ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σοβαρό πλήγμα στο ΑΕΠ από τις φωτιές

Μεταφορές, υποδομές, τουρισμός, γεωργία

No profile pic

Έντονο αναμένεται να είναι το αποτύπωμα στο ΑΕΠ από τις καταστροφικές πυρκαγιές με βάση και την πρόσφατη ιστορία των καταστροφών που έγιναν από τις πυρκαγιές το 2007. Μάλιστα όπως αναφέρει o οίκος Moody' s σε ανάλυσή του για τις πρόσφατες καταστροφές αντιδιαστέλλει το τι είχε γίνει το 2007. Όπως αναφέρει ο οίκος, οι καταστροφικές πυρκαγιές του 2007 – οι χειρότερες στην πρόσφατη ιστορία της Ελλάδας- προκάλεσαν εκτιμώμενη συνολική ζημιά κοντά στα 3 δισεκατομμύρια ευρώ (1,3% του ονομαστικού ΑΕΠ).

Όπως σημειώνει ο οίκος εκτός από την άμεση δημοσιονομική στήριξη, η διαταραχή που προκλήθηκε από τις πυρκαγιές, συμπεριλαμβανομένων διακοπών ρεύματος και νερού, η κακή ποιότητα του αέρα και το κλείσιμο των δρόμων είναι επίσης πιθανό να επηρεάσουν τον τουρισμό, κι αυτό -σύμφωνα με τον οίκο- είναι πιστωτικά αρνητικό.

Μάλιστα τονίζεται ότι τα γεγονότα τονίζουν την αυξημένη έκθεση της Ελλάδας σε περιβαλλοντικούς κινδύνους, ιδιαίτερα αυτούς που απορρέουν από την κλιματική αλλαγή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2019 σε συνέντευξη Τύπου που είχε παραχωρήσει η Ελληνική Εταιρεία Logistics και η Οικονομική Επιτροπή για την Ευρώπη των Ηνωμένων Εθνών, σχετικά με την «1η Διεθνή Διάσκεψη για τις Επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής στα Δίκτυα Μεταφορών», που πραγματοποιήθηκε στις 18 & 19 Νοεμβρίου στο Ίδρυμα Ευγενίδου είχε τονιστεί ότι τα ακραία καιρικά φαινόμενα, μερικά εκ των οποίων αυξάνονται σε ένταση και συχνότητα, λόγω της κλιματικής αλλαγής, έχουν ως αποτέλεσμα καταστροφές στις υποδομές μεταφορών, λειτουργικές διαταραχές και πιέσεις στην ικανότητα και την αποτελεσματικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού.

Κατά τη διάρκεια της Συνέντευξης Τύπου, μάλιστα, είχε γίνει ζωντανή σύνδεση με τη Γενεύη και τον καθηγητή Αντώνη Βελεγράκη, από το Τμήμα Ωκεανογραφίας Θαλασσίων Βιοεπιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ο οποίος παρουσίασε τη μεθοδολογία του έργου των εμπειρογνωμόνων του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή, αλλά και τα βασικά συμπεράσματα που προέκυψαν, τονίζοντας ότι οι καταστροφές που δημιουργούνται από τα έντονα καιρικά φαινόμενα έχουν τεράστιο αντίκτυπο στην οικονομία και την κοινωνία.

Όπως είχε αναφερθεί οι ζημιές στα σιδηροδρομικά και οδικά δίκτυα ετησίως (χωρίς τους θαλάσσιους και ποτάμιους λιμένες και τα αεροδρόμια), λόγω της κλιματικής αλλαγής, ανέρχονται στα 22 δις. δολάρια, ποσό που σχετίζεται με άμεσες ζημιές, ενώ δεν περιλαμβάνει έμμεσες απώλειες από καθυστερήσεις κ.λπ.).

Στοιχεία για τις συνέπειες στις μεταφορές από την αλλαγή του κλίματος

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Ομάδα Εμπειρογνωμόνων του ΟΗΕ, οι αυξήσεις της συχνότητας  και της διάρκειας των κυμάτων θερμότητας θέτουν σημαντικές προκλήσεις στις επιχειρήσεις και στις υπηρεσίες σιδηροδρόμων και οδικών μεταφορών, λόγω των φθορών των σιδηροδρομικών γραμμών (κάμψη λόγω θερμότητας) και της εφαρμογής περιορισμών ταχύτητας.

Η ξηρασία και η υψηλή θερμοκρασία οδηγούν σταδιακά στην καθίζηση της ασφάλτου, γεγονός που επηρεάζει την απόδοση και την ανθεκτικότητα (PIARC, 2012).

Το πρόσθετο ετήσιο κόστος για την αναβάθμιση του ασφαλτικού συνδετικού υλικού για την Ευρωπαϊκή Ένωση βάσει σεναρίων κυμαίνεται μεταξύ 38,5-135 εκατομμύρια ευρώ για το χρονικό διάστημα 2040 και 2070 και 65-210 εκατομμύρια ευρώ μεταξύ 2070 και 2100.

Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι οι οδικές επιφάνειες συνήθως αντικαθίστανται κάθε 20 χρόνια. Ως εκ τούτου, οι κλιματικές επιπτώσεις θα μπορούσαν να ληφθούν υπόψη κατά την αντικατάσταση.

Σύμφωνα πάντως με όσα αναφέρει η Moody’s με αφορμή τις πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές τα έξοδα αποζημίωσης είναι διαχειρίσιμα για την κυβέρνηση 

Οι συντάκτες της έκθεσης περιγράφουν τα μέτρα που ανακοινώθηκαν από τη κυβέρνηση αλλά και την εκταμίευση των πρώτων 4 δισ. ευρώ για το Ταμείο Ανάκαμψης, εκφράζοντας παράλληλα την πεποίθηση ότι οι πυρκαγιές είναι ενδεικτικές των πιστωτικών κινδύνων από την κλιματική αλλαγή, τους οποίους αποτυπώνουν για την Ελλάδα με «μέτρια αρνητική» βαθμολογία σε ό,τι αφορά το περιβαλλοντικό προφίλ.

Ο διεθνής οίκος αναφέρει ότι ενώ τα αίτια των πυρκαγιών δεν έχουν ακόμη προσδιοριστεί, η Νότια Ευρώπη γνώρισε το χειρότερο κύμα καύσωνα εδώ και σχεδόν τρεις δεκαετίες, με την Ελλάδα να βλέπει θερμοκρασίες έως και 45 βαθμούς Κελσίου. Αυτό είναι σημαντική στο πλαίσιο των πορισμάτων μιας έκθεσης που δημοσιεύθηκε από τη Διακυβερνητική Επιτροπή του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή στις 9 Αυγούστου που υποδηλώνει ότι τα κύματα καύσωνα κάθε 50 χρόνια είναι πλέον πιθανά κάθε δεκαετία.

Επίσης τονίζεται ότι αν και η Ελλάδα είναι πιθανό να συνεχίσει να επωφελείται οικονομική υποστήριξη από ευρωπαϊκά ιδρύματα, μια περαιτέρω αύξηση της συχνότητας και της σοβαρότητας αυτών των εκδηλώσεων θα μπορούσε να αποδυναμώσει τον τουρισμό της βιομηχανία. Επιπλέον, η περιβαλλοντική ζημία και η πιθανή μείωση των βάσεων φόρου ακινήτων δημιουργούν μακροπρόθεσμες πιστωτικές προκλήσεις για τις τοπικές κυβερνήσεις.

Πηγή:reporter.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση