 23,2%), συνολικού ύψους 503 εκατ. ευρώ, απέχοντας σημαντικά από την Αττική, η οποία κατατάσσεται στη δεύτερη θέση με 91 προτάσεις (11,3%), ύψους 195 εκατομμυρίων. Την πρώτη τετράδα συμπληρώνουν η Κρήτη με 76 επενδυτικά σχέδια (9,5%) και το Νότιο Αιγαίο με 73 (9,1%).
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης, τα στατιστικά στοιχεία των προτάσεων που έχουν υποβληθεί αποτυπώνουν μια πολύ πιο ισορροπημένη κατανομή των ενισχύσεων, κατ’ αρχάς με κριτήριο τους τομείς της οικονομίας που αφορούν. Έτσι, την πρώτη θέση μοιράζονται οι κλάδοι της αγροδιατροφής και του τουρισμού (με 260 επενδυτικά σχέδια και ποσοστό 32,4%), ενώ έπεται η βιομηχανία με 211 προτάσεις και ποσοστό 26,3%.
Μάλιστα, εμφανίζεται μια ιδιαίτερα ενθαρρυντική παρουσία της μεταποίησης, τόσο για αγροτικά προϊόντα (επεξεργασία και συντήρηση φρούτων, λαχανικών, ελαιόλαδου, επεξεργασία κρέατος, γαλακτοκομικών) όσο και για βιομηχανικά (φαρμάκου, χαρτιού, ξύλου, πλαστικών, δομικών υλικών). Επίσης, σημαντική παρουσία έχει και η εφοδιαστική αλυσίδα, όπως και οι τεχνολογίες πληροφοριών και επικοινωνίας.
Αρκετά ευρεία διασπορά παρατηρείται όμως και στο μέγεθος των επιχειρήσεων και των επενδυτικών σχεδίων, καθώς υπάρχει ικανοποιητική συμμετοχή τόσο μικρότερων εταιρειών, όσο και προτάσεων μικρού σχετικά προϋπολογισμού. Ειδικότερα, οι πολύ μικρές επιχειρήσεις κατέχουν τα σκήπτρα με κριτήριο τον αριθμό προτάσεων, με 315 και ποσοστό 39,3%, ακολουθούμενες από τις μικρές επιχειρήσεις, από τις οποίες προήλθαν 225 (28,1%) σχέδια.
Όσον αφορά τον προϋπολογισμό, τα σχέδια ύψους έως 500.000 ευρώ βρίσκονται στη δεύτερη θέση αριθμητικά, με 200 προτάσεις και ποσοστό 24,9%, καθώς υπολείπονται μόνο των σχεδίων ύψους από 1 εκατ. έως 3 εκατ. ευρώ, τα οποία άγγιξαν τα 252 καταλαμβάνοντας ποσοστό 31,4%.
Την ίδια στιγμή, ισορροπημένη είναι η εικόνα και ανάμεσα στις νέες επενδύσεις και τις επεκτάσεις παλαιών επιχειρήσεων. Έτσι, για την αποκλειστική δημιουργία νέας μονάδας υποβλήθηκαν 330 προτάσεις (41,1%), ενώ για την επέκταση δυναμικότητας κατατέθηκαν 300 σχέδια (37,4%). Αξιοσημείωτο είναι πως την τρίτη θέση καταλαμβάνει η ριζική αλλαγή παραγωγικής δραστηριότητας, με 104 (13%) υποβληθέντα σχέδια.
Από την άλλη πλευρά, η πλειονότητα των προτάσεων αφορά είτε τη φοροαπαλλαγή κατά 100% είτε την πλήρη επιχορήγηση, οι οποίες ήταν ωστόσο σχεδόν ισόποσα μοιρασμένες. Έτσι, τα σχέδια για πλήρη φοροαπαλλαγή αγγίζουν τα 371 (46,3%), ενώ αυτά για πλήρη χρηματοδότηση τα 339 (42,3%). Αντίθετα, σχετικά λίγοι από τους συμμετέχοντες επιλέγουν τα μικτά κίνητρα, με τις σχετικές προτάσεις να μην ξεπερνούν τις 41 (5,1%), ενώ ακόμη λιγότεροι την επιδότηση για τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης (10 σχέδια και ποσοστό 1,2%).
Σχετικά με τη διαδικασία αξιολόγησης, το υπουργείο σημειώνει ότι έχουν εξασφαλιστεί αξιοπρεπείς αμοιβές σε σχέση με το παρελθόν για μέλη του Εθνικού Μητρώου Πιστοποιημένων Αξιολογητών, καθώς ελήφθη υπ’ όψιν το σημαντικό έργο που καλούνται να βγάλουν εις πέρας. Για την υποστήριξη του έργου τους, βρίσκεται ήδη στη διάθεσή τους ο κατάλληλα σχεδιασμένος αναλυτικός Οδηγός Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων, μια ηλεκτρονική πλατφόρμα με πλούσιο και κατατοπιστικό εκπαιδευτικό υλικό, όπως επίσης η τηλεφωνική και ηλεκτρονική στήριξη της Γενικής Διεύθυνσης Ιδιωτικών Επενδύσεων του υπουργείου Οικονομίας & Ανάπτυξης (helpdesk), για όποια ζητήματα τυχόν προκύπτουν καθ’ όλη τη διάρκεια της αξιολόγησης.