Μετά τα ρεκόρ στις αφίξεις, στόχος τα "γερά πορτοφόλια"

Ο φετινός προσανατολισμός της τουριστικής αγοράς μπορεί να ακούγεται εύκολος, στην πραγματικότητα, εντούτοις, τα πράγματα δεν είναι απλά

Αν τις προηγούμενες σεζόν ο βασικός στόχος των επιχειρηματιών και φορέων του τουρισμού ήταν η αύξηση της ζήτησης από τις βασικές αγορές του εξωτερικού και η άνοδος του αριθμού των ξένων επισκεπτών, το στοίχημα για τη φετινή περίοδο –που και τυπικά έχει ανοίξει για την πλειονότητα των δημοφιλών προορισμών– είναι διαφορετικό.

Όπως αναφέρει το capital. gr, βασική επιδίωξη όσων παρακολουθούν τις εξελίξεις στον κλάδο είναι η τόνωση των εσόδων σε συνδυασμό με την ποιοτική "αναβάθμιση" του τουριστικού ρεύματος, η προσέλκυση δηλαδή επισκεπτών που όχι μόνο θα μείνουν για μεγαλύτερο διάστημα στη χώρα, αλλά και θα ξοδέψουν περισσότερο. Ο φετινός προσανατολισμός της αγοράς μπορεί να ακούγεται εύκολος, στην πραγματικότητα, εντούτοις, τα πράγματα δεν είναι απλά, όπως επισημαίνουν στελέχη του χώρου.

Τη χρονιά που πέρασε, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι τουριστικές εισπράξεις ήταν υψηλότερες κατά 1,4 δισ. ευρώ, φτάνοντας τα 14,6 δισ. και καταγράφοντας άνοδο 10,5% σε σύγκριση με το 2016 (όταν τα έσοδα παρουσίασαν πτώση 6,4% σε σχέση με το 2015, φτάνοντας τα 13,2 δισ. ευρώ, ενώ η μέση δαπάνη ανά ταξίδι είχε συρρικνωθεί κατά 11,3%), πάνω από τις αρχικές εκτιμήσεις των επιχειρηματιών του χώρου (ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων που εκπροσωπεί τον τουριστικό κλάδο είχε θέσει ως στόχο για την περσινή χρονιά τα 14,2 δισ. ευρώ). Εξίσου ανοδικά, στο σύνολο του 2017, κινήθηκαν και οι αφίξεις τουριστών, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 9,7%, στα 30 εκατ., συμπεριλαμβανομένων των επισκεπτών κρουαζιέρας.

Και μπορεί τα έσοδα που μπήκαν πέρσι στο "καλάθι" του τουρισμού να ήταν υψηλότερα από το αναμενόμενο, για τη φετινή περίοδο δεν τέθηκε στόχος από το ΣΕΤΕ –τουλάχιστον επισήμως–, ούτε για τις εισπράξεις ούτε για τις αφίξεις. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου, Γιάννη Ρέτσο, οι προσπάθειες πλέον εστιάζονται στη βελτίωση της "ποιότητας" του εισερχόμενου τουρισμού και κυρίως στην αύξηση της μέσης κατανάλωσης ανά ταξίδι. Ανεπισήμως, φορείς της αγοράς περιμένουν περίπου 2 εκατ. περισσότερους τουρίστες σε σχέση με το 2017… μια εκτίμηση που στηρίζεται στον προγραμματισμό των αεροπορικών εταιρειών και στις θέσεις που έχουν εξασφαλίσει για τους ελληνικούς προορισμούς.

Τα στοιχεία του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων για τις κρατήσεις από τις αεροπορικές δείχνουν άνοδο 21% για το σύνολο των περιφερειακών αεροδρομίων από τις 17 πιο μεγάλες για την Ελλάδα αγορές ξένων τουριστών, ποσοστό που μεταφράζεται σε 3,558 εκατ. περισσότερες προγραμματισμένες θέσεις σε σύγκριση με πέρσι την ίδια περίοδο (μέχρι τέλος Ιανουαρίου). Όπως αναφέρει το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ, αξιοσημείωτες είναι οι αυξήσεις στα περιφερειακά αεροδρόμια από τις αγορές της Γερμανίας (+45% ή 1,3 εκατ.), του Ηνωμένου Βασιλείου (+20% ή 670.000), της Πολωνίας (+52% ή 448.000), της Αυστρίας (+60% ή 222.000), της Ιταλίας (+14% ή 169.000), της Ολλανδίας (+13% ή 124.00) και της Σουηδίας (+20% ή 123.000). Αντίθετα, μείωση καταγράφεται από τη Ρωσία (-12% ή -160.0009). Συνολικά, οι προγραμματισμένες θέσεις φτάνουν τα 20,2 εκατ. (από την ανάλυση εξαιρείται το αεροδρόμιο της Αθήνας). Το επόμενο βήμα είναι και τα ποσοστά πληρότητας να κυμανθούν εξίσου υψηλά, αφού αφενός ο προγραμματισμός αλλάζει διαρκώς καθώς εξελίσσεται η σεζόν, αφετέρου οι αφίξεις υπολείπονται του αριθμού θέσεων, αναλόγως της πληρότητας των αεροπλάνων.

Η Ελλάδα "παίζει δυνατά" στα πακέτα

Τα πρώτα μηνύματα που έρχονται από τους tour operators είναι ενθαρρυντικά. Σύμφωνα με την TUI, τον μεγαλύτερο tour operator στην Ευρώπη, η Ελλάδα, μαζί με την Ισπανία και την Τουρκία, πρωταγωνιστούν στις κρατήσεις. Όπως αναφέρει ο γερμανικός όμιλος, η ζήτηση είναι αυξημένη για την Κρήτη και τη Ρόδο. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο πως η διοίκηση του ομίλου μελετά την κατασκευή 10 νέων ξενοδοχείων, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνεται η κατασκευή της νέας ξενοδοχειακής μονάδας Robinson Club στην Κρήτη.

Οι κρατήσεις από τη Γερμανία και τη Μεγάλη Βρετανία, που αποτελούν τις δύο βασικότερες "δεξαμενές" τουριστών για τους ελληνικούς προορισμούς, όπως αναφέρουν παράγοντες του χώρου, θα κινηθούν σε θετικούς ρυθμούς. Και ο έτερος μεγάλος παίκτης στην τουριστική αγορά, ο tour operator Thomas Cook, σημειώνει πως οι κρατήσεις για την Ελλάδα είναι ισχυρές. Το καλοκαίρι θα ανοίξει το νέο ξενοδοχείο Pearl Beach στο Μαρμάρι της Κω (η μονάδα θα λειτουργήσει υπό το σήμα Sunprime της θυγατρικής Ving) και θα είναι το τρίτο κατά σειρά sunprime στην Ελλάδα μετά την Κρήτη και τη Ρόδο. Ο tour operator έχει επίσης ανοίξει δύο Casa Cook σε Ρόδο και Κω και προγραμματίζει ακόμα ένα στα Χανιά.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ