ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σούπερ μάρκετ: «Κόφτης» στις περιττές δαπάνες- Στροφή στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Ο Έλληνας, πλέον, αγοράζει μόνο τα βασικά!
Με «κόφτη» στις περιττές δαπάνες και τις δαπάνες πολυτέλειες και στροφή προς φθηνότερες μάρκες προσπαθούν οι καταναλωτές να ανταπεξέλθουν στο έντονα πληθωριστικό περιβάλλον που χαρακτηρίζει τον κλάδο του λιανεμπόριου τροφίμων.
Ως αποτέλεσμα καταγράφεται μείωση των πωλήσεων σε κατηγορίες δευτερευούσης σημασίας ενώ παράλληλα συνεχίζει αυξάνεται το μερίδιο σε αξία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, κατακτώντας το ιστορικά υψηλό ποσοστό του 25% σε σύνολο αγοράς. Μάλιστα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν καταφέρει να συγκρατήσουν τις ποσότητες που πωλούνται παρά το γεγονός ότι έχουν αυξήσει την τιμή τους υπερδιπλάσια σε σχέση με τα επώνυμα προϊόντα.
Λόγω ακριβώς του πληθωρισμού, ο κλάδος συνεχίζει την θετική του πορεία, αν και οι ποσότητητες εξακολουθούν να είναι μειωμένες. Την ανάπτυξη του κλάδου οδηγούν τα τρόφιμα και ποτά, τόσο τα φρέσκα όσο και τα τυποποιημένα.
Αναλυτικότερα, με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία της NielsenIQ (YTD έως 30 Απριλίου 2023) και έχοντας πλέον στα τέλη Απριλίου ξεπεράσει την επίδραση της εποχικότητας του Πάσχα, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο, το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων συνεχίζει την θετική του πορεία, στο +9,1%, ωστόσο η ανάπτυξη αυτή εξακολουθεί να είναι πληθωριστική, με τους όγκους να υποχωρούν, γύρω στο -3,5%.
Σε επίπεδο κατηγοριών, την ανάπτυξη αυτή οδηγούν τα τρόφιμα και ποτά, τόσο τα φρέσκα (+8,9%) όσο και τα τυποποιημένα (+9,3%), κυρίως λόγω της σημαντικής συνεισφοράς τους στο μέσο καλάθι του Ελληνικού νοικοκυριού, σε σχέση με τις κατηγορίες του μη τροφίμου.
1 στους 3 επιλέγει φθηνότερες μάρκες
Μέσα σε αυτό το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον, και με βάση πρόσφατα ευρήματα από έρευνες της NielsenIQ, οι Έλληνες καταναλωτές φαίνεται, στη συντριπτική τους πλειοψηφία (97% των ερωτηθέντων), να έχουν ξεκάθαρα αντιληφθεί την αύξηση στις τιμές των προϊόντων, που πωλούνται μέσα από τα super markets. Προσπαθώντας να ανταπεξέλθουν σε αυτό, δηλώνουν σε ποσοστό 68% ότι θα κόψουν τις περιττές δαπάνες και τις πολυτέλειες και θα αγοράζουν μόνο τα βασικά, ενώ ταυτόχρονα 1 στους 3 δηλώνει ότι θα επιλέγει πλέον φθηνότερες μάρκες.
Αυτά τα ευρήματα φαίνεται να επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία πωλήσεων της NielsenIQ, καθώς αφενός καταγράφεται μείωση των πωλήσεων σε κατηγορίες δευτερευούσης σημασίας, όπως είναι για παράδειγμα τα στοματικά διαλύματα (-8,2%) ή τα προϊόντα φροντίδας για τα έπιπλα (-5,1%).
Στροφή στα προϊόντας ιδιωτικής ετικέτας
Την ίδια στιγμή, το μερίδιο σε αξία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζει να κινείται σε ανοδική τροχιά, φτάνοντας σε σύνολο αγοράς στο ιστορικά υψηλό ποσοστό του 25%, με τους καταναλωτές να δηλώνουν ότι επιλέγουν τα Private Labels όχι μόνο για την σχετικά χαμηλή τους τιμή (58% των ερωτηθέντων), αλλά και γιατί είναι εξίσου ποιοτικά με τα επώνυμα, σε ποσοστό άνω του 75%.
Αξίζει να σημειωθεί, σύμφωνα με την NielsenIQ, το γεγονός ότι ενώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας μεσοσταθμικά έχουν αυξήσει την τιμή τους υπερδιπλάσια σε σχέση με τα επώνυμα προϊόντα, την ίδια στιγμή έχουν καταφέρει να συγκρατήσουν τους πωλούμενους όγκους τους, χωρίς να παρουσιάσουν απώλειες, γεγονός που αποδεικνύει την στροφή των καταναλωτών, σε πολλές περιπτώσεις, σε εναλλακτικές χαμηλού κόστους, που θα τους ελαχιστοποιήσουν το συνολικό «out of pocket».
Photo by Nathália Rosa on Unsplash