ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Senior executives: Τι κρύβουν οι «φουσκωμένοι» τίτλοι στις επιχειρήσεις
Υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις λόγοι για τους οποίους, οι τίτλοι των εργαζομένων «φουσκώνουν» όλο και περισσότερο
«Σχεδόν όλοι οι Αμερικάνοι άνω των 23 ετών φαίνεται να έχουν τον τίτλο “executive vice president” στις κάρτες τους», διαπίστωνε το 1993 ο καθηγητής του UCL Adrian Furnham. Κι όμως έκτοτε, το φαινόμενο έχει διογκωθεί: Σύμφωνα με ανάλυση 2,4 εκατ. θέσεων εργασίας από την εταιρεία Datapeople, η χρήση της λέξης «επικεφαλής» σε χαμηλόβαθμα πόστα στον τομέα της τεχνολογίας τριπλασιάστηκε από το 2019, η λέξη «προϊστάμενος» αυξήθηκε κατά 57% και η λέξη «κατώτερος» (junior) μειώθηκε κατά 50%.
Σύμφωνα με το Business Insider, υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις λόγοι για τους οποίους, οι τίτλοι των εργαζομένων «φουσκώνουν» όλο και περισσότερο:
1. Υπερωρίες
Στις ΗΠΑ, ο εργοδότης υποχρεούται να καταβάλλει υπερωρίες στους εργαζομένους, εκτός εάν είναι υψηλόβαθμοι και μισθωτοί. Σύμφωνα με έρευνα του Ιανουαρίου από το Harvard και το Πανεπιστήμιο του Τέξας, στην οποία αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι οι καθαριστές χαλιών αναβαθμίζονται σε «προϊστάμενοι λουσίματος» και οι ρεσεψιονίστ σε «διευθυντές πρώτων εντυπώσεων», οι εταιρείες χρησιμοποιούν τους τίτλους για να αποφύγουν περίπου 4 δισ. δολάρια τον χρόνο από υπερωρίες.
2. Προσλήψεις
Σε θέσεις που σε γενικές γραμμές έχουν υψηλότερες αποδοχές, οι εργοδότες φουσκώνουν τους τίτλους ώστε να προσελκύσουν, αλλά και να διατηρήσουν, τους υπαλλήλους. Αντί να προσφέρουν υψηλότερο μισθό ή καλύτερα προνόμια, το να βάλουν ένα επιπλέον «senior» (ανώτερος) στον τίτλο δεν έχει κόστος.
3. Πελάτες
Οι φουσκωμένοι τίτλοι εμπνέουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους πελάτες, εξ ου και σύμφωνα με το business insider, οι επενδυτικές τράπεζες δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση. Πριν από περίπου μία δεκαετία, η Goldman Sachs είχε δηλώσει ότι απασχολεί 12.000 αντιπροέδρους (vice presidents), δηλαδή το ένα τρίτο του εργατικού της δυναμικού. Πέρυσι, η EY έδωσε σε υψηλόβαθμα στελέχη της τον τίτλο «partner» χωρίς αύξηση ή μερίδιο στα κέρδη της εταιρείας, με την ελπίδα να αποκτήσουν περισσότερες δουλειές.
4. Η νέα γενιά
Όσο οι τίτλοι φουσκώνουν, τόσο ενισχύονται και οι προσδοκίες των νεότερων εργαζομένων ότι μπορούν να τους αποκτήσουν ταχύτερα. Σύμφωνα με περυσινή έρευνα της ιστοσελίδας JobSage, το 58% των ερωτηθέντων της Gen Z (έως 26 ετών) στις ΗΠΑ αναμένει προαγωγή ανά 18 μήνες, έναντι του 20% των baby boomers (59- 68 ετών) και του 27% των Gen X (43-58 ετών). Επίσης οι νέοι εργαζόμενοι θεωρούν ότι χρειάζεται τρία με έξι χρόνια για να πάρουν τον τίτλο του αντιπροέδρου, ενώ οι άνω των 59 ετών δήλωσαν ότι χρειάζεται τουλάχιστον μία δεκαετία.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα
Εκτός του ότι το φαινόμενο προκαλεί σύγχυση (καθώς έχει διαφορά ο τίτλος senior executive vice president από τον senior vice president και τον executive vice president), συρρικνώνει και τον αριθμό των ενδιαφερομένων για τις συγκεκριμένες θέσεις. Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανάλυση της Datapeople, η προσθήκη της λέξης «senior» (ανώτερος) σε θέσεις junior οικονομικών αναλυτών οδηγεί σε μείωση 39% των αιτούντων με τα κατάλληλα προσόντα. Αυτό συμβαίνει διότι όσοι έχουν μικρή εμπειρία, βλέπουν τον φουσκωμένο τίτλο και νομίζουν ότι δεν πληρούν τα κριτήρια, ενώ αντιθέτως όσοι έχουν μεγάλη εμπειρία διαβάζουν τα καθήκοντα και βλέπουν ότι έχουν περισσότερα προσόντα.
Πηγή: moneyreview.gr