ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σήμα κινδύνου για την ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία
Καμπανάκι της SEA Europe για πλήρη εξάρτηση της Ε.Ε. από την Ασία αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα
«Καμπανάκι» για τη βιωσιμότητα της ευρωπαϊκής ναυπηγικής βιομηχανίας εάν δεν υπάρξει μία στρατηγική άμεσων δράσεων από την Ευρωπαϊκή Ένωση κρούει η SEA Europe, εκπρόσωπος του κλάδου σε 15 χώρες.
«Εάν η Ε.Ε. είναι σοβαρή, όταν μιλά για στρατηγική αυτονομία, ανθεκτικότητα, ενεργειακή ανεξαρτησία και άμυνα, δεν μπορεί να αγνοήσει τη στρατηγική διάσταση των ναυπηγείων και των κατασκευαστών ναυτιλιακού εξοπλισμού, αλλά αντιθέτως πρέπει να υιοθετήσει μία αποτελεσματική θαλάσσια βιομηχανική στρατηγική» επισημαίνει ο Christophe Tytgat, γενικός γραμματέας της SEA Europe.
Αυτή η δήλωση έρχεται κατόπιν συνεδρίασης της ολομέλειας της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (EESC), η οποία ζητά μία βιομηχανική στρατηγική για τον κλάδο ναυτιλιακής τεχνολογίας.
Όπως αναφέρεται με αιχμηρό τόνο στο σχετικό κείμενο, «εάν η Ε.Ε. αποτύχει να λάβει άμεση δράση και να εφαρμόσει μία ειδική θαλάσσια βιομηχανική στρατηγική, ενδέχεται να καταστεί εντελώς εξαρτημένη από την Ασία για τα πολιτικά και ναυτικά πλοία της και τον θαλάσσιο και υπεράκτιο εξοπλισμό της. Αυτό δεν θα ήταν μόνο μια πραγματική ντροπή, αλλά και ένα σημαντικό πολιτικό λάθος».
Σύμφωνα με τον κ. Tytgat, «οι οριζόντιες πολιτικές της Ε.Ε. αγνοούν τις ειδικές ανάγκες και προκλήσεις των ναυπηγείων και απέτυχαν να ανταποκριθούν σε μακροχρόνιες αθέμιτες στρεβλώσεις του ανταγωνισμού και του εμπορίου από ξένα έθνη, ιδιαίτερα στην Ασία».
«Επομένως, μία αποτελεσματική θαλάσσια βιομηχανική στρατηγική θα δημιουργήσει πραγματικά ισότιμους όρους ανταγωνισμού για τον κλάδο και θα επιτρέψει να εκπληρώσει τον ρόλο του ως βασικός παράγοντας της πολιτικής της Ε.Ε. αναφορικά με την άμυνα, τις κλιματικά ουδέτερες και τις ψηφιακές πλωτές μεταφορές ή τη γαλάζια οικονομία» συμπλήρωσε ο ίδιος.
Αυτή η επισήμανση της SEA Europe λαμβάνει ακόμη μεγαλύτερη σημασία σε μία περίοδο κατά την οποία επιχειρείται η αναβίωση της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις και διεργασίες για την κατασκευή κορβετών στις γιάρδες της χώρας.
Σημειώνεται ότι ανάμεσα στους αντιπροέδρους της SEA Europe είναι η πρόεδρος της Ένωσης των Ελλήνων κατασκευαστών ναυτιλιακού εξοπλισμού (Hemexpo), Ελένη Πολυχρονοπούλου.
Τάσεις ενοποίησης στον κλάδο διεθνώς
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση που δημοσιεύει το οικονομικό ινστιτούτο Danish Ship Finance, συνεχίζονται οι διαδικασίες ενοποίησης στον παγκόσμιο ναυπηγικό «χάρτη». Όπως αναφέρουν οι μελετητές, η χωρητικότητα παρέμεινε σχετικά σταθερή το τρέχον έτος, αλλά πολλές γιάρδες «ξεμένουν» από παραγγελίες.
Σημειώνεται ότι η παγκόσμια χωρητικότητα στα ναυπηγεία φτάνει σήμερα περίπου τα 52 εκατ. cgt. Η αξιοποίηση των κορυφαίων ναυπηγείων του κόσμου αυξήθηκε από το 65% το 2021 στο 70% το 2022, ενώ στις πιο μικρές γιάρδες η αξιοποίηση υποχώρησε από το 52% στο 42%.
Η μέση αξιοποίηση ναυπηγείων που δεν ανήκουν σε αυτά της «πρώτης τάξης» πλησιάζει το 40% για το 2022. Αυτό σημαίνει ότι πολλές γιάρδες, οι οποίες δεν κατασκευάζουν containerships και LNG carriers, είδη πλοίων που είναι και τα δημοφιλέστερα παγκοσμίως για παραγγελίες τους τελευταίους μήνες, θα είναι απασχολημένες για διάστημα μικρότερο του εξαμήνου. Αυτά τα είδη πλοίων κατασκευάζονται κατά συντριπτική πλειονότητα σε Νότια Κορέα και Κίνα.
Στην ίδια μελέτη αναδεικνύεται ότι 48 κινεζικά και 10 νοτιοκορεατικά ναυπηγεία «πρώτης τάξης» υπεραποδίδουν σε σχέση με τα υπόλοιπα σε όλο τον πλανήτη. Συγκεκριμένα, αυτές οι 58 γιάρδες αντιπροσωπεύουν το 56% της διεθνούς χωρητικότητας και το 75% του βιβλίου παραγγελιών.
Με βάση την Danish Ship Finance, στη διάρκεια του 2022 υποδέχτηκαν παραγγελίες 56 ναυπηγεία στην Κίνα (η πλειονότητα είναι «πρώτης τάξης»), 19 στην Ιαπωνία (η πλειοψηφία είναι μικρότερες γιάρδες), 9 στη Νότια Κορέα (όλα «πρώτης τάξης») και 11 στην Ευρώπη.
Πηγή: naftemporiki.gr