ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μέτρα κατά της ακρίβειας: Ποιοί κερδίζουν και ποιοί χάνουν

Η μεγάλη κατηγορία του πληθυσμού που δεν παίρνει κάποιο όφελος από τα νέα μέτρα είναι οικογένειες με συνολικό μεικτό εισόδημα άνω των 30.000 ευρώ.

Μέτρα κατά της ακρίβειας: Ποιοί κερδίζουν και ποιοί χάνουν

Οφέλη για μεγάλες κατηγορίες πολιτών αλλά και αρκετούς «χαμένους» φέρνει το νέο πακέτο μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας που ανακοίνωσε η κυβέρνηση.

Ανάμεσα στους πρώτους, σύμφωνα με το cnn.gr, οι αγρότες και οι οδηγοί ταξί, ενώ σημαντικά παράπονα εκφράζονται από οικογένειες με μεικτό εισόδημα άνω των 30.000 ευρώ, επαγγελματίες στον κλάδο των μεταφορών αλλά και κατοίκους απομακρυσμένων, μη νησιωτικών περιοχών.

Αναλυτικά, χαρακτηριστικές περιπτώσεις κερδισμένων αλλά και χαμένων από τα νέα μέτρα είναι οι ακόλουθες:

Κερδισμένοι

Αγρότες
Ανάμεσα στις κατηγορίες που είδαν στοχευμένες, θετικές παρεμβάσεις είναι οι αγρότες καθώς ωφελούνται τόσο από τη μείωση του ΕΝΦΙΑ όσο και τη μείωση του ΦΠΑ στα λιπάσματα και στις ζωοτροφές αλλά και από την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης. Συγκεκριμένα, ήδη έχει κατατεθεί νομοσχέδιο για μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 350 εκατ. ευρώ, αλλά και τη μόνιμη μείωση του ΦΠΑ στα λιπάσματα αλλά και στις ζωοτροφές στο 6% έναντι 13% μέχρι σήμερα. Αντίστοιχα, για τους αγρότες προβλέπεται επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης που αντιστοιχεί σε σημαντικό κομμάτι του κόστους.

Οδηγοί Ταξί
Για την περίπτωση των οδηγών ταξί, τα νέα μέτρα προβλέπουν αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους 200 ευρώ για το διάστημα Μαρτίου και Απριλίου. Μάλιστα, για την περίπτωση αυτή δεν προβλέπεται κάποιο εισοδηματικό κριτήριο, όπως συμβαίνει με το γενικό πληθυσμό. Αν υπολογιστεί ότι η για το γενικό πληθυσμό η επιδότηση, χωρίς ΦΠΑ, ανέχεται σε 12 λεπτά ανά λίτρο, αντίστοιχα για τους οδηγούς ταξί, τα 200 ευρώ αντιστοιχούν σε μειωμένη τιμή για 1.600 λίτρα κατά το διάστημα των δύο μηνών.

Ιδιοκτήτες ΙΧ που κάνουν ελάχιστες μετακινήσεις
Κερδισμένοι μπορούν να βγουν υπό προϋποθέσεις και οδηγοί που πραγματοποιούν ελάχιστες έως και καθόλου μετακινήσεις με το αμάξι τους, αρκεί βέβαια να έχουν καταβάλει κανονικά τα τέλη κυκλοφορίας και να μην έχουν καταθέσει πινακίδες. Και αυτό γιατί τα μέτρα προβλέπουν τη δυνατότητα καταβολής του έκτακτου επιδόματος στην τράπεζα -για όσους δεν έχουν smartphone. Έτσι αν κάποιος έχει αμάξι αλλά δεν το κινεί, μπορεί να λάβει τα 40 ευρώ στον τραπεζικό του λογαριασμό.

Χαμένοι

Νοικοκυριά με εισόδημα άνω των 30.000 ευρώ
Η μεγάλη κατηγορία του πληθυσμού που δεν παίρνει κάποιο όφελος από τα νέα μέτρα είναι οικογένειες με συνολικό εισόδημα άνω των 30.000 ευρώ μεικτό. Μολονότι τα εισοδηματικά κριτήρια είναι σαφώς διευρυμένα σε σχέση με το παρελθόν, με το κύμα ακρίβειας και τον πληθωρισμό που καλπάζει, επ’ ουδενί μια οικογένεια με 30.000 ευρώ (μεικτά) το χρόνο δεν μπορεί να θεωρηθεί προνομιούχα, ώστε να μην χρειάζεται το επίδομα.

Παντρεμένοι

Το όριο των 30.000 ευρώ αφορά το οικογενειακό εισόδημα. Δεν είναι όμως ξεκάθαρο τι ισχύει για τους άγαμους, αλλά και τους διαζευγμένους, όσους βρίσκονται εν διαστάσει καθώς και τις μονογονεϊκές οικογένειες. Αν για παράδειγμα δεν προκύψει μείωση του ορίου για τους άγαμους, σε ένα νοικοκυριό με ένα ζευγάρι που συζεί αλλά δεν έχει παντρευετεί το όριο γίνεται αυτομάτως 2Χ30.000=60.000. Άρα τα παντρεμένα ζευγάρια συγκαταλέγονται μεταξύ των χαμένων. Αντίστοιχα, και με δεδομένο ότι ο υπολογισμός γίνεται με βάση τις προηγούμενες φορολογικές δηλώσεις, για εισοδήμτα του 2020 (φορολογικό έτος 2021), αν κάποιος έχει χωρίσει ενδιάμεσα, συνεχίζει να λογίζεται ως παντρεμένος, άρα πέφτει αυτόματα στην κλίμακα των 30.000 ευρώ ανά οικογένεια.

Οδηγοί εταιρικών αυτοκινήτων
Μια ακόμη κατηγορία που δεν λαμβάνει κάποια ενίσχυση είναι εργαζόμενοι με εταιρικό αυτοκίνητο, το οποίο όμως δεν είναι στο όνομά τους. Σε πάρα πολλές περιπτώσεις οι εργαζόμενοι αυτοί επωμίζονται οι ίδιοι το κόστος των καυσίμων, καθώς δεν συμπεριλαμβάνεται στις εταιρικές παροχές, και εξαιρούνται από το σχετικό επίδομα.

Κάτοικοι απομακρυσμένων, μη νησιωτικών περιοχών
Τα μέτρα προβλέπουν επιπλέον ενίσχυση για κατοίκους νησιωτικών περιοχών, όπου οι τιμές των καυσίμων είναι αυξημένες, όχι όμως και για απομακρυσμένες περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας. Έτσι, οι κάτοικοι αυτών των περιοχών συγκαταλέγονται στους χαμένους, καθώς, ενώ πληρώνουν συγκριτικά ακριβότερα τη βενζίνη και το πετρέλαιο, δεν λαμβάνουν την επιπλέον ενίσχυση.

Ιδιοκτήτες οχημάτων μεταφορών
Το πακέτο ενίσχυσης αφορά τα φυσικά πρόσωπα και τους ελεύθερους επαγγελματίες, όχι όμως εκείνους που έχουν ή εργάζονται σε επιχειρήσεις μεταφορών. Έτσι, στην περίπτωση αυτή, όσοι ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες, καλούνται είτε να απορροφήσουν οι ίδιοι το αυξημένο κόστος είτε -όπως συνήθως συμβαίνει- να το μετακυλήσουν στους πελάτες τους, συντελώντας έτσι στην περαιτέρω αύξηση του πληθωρισμού.

Όσοι χρειάζονται πετρέλαιο θέρμανσης
Το νέο πακέτο μέτρων δεν περιλαμβάνει κάποια πρόβλεψη για το πετρέλαιο θέρμανσης, μολονότι οι εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες δείχνουν να συνεχίζονται τουλάχιστον για το Μάρτιο. Έτσι, όσοι χρειάστηκε να βάλουν πετρέλαιο θέρμανσης τις προηγούμενες μέρες ή κληθούν να το κάνουν τώρα, θα το πληρώσουν ακριβότερα, δίχως όμως να λάβουν κάποια ενίσχυση.

Φωτογραφία από Nomadsoul1 via vista.create

Διαβάστε επίσης:

Μέτρα για την ακρίβεια: Ισχυρό πακέτο στήριξης ή αντίδωρο;

Αυτές είναι οι επιδοτήσεις για καύσιμα και ρεύμα - Πότε θα δοθεί το επίδομα Πάσχα 

Επιδότηση βενζίνης: Πώς θα λειτουργεί η πλατφόρμα

Πηγή:cnn.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση