ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στη δίνη του lockdown της Σαγκάης η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα
Οι εξαγωγές από το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο έχουν μειωθεί κατά ένα τρίτο.
Σημαντικά προβλήματα στις εξαγωγές και γενικότερα σε όλη την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα δημιουργεί το lockdown που έχει επιβληθεί από τις κινεζικές αρχές στη Σαγκάη. Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Deutsche Welle, η Ευρώπη και οι ΗΠΑ πρέπει να υπολογίζουν σε νέες καθυστερήσεις και ελλείψεις στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρονικών ειδών από τον εμπορικό κόμβο της κινεζικής μητρόπολης. Αυτό προειδοποιεί ο Βίνσεντ Στάμερ, οικονομολόγος από το Ινστιτούτο Παγκόσμιας Οικονομίας του Κιέλου. Ο κ. Στάμερ δήλωσε στην DW ότι οι εξαγωγές από το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, τη Σαγκάη, έχουν μειωθεί κατά ένα τρίτο. Αυτό μεταφράζεται σε μείωση των εξαγωγών κατά 30% στον υπόλοιπο κόσμο. Ο Γερμανός ειδικός ανέβασε μάλιστα στο Twitter ένα γράφημα που δείχνει ότι ο όγκος φορτίων που αναχωρούν από τη Σαγκάη μειώθηκε απότομα, ενώ ο όγκος σε άλλα κινεζικά λιμάνια έχει παραμείνει σταθερός. Με πληθυσμό 26 εκατ. κατοίκους, η πόλη-λιμάνι βρίσκεται σε αυστηρό lockdown από τις 28 Μαρτίου, αναγκάζοντας ακόμη και τους εργαζομένους να κοιμούνται μέσα στα εργοστάσια.
Γύρω από τη Σαγκάη οι επιχειρήσεις ειδικεύονται στην εξαγωγή καταναλωτικών αγαθών, όπως τάμπλετ και τηλεοράσεις, και πιο εξελιγμένα και ενδιάμεσα ηλεκτρονικά προϊόντα που χρησιμοποιούνται στη Δύση. Ο κ. Στάμερ λέει ότι η παραγωγή τρέχει με αργούς ρυθμούς στην περιοχή αυτή και τα εμπορεύματα φτάνουν γρήγορα στο λιμάνι για να φορτωθούν σε ειδικά πλοία μεταφοράς. Οι καθυστερήσεις στον ναυτιλιακό κλάδο έχουν ενταθεί, παρά τις διαβεβαιώσεις Κινέζων αξιωματούχων ότι η κίνηση στα λιμάνια ελάχιστα θα επηρεάσει την κινητικότητα των πλοίων. Ωστόσο, εικόνες που δημοσιεύθηκαν σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης από πηγές όπως το Marine Traffic δείχνουν την έκταση των καθυστερήσεων, με δεκάδες πλοία να είναι αγκυροβολημένα στα ανοιχτά της Σαγκάης χωρίς φορτίο.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της DW, οι καθυστερήσεις θα γίνουν αισθητές στην Ευρώπη σε περίπου δύο μήνες, επειδή τα φορτηγά πλοία χρειάζονται πέντε με έξι εβδομάδες για να προσεγγίσουν το λιμάνι του Αμβούργου και άλλες δύο εβδομάδες για την εκφόρτωση και την παράδοση των εμπορευμάτων. Μιλώντας στην DW, o Γερμανός οικονομολόγος προέβλεψε ότι τα καταναλωτικά αγαθά θα είναι πιο ακριβά αυτό το καλοκαίρι, προσθέτοντας ότι η Γερμανία θα μπορούσε να είναι μεταξύ των χωρών που θα επηρεαστούν περισσότερο από τις καθυστερήσεις, καθώς σχεδόν το 1/3 του θαλάσσιου εμπορίου μεταξύ Κίνας και της μεγαλύτερης οικονομίας στην Ευρώπη διακινείται μέσω του λιμανιού της Σαγκάης. Με την άποψη αυτή συμφώνησε και ο Μαξιμίλιαν Μπούτεκ, οικονομικός εκπρόσωπος της Γερμανίας στην Κίνα.
Προς το παρόν οι καθυστερήσεις στο εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών ανέρχονται στο 5% και 8%. Μιλώντας τις προάλλες στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων (DPA), ο κ. Μπούτεκ είπε ότι οι παραδόσεις μέσω άλλων λιμανιών δεν επαρκούν για να περιορίσουν την απώλεια. Παραδέχθηκε ωστόσο ότι το ίδιο το λιμάνι της Σαγκάης δεν αποτελεί το κύριο πρόβλημα και την κύρια εστία καθυστερήσεων. Οι πραγματικές καθυστερήσεις προκαλούνται από τη μεταφορά εμπορευμάτων από τα εργοστάσια προς το λιμάνι. Πάντως, οι νέες καθυστερήσεις είναι βέβαιο ότι θα επιδεινώσουν την κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας, πρόβλημα το οποίο ξεκίνησε από το πρώτο κύμα της πανδημίας την άνοιξη του 2020.