ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Netflix: Πώς κερδίζει τη μάχη του streaming

Η εκτίμηση για το κλείσιμο του 2023 αναφέρει έσοδα ύψους 6,7 δισ. δολαρίων για την πλατφόρμα του Τεντ Σαράντος

Netflix: Πώς κερδίζει τη μάχη του streaming

Δεν έχει περάσει πάνω από ενάμισης χρόνος από τότε που η πλατφόρμα του Netflix βρισκόταν σε δίνη. Η αξία της εταιρείας που άλλαξε τα δεδομένα στον χώρο της τηλεόρασης και του κινηματογράφου, είχε υποχωρήσει από τα 115 στα 83 δισ. δολάρια (πτώση 47%) μέσα σε ένα μόλις μήνα και οι «Κασσάνδρες» είχαν αρχίσει να μιλούν για το τέλος μιας ηγεμονίας. Μέχρι και σενάρια για συγχώνευση – εξαγορά από την Ντίσνεϊ ψιθυρίζονταν από τους πλέον τολμηρούς. Την ίδια στιγμή, το Netflix απέλυε υπαλλήλους, ενώ τα σχέδια για «φθηνά» πακέτα με διαφημίσεις και περιορισμούς στον διαμοιρασμό κωδικών επιταχύνονταν.

Πριν από δύο εβδομάδες περίπου η Ντίσνεϊ γνωστοποίησε την πρόθεσή της να παραχωρήσει στο Netflix 14 σειρές των οποίων έχει τα δικαιώματα προκειμένου να προβάλλονται και στους ανταγωνιστές της. Κάτι τέτοιο έχει να συμβεί από το 2018, όταν το πανίσχυρο στούντιο άρχισε σταδιακά να αποσύρει το υλικό του από όλες τις υπόλοιπες πλατφόρμες, προκειμένου να ενισχύσει το δικό του Disney+, το οποίο βρισκόταν τότε στα σκαριά. Φυσικά η Ντίσνεϊ δεν πρόκειται να μοιραστεί σόου της Marvel ή του σύμπαντος του «Πολέμου των Αστρων»· παρ’ όλα αυτά πρόσφατο δημοσίευμα του Variety ερμήνευσε τη συγκεκριμένη κίνηση περίπου σαν «λευκή πετσέτα», μια παραδοχή ήττας στους περίφημους «πολέμους του streaming» που ξεκίνησαν το 2019 με έπαθλο την κυριαρχία στο νέο διαδικτυακό περιβάλλον της ψυχαγωγίας.

Παλιό αλλά κερδοφόρο

Πώς όμως φτάσαμε από το ναδίρ στο (σχεδόν) ζενίθ; Μοιάζει απίστευτο αλλά το ίδιο το Netflix δεν έκανε πάρα πολλά, τουλάχιστον σε άμεσο επίπεδο, ώστε να γυρίσει η… παλίρροια. Σε αντίθεση μάλιστα με μερικά μπλοκμπάστερ προγράμματα του 2022, όπως τα «Dahmer», «Wednesday» αλλά και τον τέταρτο κύκλο του «Stranger Things», για το 2023 η πιο δημοφιλής σειρά της πλατφόρμας ήταν το μάλλον ξεχασμένο «Suits», το οποίο έχει ολοκληρώσει τους εννέα κύκλους του εδώ και τέσσερα χρόνια, ενώ προφανώς δεν αποτελεί παραγωγή του Netflix. Ακόμα και αν ο τελευταίος κύκλος του «Στέμματος», που κυκλοφόρησε πρόσφατα, το ρίξει τελικά στη δεύτερη θέση, το γεγονός παραμένει εντυπωσιακό αλλά όχι ανεξήγητο – βοηθάει μάλιστα να ερμηνευθεί η συνολικότερη επανάκαμψη της πλατφόρμας.

Εχοντας χτίσει μια παγκόσμια δεξαμενή σχεδόν 250 εκατ. συνδρομητών, διασκορπισμένων σε ολόκληρο τον πλανήτη –αυτό είναι που έχει τη μεγαλύτερη σημασία– το Netflix έχει τη δυνατότητα να λανσάρει μια σειρά σαν το «Suits», την οποία έχουν δει οι πάντες στην Αμερική, και να δρέψει νέους καρπούς, πρακτικά με μηδενικό κόστος. Οι συνδρομητές του μάλιστα αυξήθηκαν κατά 14,7 εκατ. μέσα στους τελευταίους έξι μήνες παρά –ή μάλλον εξαιτίας– την απόφαση να αυστηροποιήσει την πολιτική διαμοιρασμού κωδικών, παρακινώντας έτσι περισσότερους χρήστες της υπηρεσίας να πληρώσουν για αυτή. Αλλωστε, όπως επισημαίνεται και στο άρθρο του Variety, ο περισσότερος κόσμος πια κάθεται να δει μια σειρά ή ταινία απλώς και μόνο επειδή είναι δημοφιλής στο Netflix.

Κέρδη και ζημίες

Ολα αυτά βέβαια μεταφράζονται και οικονομικά. Η εκτίμηση για το κλείσιμο του 2023 αναφέρει έσοδα ύψους 6,7 δισ. δολαρίων για την πλατφόρμα του Τεντ Σαράντος, την ώρα που το ανταγωνιστικό HBO Max βρίσκεται μόλις στα 153 εκατ. δολάρια, ενώ το Disney+ συνεχίζει να «γράφει» σημαντική ζημία της τάξης των 2,5 δισ. Η δε αξία της μετοχής της εταιρείας μπορεί να μην έχει φτάσει τα δυσθεώρητα ύψη του 2021, ωστόσο παραμένει πενταπλάσια (τουλάχιστον) από αυτές των ανταγωνιστών της.

Ακριβώς όμως επειδή μιλάμε για χρηματιστήριο, και ειδικότερα για την τρομερά απαιτητική αγορά της ψυχαγωγίας, η επιτακτική ανάγκη για συνεχή αύξηση κερδών, συνδρομητών κ.ο.κ. μπορεί να είναι τελικά και αυτή που θα οδηγήσει στην επόμενη κρίση. Προς το παρόν, οι προβλέψεις για το 2024 μοιάζουν ανέφελες για το Netflix, ενώ περισσότερα στούντιο είναι πιθανό να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Ντίσνεϊ, προμηθεύοντάς το με δικό τους υλικό, ειδικά παλαιότερο, προκειμένου αυτό να φτάσει στο παγκόσμιο κοινό. Εκείνο που έως τώρα ήταν ένας ανοιχτός πόλεμος πεδίου μπορεί πλέον να μετασχηματιστεί σε (μερικώς ανταγωνιστική) συνύπαρξη, καθώς κάθε «παίκτης» βρίσκει τη θέση του στο ταμπλό. Κάποιοι από αυτούς ίσως βρεθούν σύντομα και εκτός παιχνιδιού, όμως αυτό που φαίνεται σίγουρο είναι ότι ο θρόνος χωράει μόνο έναν: το μεγάλο κόκκινο «Ν».


Πηγή: moneyreview.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση